Inhoudsopgave
Mercedes maakt al jarenlang iconische SUV's. Denk aan de G-klasse, de GLS en natuurlijk de GLE. Voorheen kende men de GLE als ML, maar sinds 2015 is dat niet meer zo. Met de naamsverandering en een nieuw model was de GLE weer helemaal up-to-date.
In 2023 is de meest recente versie (facelift) uitgekomen als Coupé en als 'normale' SUV vorm. Bij Qoets hebben we in de tussentijd al een ruim aantal van dit model verkocht. Hoog tijd voor een review dus.
Kom in deze blog alles te weten over de Mercedes GLE SUV en Coupe variant in deze blog!
Het interieur van de Mercedes GLE is iets unieks om mee te beginnen. Deze auto maakt gebruik van het Mercedes MBUX systeem en beschikt over een groot doorlopend scherm welke bediend kan worden met touchscreen en een soort muis.
Rijcomfort is iets wat in dit segment hoog in het vaandel staat. De Mercedes GLE is een van de meest comfortabele in zijn soort. Kies je voor de optionele luchtvering, dan wordt het comfortniveau helemaal naar een hoger niveau getild.
Wat helemaal opvallend is, is dat de Mercedes GLE als enige in zijn segment geleverd is met zowel een Benzine plug-in hybride aandrijflijn als een Diesel plug-in hybride. Nou zien we een benzine plug in wel vaak voorbij komen maar een Diesel versie is uniek. Vanaf de facelift in 2023 komt de Mercedes GLE ongeveer 100 kilometer ver op een volle accu, zeer bruikbaar dus!
Ook is de Mercedes GLE perfect als trekauto. Trekgewichten variëren tussen 2700 en 3500 kg. In het motoriseringsoverzicht hieronder is te zien hoeveel welke versie mag trekken.
Hieronder een overzicht van motoren die zijn geleverd in het facelift model (vanaf 2023 dus).
Model | Bouwjaar | Cilinders / motorisering | Vermogen (pk) | Trekgewicht (geremd) |
---|---|---|---|---|
GLE 350 de 4MATIC | 23–.. | 4-cil. diesel plug-in hybride | 333 pk | 2700kg |
GLE 400 e 4MATIC | 23–.. / 24–.. | 4-cil. benzine plug-in hybride | 381 pk | 2700 kg |
GLE 450 4MATIC | 23–.. | 6-cil. benzine mild-hybride | 381 pk | 3.500 kg |
AMG GLE 53 4MATIC+ | 23–23 | 6-cil. benzine mild-hybride | 435 pk | 3.500 kg |
AMG GLE 53 4MATIC+ PHEV | 23–.. / 24–.. | 6-cil. benzine plug-in hybride | 544 pk | 3.500 kg |
AMG GLE 63 S 4MATIC+ | 23–.. | 8-cil. benzine mild-hybride (V8 biturbo) | 612 pk | 3.500 kg |
Wat is goed | Wat kan beter |
---|---|
Veel binnenruimte (meer dan bijv BMW X5) | Alleen 53 amg als plug in hybride 6-cilinder |
Enorm comfortabel | Minder rijdynamiek dan bijvoorbeeld een BMW X5 |
Prettig interieur | - |
De concurrentie in dit segment is sterk. Zijn twee grootste rivalen zijn de Audi Q7 en de BMW X5. Dit zijn allemaal premium SUV's met hun eigen voor-en nadelen.
Zo is de BMW nog altijd meer op rijdynamiek ingesteld en de GLE bijvoorbeeld net wat meer op comfort.
Uiteindelijk is het vaak een kwestie van smaak op het gebied van uiterlijk wat mensen de doorslag geeft welke Duitse premium SUV ze uiteindelijk kopen, want er is geen slechte keus tussen deze 3 modellen.