Inhoudsopgave
Toen het eind jaren '90 economisch gezien niet voor de wind ging bij Porsche besloot het merk uit Stuttgart om het deels over een andere boeg te gooien. De Porsche Cayenne, een luxe SUV, moest de redding worden voor het bedrijf. Hoewel men in het begin sceptisch was omdat ze vonden dat Porsche alleen sportwagens hoorde te bouwen, is de Cayenne ondertussen een van de meest populaire Porsches op de markt en niet meer weg te denken uit de line-up van het bekende merk.
Tegenwoordig is de Porsche Cayenne verkrijgbaar in twee smaken, de Coupé en de 'normale' variant. Kom in deze blog alles te weten over de Porsche Cayenne.
De rijeigenschappen van een Porsche Cayenne, laten we daar mee beginnen. Het is namelijk uniek en knap dat Porsche een SUV heeft weten te bouwen met hele prettige dynamische eigenschappen. Componenten van de befaamde 911-lijn zie je duidelijk terug komen in de Cayenne zonder dat de auto oncomfortabel wordt. De optionele luchtvering brengt het comfort naar een nog hoger niveau. Daarbij heb je ruime keuze uit motoren waarbij de 'zwakste' optie al 340pk heeft. Je komt dus nooit vermogen tekort.
Het interieur van de laatste facelift brengt ook een aantal unieke veranderingen met zich mee ten opzichte van zijn voorganger. Wat direct opvalt is dat de keuzehendel voor van de automatische versnellingsbak niet meer op de middenconsole te vinden is, maar rechts naast het stuur. Ook is bij deze generatie het infotainmentsysteem een stuk gegroeid en is er nu een bijrijdersdisplay beschikbaar waar je passagier zich mee kan vermaken.
Ook hybriderijders kunnen plezier hebben met dit model van Porsche. Hij kan geleverd worden met 2 hybride aandrijflijnen. Een elektromotor in combinatie met een V6 of de sterkere V8. Kies je voor de V8 hebben we het over de Turbo e-hybrid met een overdonderende 739 pk.
Waar je vroeger nog kon kiezen voor een diesel kan dat bij deze variant niet meer. Wel is er ruime keuze uit Benzine en Plug-in hybride varianten.
Uitvoering | Motor | Vermogen | Aandrijving | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|
Cayenne | 3.0 V6 turbo | 353 pk / 500 Nm | AWD | Basisversie, krachtig en comfortabel |
Cayenne S | 4.0 V8 biturbo | 474 pk / 600 Nm | AWD | Nu weer V8, sportiever karakter |
Cayenne E-Hybrid | 3.0 V6 turbo + elektromotor | 470 pk (systeem) | AWD | 25,9 kWh accu, ±90 km elektrisch bereik |
Cayenne S E-Hybrid | 3.0 V6 turbo + elektromotor | 519 pk (systeem) | AWD | Meer performance + laadcomfort |
Cayenne Turbo E-Hybrid | 4.0 V8 biturbo + elektromotor | 739 pk (systeem) | AWD | Extreem krachtig, standaard luchtvering en PASM |
Cayenne Turbo GT | 4.0 V8 biturbo | 659 pk / 850 Nm | AWD | Alleen als Coupé, zeer sportief, circuitgericht |
Wat is goed | Wat kan beter |
---|---|
Prachtige afwerking interieur | Hoge vanafprijs t.o.v concurrenten |
Comfortabel maar indien gewenst ook sportief | Stevig verbruik niet-hybride modellen |
De Porsche Cayenne en Cayenne Coupé heeft concurrentie uit voornamelijk de Duitse hoek. Denk hierbij aan BMW met de X5 en als coupé vorm de BMW X6. Audi met de Q7 en coupé vorm de Q8 en Mercedes met de GLE en GLE coupé.
Keuze genoeg dus binnen dit segment. Waarom kiezen onze klanten voor een Porsche Cayenne?
Rijplezier in combinatie met comfort en veelzijdigheid. Samen met de BMW X5 en X6 is de Cayenne in dit segment een echte rijdersauto, zonder in te leveren op comfort. Daarnaast zie je een Cayenne over het algemeen minder vaak in het straatbeeld dan de eerder genoemde modellen, waardoor het voor veel klanten ook een onderscheidende en exclusieve keuze is.
De Porsche Cayenne is een succesvolle auto voor een reden. Hij combineert in onze ogen perfect het Porsche DNA samen met hetgeen waar een SUV aan moet voldoen. Van de instapper tot aan de indrukwekkende 'GT' (snelste productie SUV ter wereld op het moment van schrijven), alle varianten hebben hun eigen flair en kwaliteit.
De prijs is eveneens ‘Porsche’, wat betekent dat hij over het algemeen wat hoger ligt dan die van de concurrentie. Uiteindelijk is het dus vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur: ben je bereid dat extra bedrag te betalen voor de Porsche-badge en rijeigenschappen?