BMW X5 2018-2019-2020-2021-2022 Review+Video
BMW X5.jpg

BMW X5 2018-2019-2020-2021-2022 Review+Video

BMW, Review, Test - 21 maart 2024

Maakt de X5 zijn verwachtingen weer waar?

De BMW X5 is de SUV "to beat" in het premium segment. De eerste generatie BMW X5 werd in 1999 geïntroduceerd. Het was direct de best rijdende auto in het relatief nieuwe premium SUV segment. De auto blonk niet uit in terrein kwaliteiten maar juist op de weg waar hij het meest te vinden is. Dat is bij de vierde, huidige generatie, BMW X5 vanaf 2018 niet anders. De BMW X5 is samen met de Porsche Cayenne nog steeds de best sturende premium SUV.

BMW X5 45e.jpg
De Plug-in Hybride X5 xDrive45e in Carbon Schwarz


Op welke punten is de nieuwe BMW X5 vooruit gegaan?

Comfort, rust en stabiliteit zijn zaken die meteen opvallen, écht een klasse meer auto dan zijn voorganger. Met name de afwerking en het materiaalgebruik van de nieuwe BMW X5 zijn op een veel hoger niveau dan het voorgaande model. Aangaande de techniek is elke X5 voorzien van xDrive vierwielaandrijving gekoppeld aan de befaamde 8 traps ZF automaat. De verdeling van de aandrijfkrachten wordt door de elektronica feilloos geregeld afhankelijk van de weg- en weersomstandigheden.


Bekijk hieronder onze video review over de X5


Wat zijn de belangrijkste plus en min punten BMW X5?

De BMW X5 is één van de meeste verkochte auto's bij Qoets. Op basis van de ruime ervaring van een groot aantal eigenaren van een BMW X5 hebben we aantal plus en minpunten van de auto samengesteld.

Wat is top?Wat had beter gekund?
Rijeigenschappen op zeer hoog niveau (onder andere door de optionele luchtvering)Uitstraling van de auto kan ook een nadeel zijn...
Auto rijdt ondanks zijn omvang erg "makkelijk"Ruimte op de optionele derde zitrij is beperkt
Het BMW iDrive systeem werkt subliemHoge "vanaf" nieuwprijs en prijzen van opties
Veel optie en keuze mogelijkheden


Welke motoren zijn leverbaar in de BMW X5?

BMW heeft voor de nieuwe X5 ook een reeks nieuwe benzine, diesel en hybride aandrijflijnen geïntroduceerd. Bij de benzine motoren is er keuze uit de BMW X5 xDrive 40i en de BMW X5 M50i. De X5 4.0i is een 3.0 liter 6-cilinder in lijn twinturbo met 340 pk. De X5 M50i (bekijk hier de subpagina over de BMW X5 M50i) is een 4.4 liter V8 twinturbo met 530 pk.

Het diesel aanbod begint met de enige 4-cilinder, de BMW X5 xDrive25d. De X5 xDrive30d, BMW X5 xDrive40d en de BMW X5 M50d zijn alle 3.0 liter 6-cilinder diesel motoren. De vermogens starten bij 231 pk voor de 25d en lopen op naar 400 pk voor de M50d.

Uiteraard is er ook een Plug-in Hybride leverbaar, BMW X5 xDrive45e. De X5 xDrive45e heeft een systeemvermogen van 394 pk. Dit vermogen wordt geleverd door een 3.0 liter 6-cilinder twinturbo gecombineerd met een 113 pk elektromotor. Bekijk hier de subpagina over de BMW X5 45e.

Ook deze X5 is weer als M model leverbaar, de BMW X5 M. De 4.4 liter V8 twinturbo heeft standaard 600 pk. Wanneer de X5 M over het M Competition Package beschikt stijgt dit naar 625 pk.

Hieronder een volledig overzicht van de beschikbare motoren in de BMW X5.

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/h
Benzine:
BMW X5 xDrive40i 340 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo5,5 sec.
BMW X5 M50i 530 pk.4,4 liter 8-cilinder TwinPower Turbo4,3 sec.
BMW X5 M600 pk.4,4 liter 8-cilinder TwinPower Turbo3,9 sec.
BMW X5 M met M Competition Package625 pk.4,4 liter 8-cilinder TwinPower Turbo3,8 sec.
Plug-in-Hybrid:
BMW X5 xDrive45e394 pk. (286 pk. + 108 pk.)3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo + elektromotor5,6 sec.
Diesel:
BMW X5 xDrive25d 231 pk.2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo7,5 sec.
BMW X5 xDrive30d 265 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo6,5 sec.
BMW X5 xDrive40d 340 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo5,5 sec.
BMW X5 M50d 400 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo5,2 sec.

BMW X5 xDrive 40i

De BMW X5 xDrive 40i is de 'instap' benzine variant van de X5. Het stigma wat we over het algemeen kennen van een instapmodel is bij deze motor echter niet van toepassing. De 40i betreft alsnog een dikke 3.0 liter 6 cilinder in lijn zoals BMW die als geen ander kan bouwen, gekoppeld aan de uitstekende achttrapsautomaat van ZF is dit dan ook een heerlijk rijdende combinatie. De 6-cilinder in de 40i levert 333 pk, naast deze verbrandingsmotor is de auto sinds modeljaar 2020 ook nog uitgerust met zogeheten Mild-Hybrid technologie wat zorgt voor nog eens 11 pk extra. Dit systeem bestaat uit een 48-volt startdynamo en een extra accu, naast dat hiermee elektrische systemen zoals de stuurbekrachtiging en de airconditioning kunnen worden gevoed fungeert het ook als elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor. Het mooie van dit systeem is echter dat er niet hoeft te worden "gestekkerd". Het opladen van dit systeem gebeurt namelijk via Brake Energy Regeneration, dit betekent dat kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen wordt opgeslagen in de accu. Vooral bij inhaalacties en optrekken vanuit stilstand is het directe koppel van het elektrische systeem goed te merken. Daarnaast kan het systeem ook de motor uitschakelen wanneer het gas los wordt gelaten. Naast betere prestaties zorgt het systeem dus ook voor een verhoogde efficiëntie zonder de lasten van een full-hybrid systeem.

BMW X5 M50i

Wanneer je een benzine motor in de BMW X5 wil kan je kiezen uit 3 motoren. De "instapper", de BMW X5 xDrive 40i, de BMW X5 M50i en de BMW X5 M. De grootste reden om voor de M50i te kiezen is dat je dan een heerlijke 8 cilinder hebt. De "rijkheid" bij het rijden die een 8 cilinder geeft is niet te evenaren. Door het enorme koppel (750Nm!) van de motor voelt het aan alsof er altijd oneindig veel vermogen beschikbaar is.

De auto is standaard uitgerust met het BMW M sportuitlaatsysteem waardoor de auto een prachtig (beetje verslavend...:-)) V8 gebrul laat horen wanneer de auto in de Sport stand staat. Dankzij het M sportdifferentieel heeft de auto ook optimale tractie op onverharde wegen.

Dus als je op zoek bent naar ruimte en rijbeleving maar een X5 M te extreem vindt is de BMW X5 M50i de juiste Qoets!

BMW X5 xDrive 45e

De BMW X5 xDrive 45e is dé Plug-in Hybride variant van de BMW X5. De auto combineert de overheerlijke smeuïgheid van de 3.0 liter 6 cilinder met de economische en ecologische voordelen van een sterke elektromotor. De X5 xDrive45e heeft een systeemvermogen van 394 pk wat ruim voldoende is. De X5 45e weegt 2.410 kilo, wat 375 kilo meer is dan de BMW X5 xDrive 40i waar de auto vanaf stamt. Door de toename in vermogen en koppel is de 45e echter praktisch even snel als de 40i.

Een nadeel van een auto met een hoger gewicht is dat deze meer overhelt in de bochten. BMW heeft dit perfect opgelost door de auto standaard te voorzien van de optie "2VR - Adaptief onderstel met luchtvering op voor- en achteras". Met de rijdynamiek en het comfort zit het dus wel goed.

Het gemiddeld verbruik van de X5 45e is sterk afhankelijk van hoeveel je elektrisch rijdt. Van 1 op oneindig als je alleen woon-verkeer rijdt en dit volledig elektrisch kan doen tot 1 op 8 als je zonder te laden op wintersport gaat en "de gang erin houdt". ;-)

Ben je op zoek bent naar ruimte, comfort en wil je dit graag economisch en ecologisch verantwoord doen dan is de BMW X5 xDrive 45e de juiste Qoets!

BMW X5 xDrive 25d

De BMW X5 xDrive 25d is de instap diesel variant van de X5, waar de instap benzine versie nog een 6-cilinder heeft, moet de diesel het echter doen met een 4-cilinder. Ondanks de kleinere motor beschikt deze variant toch nog over 231 pk. Belangrijker is het koppel, dit betreft maar liefst 450 Nm waarmee het gelijk is aan dat van de xDrive 40i. Dit koppel in combinatie met de achttrapsautomaat zorgt voor een vlotte en soepele rijervaring.

Het echte voordeel van de 'kleinere' dieselmotor zit hem natuurlijk in het verbruik, de officiële cijfers van BMW geven aan dat dit tussen de 7 en 7.9 liter per 100 km ligt. Dit verbruik in combinatie met de 80 liter tank zorgt voor een actieradius die ten alle tijde ruim boven de 1000 km ligt. De 4-cilinder heeft, naast de hybride xDrive 45e, ook de laagste CO2-uitstoot van alle beschikbare motoren. Aangezien de BPM-belasting in Nederland gekoppeld is aan de CO2-uitstoot betekent dit dus een lagere aanschafprijs.

BMW X5 xDrive 30d

De zogeheten B57 motor in de BMW xDrive 30d vormt de basis voor alle 6-cilinder dieselmotoren die in de X5 verkrijgbaar zijn. Het verschil tussen deze motoren zit hem in het aantal turbo's die er op zijn geschroefd. In het geval van de xDrive 30d betreft dit een enkele turbo, dit zorgt voor een vermogen van 286 pk en 650 Nm koppel.

Net als de xDrive 40i en zijn grotere broer de xDrive 40d maakt ook deze variant gebruik van de Mild-Hybrid technologie van BMW. Dit systeem bestaat uit een 11 pk sterke 48-volt startdynamo en een extra accu, naast dat hiermee elektrische systemen zoals de stuurbekrachtiging en de airconditioning kunnen worden gevoed fungeert het ook als elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor. Het mooie van dit systeem is echter dat er niet hoeft te worden "gestekkerd". Het opladen van dit systeem gebeurt namelijk via Brake Energy Regeneration, dit betekent dat kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen wordt opgeslagen in de accu. Vooral bij inhaalacties en optrekken vanuit stilstand is het directe koppel van het elektrische systeem goed te merken. Daarnaast kan het systeem ook de motor uitschakelen wanneer het gas los wordt gelaten. Naast betere prestaties zorgt het systeem dus ook voor een verhoogde efficiëntie zonder de lasten van een full-hybrid systeem.

BMW X5 xDrive 40d

Net als de X5 xDrive 30d en zijn grotere broer de X5 M50d is ook de X5 xDrive 40d uitgerust met de zogeheten B47 motor. In dit geval heeft de motor, ten opzichte van de xDrive 30d, echter één turbo meer. Een 3.0 liter 6-cilinder met dubbele turbo dus, dat moet wel goede cijfers opleveren. En dat klopt, de xDrive 40d heeft maar liefst 340 pk en 700 Nm koppel tot zijn beschikking. Hiermee is de 40d zelfs sneller dan zijn benzine broertje, de xDrive 40i.Ook de xDrive 40d maakt gebruik van het Mild-Hybrid systeem van BMW. Dit systeem bestaat uit een 11 pk sterke 48-volt startdynamo en een extra accu. Naast dat hiermee elektrische systemen zoals de stuurbekrachtiging en de airconditioning kunnen worden gevoed fungeert het ook als elektrische ondersteuning van de dieselmotor. Het mooie van dit systeem is echter dat er niet hoeft te worden "gestekkerd". Het opladen van dit systeem gebeurt namelijk via Brake Energy Regeneration, dit betekent dat kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen wordt opgeslagen in de accu. Vooral bij inhaalacties en optrekken vanuit stilstand is het directe koppel van het elektrische systeem goed te merken. Daarnaast kan het systeem ook de motor uitschakelen wanneer het gas los wordt gelaten. Naast betere prestaties zorgt het systeem dus ook voor een verhoogde efficiëntie zonder de lasten van een full-hybrid systeem.

BMW X5 M50d

Met je 2.250 kg wegende BMW X5 in 5,2 seconden naar de 100 km/h en toch (met normaal rijgedrag) een actieradius van bijna 1000 kilometer. Het zijn getallen die onwaarschijnlijk lijken maar de BMW X5 M50d maakt het waar. De M50d is de dikste diesel die verkrijgbaar was (ja, was) in de X5. In de basis is het nog steeds de B57 motor zoals we die ook kennen van de xDrive 30d en de xDrive 40d maar dit maal niet met 1, niet 2, niet 3 maar maar liefst 4(!) turbo's. In deze samenstelling is de motor goed voor 400 pk en 760 Nm koppel. Logischerwijs zorgt een aandrijflijn met dit soort getallen, gekoppeld aan een achttrapsautomaat, voor een moeiteloze rijervaring.

Helaas is de motor sinds september van 2020 niet meer vanaf nieuw te bestellen in de X5. De reden hiervoor is dat de aandrijflijn, wegens de steeds strenger wordende uitstootnormen, simpelweg te gecompliceerd en te duur zou worden om nog in productie te houden.

Welke bekende problemen heeft de BMW X5 ?

Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de geleverde BMW X5-en. Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.

Airco systeem voor interieur en voor koeling van het accupakket.
Remproblemen zoals trillingen en piepende geluiden.

De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW X5 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie


Welke concurrenten heeft de BMW X5?

Bij de eerste generatie X5 was de concurrentie vrij overzichtelijk. Tegenwoordig hebben veel meer premium merken een SUV in het gamma opgenomen. De voornaamste spelers in dit segment zijn de Audi Q7, Mercedes GLE, Porsche Cayenne, Range Rover Sport en de Volvo XC90.

De BMW X5 onderscheidt zich het meeste ten opzichte van de concurrentie door zijn weggedrag. De auto rijdt simpelweg ontzettend fijn. Met name de combinatie van een dynamisch karakter en het comfort is verrassend goed. Eigenlijk komt alleen de Porsche Cayenne in de buurt van deze sublieme balans.

De Audi Q7 en de Mercedes GLE zijn duidelijk meer gericht op ultiem comfort en minder op rijdynamiek. De Porsche Cayenne en de Range Rover Sport zitten beide meer in de hoek van de BMW X5 met eveneens een dynamisch karakter. De Volvo XC90 is beduidend meer op comfort en volume gericht en een veel mindere 'rijdersauto'.


Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte BMW X5?

✅ Inclusief de Qoets.nl zekerheden

  • Haal- en breng service door heel Nederland voor Onderhoud en Garantie;
  • 24 maanden merkgarantie uitgevoerd door de officiële BMW dealer;
  • Aflever- en controle beurt bij de BMW dealer;
  • Als "nieuw" afgeleverd; Géén beschadigingen behalve lichte gebruikssporen.

In 4 stappen naar jouw ideale auto

1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan

2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto

3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel

4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen

Geef eenvoudig jouw X5 wensen aan

Geef eenvoudig jouw X5 wensen aan

Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.

BMW X5 wensen doorgeven