BMW X3 xDrive30e review
1c6b87cce6b741c2ae5ee980e0772a46.jpg

BMW X3 xDrive30e review

5 december 2022

De BMW X3 met vereende krachten

Daar waar de eerste generatie BMW X3 echt als de mindere broer van de BMW X5 werd gezien heeft de inmiddels derde generatie BMW X3 dat stigma volledig van zich afgeschud. De huidige BMW X3 is niet alleen een volwassen verschijning geworden, maar ook een zeer fraaie SUV geworden. Daarnaast beschikt de huidige BMW X3 over het meest veelzijdige aanbod aan krachtbronnen van alle modellen binnen de BMW organisatie. De BMW X3 is namelijk het enig model dat naast met fossiele brandstof motoren tevens als volledig elektrische variant en plug-in hybride variant leverbaar is. Laatstgenoemde is op moment van schrijven de variant waarop Qoets de meeste aanvragen voor ontvangt. En wij kunnen dat zeer goed begrijpen.

De BMW X3 xDrive30e zoals de volledige benaming luidt van de plug-in hybride variant van de BMW X3 beschikt over een 4 cilinder benzinemotor gecombineerd met een elektromotor.

Waarin onderscheidt de BMW X3 xDrive30e zich?

Ook in plug-in hybride vorm onderscheidt de BMW X3 zich van de de concurrentie op het gebied van rijbeleving. Ondanks het extra gewicht als gevolg de van de additionele accu stuurt de BMW X3 xDrive30e nog steeds bijzonder dynamisch voor een toch wel flinke SUV. Daarnaast maakt BMW ook in deze versie nog steeds gebruik van veel fysieke knoppen daar waar veel concurrenten de transitie hebben gemaakt naar touchscreens en touchpads. BMW lijkt hierin wellicht minder innovatief, maar het zorgt er wel voor dat het interieur van de BMW X3 xDrive30e een van de meest ergonomische interieurs is van dit moment. Alle knoppen zitten op de juiste plekken en hebben het juiste formaat. Voor de meest essentiële functies bestaan separate knoppen of sneltoetsen en voor het overige bestaat het immer ongeëvenaarde i-drive systeem.

Ook in de BMW X3 xDrive30e blinkt de hybride aandrijflijn uit in een feilloze samenwerking. De overschakeling van elektrisch naar brandstof en andersom gaat zonder waarneembare overgang. Voor de beginnende plug-in hybride rijder zal het even wennen zijn omdat bij het starten in elektrische of hybride rijmodus er geen brandstof motor aanslaat, maar dat zal al snel als plezierig worden ervaren. Er is keuze uit drie rijmodi: volledig elektrisch, volledig op de benzine motor of de modus waarbij sprake is van optimale samenwerking tussen beide krachtbronnen.

De belangrijkste plus- en minpunten van de BMW X3 xDrive30e

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.

Wat is top?Wat had beter gekund?
Dezelfde rijbeleving als bij de reguliere uitvoeringen van de BMW X3Vooralsnog maar één aandrijflijn beschikbaar
Een zeer bruikbaar elektrisch praktijkverbruik van 40 kilometerDe bodem (en tildrempel) van de laadruimte is 10 cm hoger door de accu die zich onder de laadvloer bevindt
Samenwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor bijzonder verfijndElektrisch rijbereik acceptabel, maar niet baanbrekend

De hybride aandrijflijnen van de BMW X3 xDrive30e

De BMW X3 xDrive30 is met maar een aandrijflijn(combinatie) verkrijgbaar, te weten een 4 cilinder benzine motor met 184 pk en een elektromotor met 109 pk, wat resulteert in een gecombineerd systeem vermogen van 292 pk. Het laat zich raden dat de BMW X3 xDrive30e met dit vermogen geen trage SUV is met bovendien een bijzonder acceptabel elektrisch bereik van 40/45 kilometer.

Hieronder de motor-specificaties van de BMW X3 xDrive30e

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/uRijbereik (WLTP)
BMW X3 xDrive30e292 pk2.0 liter 4-cilinder benzinemotor + elektromotor6,1 sec.40/45 km

Welke concurrenten heeft de BMW X3 xDrive30e

Evenals voor de sec op fossiele brandstof rijdende varianten van de BMW X3 komen de concurrenten van deze plug-in hybride SUV voornamelijk uit eigen land. Zo heeft Audi de Q5 55 TFSI e en Mercedes de GLC 300 e. Ook hierbij zitten de verschillen voornamelijk in de rijbeleving, waarbij BMW voor de sportieve rijbeleving gaat en de twee Duitse opponenten meer voor de comfortabele. Daarnaast heeft Volvo de XC60 T8 in haar gamma en Land Rover de Range Rover Evoque P300e. Ook de Zweed en de Brit zijn meer geënt op comfort dan rijdynamiek. Qua elektrisch bereik in de praktijk bestaan er eigenlijk geen grote verschillen en komen zowel de Duitsers als de Zweed en de Brit bij gelijke omstandigheden ongeveer even ver. De Land Rover is overigens de enige die beschikt over een 3 cilinder benzine motor.

Wat is onze conclusie over de BMW X3 xDrive30e

In de basis is de BMW X3 al een fijne auto. Zoals gezegd heeft de middelste SUV van BMW zich inmiddels ontwikkeld tot een van de (zo niet de) belangrijkste spelers binnen zijn segment. Ook als plug-in hybride heeft de BMW X3 niks aan glans verloren. Ondanks het hogere wagengewicht voelt de auto nog steeds dynamisch en het gecombineerde vermogen van 292 pk geeft de BMW X3 xDrive30e meer dan voldoende snelheid potentieel.

Hebben we dan niks te klagen? Als we iets zouden moeten benoemen dan is het wellicht de opgehoogde laadruimte; het accupakket vergt namelijk wat ruimte van de bagageruimte waardoor de bagageruimte met ongeveer 100 liter afneemt. Echter een laadruimte van 450 liter is nog steeds bijzonder riant te noemen. Door de elektromotor kunnen veel stadsritten volledig elektrisch worden afgelegd. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om terug te vallen op benzinemotor, waardoor geen sprake hoeft te zijn van ‘Range anxiety’. Al met al is de BMW X3 xDrive30e bijzonder fijn alternatief voor hen die willen verduurzamen in hun mobiliteit maar nog niet klaar zijn voor een volledige elektrische variant.

Vul hieronder jouw BMW X3 wensen in

Denk hierbij aan de gewenste motor of accu capaciteit

Maximaal

Maximaal

Lees de ervaring met Qoets van een andere klant

41d7b2ebd47a4d97be02f32415f9372e.jpg
BMW M340i xDrive Touring

Zetten die extra stap!

Fijn proces om op deze manier een auto te laten importeren en te kopen. Qoets geeft het dat extra stukje beleving waar je als autoliefhebber blij van wordt. Persoonlijk, betrokken en deskundig!

Klant bij Qoets.nl30/12/2022 12:41 - BredaTrustpilot

Nog een paar vragen

De laatste vragen

111.JPG

Emil Frey Group heeft een belang van 50% in Qoets.nl

3. logo BOVAG rgb.jpg

Qoets.nl is aangesloten bij de BOVAG

logo-feedbackcompany.png

9,6 uit +/- 600+ reviews

Award Tevreden.nl

9,2 uit 700+ reviews