Wie aan Audi denkt legt veelal meteen de link met de permanente vierwielaandrijving genaamd ‘Quattro’. Daar waar in den beginne conventionele sedans en stationwagons optioneel verkrijgbaar waren met tractie op alle vier de wielen, werd in 2005 de eerste SUV van Audi voorgesteld die - ongeacht uitvoering en motorisering - altijd was voorzien van deze befaamde vierwielaandrijving. Om dit te benadrukken werd de Q van Quattro dan ook gebruikt om de model-lijn aan te duiden. De eerste telg uit de Q-reeks was ook meteen de grootste, de Audi Q7. De Audi Q7 was letterlijk op alle vlakken groot en daarmee ook groter dan zijn direct concurrenten van BMW en Mercedes. Die leverden destijds niets groters dan de X5 respectievelijk ML (de GL kwam pas in 2006 op de markt).
In 2015 werd de huidige generatie van de Audi Q7 geïntroduceerd. De Audi Q7 was nog steeds in imposante verschijning, maar wel stuk strakker en eleganter vorm gegeven. In 2019 werd de Audi Q7 onderworpen aan een grondige update. Hierbij werd de Audi Q7 zowel qua techniek als design (van het exterieur en interieur) weer in lijn gebracht met zijn jongste cencern genoten. Alle Audi Q7’s zijn sindsdien standaard voorzien van LED koplampen en achterlichten, Virtual cockpit en op motorisch vlak allemaal van tenminste mild hybride techniek.
De Audi Q7 onderscheid zich eigenlijk op dezelfde manier waarop zijn concern genoten zich onderscheiden van hun concurrenten. De nadruk ligt namelijk bovenal op comfort. Daarnaast is de kwaliteitsbeleving in het interieur net wat beter dan zijn directe concurrenten van BMW, Mercedes, Volvo en Land Rover.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste plus- en minpunten
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Zeer fraai en kwalitatief interieur | Besturing ietwat gevoelloos |
Kwaliteitsbeleving van het interieur op eenzame hoogte | Luchtvering niet standaard |
Optioneel als 7-zitter verkrijgbaar | De touchscreens voor navigatie en klimaatbeheersing vergen enige gewenning |
Moderne mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen | Geen super sportieve diesel meer |
De Audi Q7 is niet leverbaar met 4-cilinder motoren, maar beschikt altijd over een 6- of 8-cilinder. Het motorenaanbod bestaat uit twee diesels met 231 respectievelijk 286 pk, een benzine met 340 pk en een plug-in hybrid met een gecombineerd systeemvermogen van 381 pk.
Voor de facelift was de Audi Q7 leverbaar met twee bijzondere diesels. Een daarvan betreft een plug-in hybride - de Audi Q7 e-tron - en de ander een super sportieve variant met maarliefst 435 pk die daarom ook met het S-label getooid was, de Audi SQ7. Zowel de diesel plug-in hybride als de SQ7 zijn beide vervangen door benzine varianten.
Hieronder een volledig overzicht van de beschikbare motoren in de Audi Q7.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Diesel | |||
45 TDI quattro | 231 pk | 3.0 liter 6-cilinder | 7,1 sec. |
50 TD quattro | 286 pk | 3.0 liter 6-cilinder Turbo | 6,1 sec. |
Benzine | |||
55 TFSI | 340 pk | 3.0 liter 6-cilinder Turbo | 5,9 sec. |
SQ7 | 507 pk | 4.0 liter 8-cilinder Turbo | 4,1 sec. |
Hybride | |||
55 TFSI e quattro | 381 pk | 2.0 liter 4-cilinder Turbo + elektromotor | 5.8 sec. |
Ook voor deze Audi komt de belangrijkste concurrentie uit eigen land. Bovendien komen de twee geduchte concurrenten met ieder twee alternatieven. Zo heeft BMW naast de X5 tevens de X7 ‘in de aanbieding’ en heeft Mercedes naast de GLE de GLS in het gamma. Hierbij dient wel te worden toegevoegd dat zowel de BMW X7 als de Mercedes GLS wezenlijk duurder zijn dan de Audi Q7 en daarmee eigenlijk niet als directe concurrenten kunnen worden aangemerkt.
Naast de concurrentie uit eigen land heeft de Audi Q7 ook concurrentie te duchten uit Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De Volvo XC90 volgt grotendeels dezelfde filosofie als Audi Q7, waarbij de nadruk ligt op comfort en het gebruik van mooie materialen. De Land Rover Discovery is ietwat minder comfortabel en moet ook qua kwaliteitsbeleving zijn meerdere erkennen in de Audi Q7, maar biedt de passagiers op de derde zitrij wel aanzienlijk meer bewegingsvrijheid. Beide concurrenten ontberen echter wel een super sportieve variant, waardoor de Audi SQ7 vanuit die twee hoeken eigenlijk geen concurrentie heeft.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Audi Q7 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Problemen met de motor, zoals storingen in de brandstoftoevoer en problemen met de turbocompressor. |
Elektronische problemen, zoals storingen in het infotainmentsysteem en problemen met de navigatie en de achteruitrijcamera. |
Problemen met de ophanging, zoals problemen met de luchtvering en het adaptieve dempingssysteem. |
Enkele eigenaren hebben ook geklaagd over problemen met de transmissie en de airconditioning. |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW Q7 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
Ondanks dat de Audi Q7 alweer 6 jaar op de markt is, heeft de ruime SUV nog niet aan populariteit ingeleverd. Door de recente facelift is de Audi Q7 zowel qua styling als qua techniek (zowel hardware als software) ook weer helemaal in lijn met zijn jongere concern genoten. Daarnaast is de Audi Q7 nog steeds een bijzonder fraaie verschijning en zeer comfortabel rijdende auto. Bovendien is de Audi Q7 zowel optisch als motorisch naar ieders wensen te configureren.
Gezien de leeftijd en de recente facelift zal Audi vermoedelijk al vrij ver zijn met de ontwikkeling van de volgende generatie Audi Q7. Echter is de noodzaak voor een opvolger alles behalve aanwezig. De Audi Q7 doet nog steeds onverminderd goed wat hij moet doen: het comfortabel vervoeren van passagiers die zich iedere rit weer in positieve zin zullen verbazen over het comfort aan boord, de mooie materialen en het fraai design. Met andere woorden: Qwaliteit met een hoofdletter Q.
Wij leveren jong gebruikte Audi's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
Audi Q7 wensen doorgeven