
De BMW X3 is een van de meest populaire modellen uit de BMW reeks. Dat is niet zo gek als je het ons vraagt want de auto combineert gebruiksgemak, comfort, en het BMW gevoel in één geheel. In Nederland is de xDrive30e een zeer populaire aandrijflijn omdat men hiermee veel stukken elektrisch kan rijden en de prijs gunstig is door BPM voordelen.
De nieuwe BMW X3 komt ook met deze populaire aandrijflijn maar dan in een nog verfijndere variant met een groter accupakket. Waarbij de vorige generatie ongeveer 35 kilometer ver kwam in de praktijk op een volle accu is dat bij de vernieuwde variant ongeveer 80 kilometer. Qua specificaties is de 30e er ook iets op vooruit gegaan, deze heeft nu 299pk.
Verder kan je de nieuwe BMW X3 ook krijgen als mild-hybride benzine en diesel.
Laten we beginnen met het design van de 'nieuwe' BMW X3 als uniek kenmerk. Het is voor de BMW X3 een volledig nieuw design. Het ligt wel over het algemeen in lijn met de nieuwe designtaal van BMW. De iets aflopende daklijn met grote spoiler doet meteen denken aan de lijnen van de BMW XM of BMW X1. Op het gebied van rijden komt de X3 wel grotendeels overeen met zijn voorganger, hij staat namelijk op zo goed als hetzelfde onderstel als zijn voorganger.
Het interieur is ook een uniek kenmerk van de BMW X3. Het is een groot doorlopend scherm die gebruik maakt van het iDrive 9 besturingssysteem. Dit grote doorlopende scherm komen we dan ook weer tegen in de BMW X5 facelift en de nieuwe BMW 5-serie bijvoorbeeld. Dus ook in het interieur is helemaal in lijn met de nieuwste modellen van BMW.
Tenslotte de verbetering van het accupakket. Hier liep BMW tot en met de introductie van dit model eind 2024 mee achter. Volvo kwam in 2022 al op de markt het 'long range accupakket' in de XC60, goed voor 70 kilometer. Mercedes in 2022 met de nieuwe GLC hybride die wel 100 kilometer ver komt op een accu. De accu in de nieuwe BMW X3 is van netto 10.8 kWh naar 19.7 kWh gegaan.
De hybride variant zal dus ongetwijfeld de meest populaire variant worden in Nederland omdat deze gezien BPM regelingen de goedkoopste versie is.
Mocht de plug-in hybride variant van de BMW X3 niks voor jou zijn dan zijn er meerdere uitvoeringen.
De nieuwe BMW X3 komt als benzine, diesel en plug-in hybride variant.
| Model | Vermogen | Uitvoering |
|---|---|---|
| X3 20 xDrive | 208 PK | 2.0 4-cilinder benzine met turbo |
| X3 30e xDrive | 299 PK | 2.0 4-cilinder benzine met turbo en elektromotor |
| X3 M50 xDrive | 298 PK | 3.0 6-cilinder benzine met twinturbo |
| X3 20d xDrive | 197 PK | 2.0 4-cilinder diesel met turbo |
| X3 40d xDrive | 302 pk | 3.0 6-cilinder Diesel met turbo |
| Kenmerk | BMW X3 xDrive30e (2020) | BMW X3 xDrive30e (2024) |
|---|---|---|
| Lengte | 4.708 mm | 4.755 mm |
| Breedte (zonder spiegels) | 1.891 mm | 1.920 mm |
| Hoogte | 1.676 mm | 1.660 mm |
| Wielbasis | 2.864 mm | 2.865 mm |
| Bodemvrijheid | 204 mm | 208 mm |
| Kofferinhoud | 450 liter | 460 liter |
| Elektrisch rijbereik (WLTP) | 42-50 km | 81-90 km |
| Wat is top | Wat had beter gekund |
|---|---|
| Volledig nieuw design | Interieur voelt goedkoper aan dan bij zijn voorganger |
| Veel bruikbaardere actieradius | Dure nieuwprijs (gelukkig bij Qoets geen last van) |
Met dit model X3 heeft BMW een product neergezet die er weer jaren tegenaan kan. Het vernieuwde in- en exterieur en motoriseringen maken dit mogelijk.
Wil je dus een nieuw product gecombineerd met de prettige BMW rijeigenschappen? Dan is de nieuwe BMW X3 zeker een aan te raden product.
Ben je enorm gesteld op interieurkwaliteit en wil je wat meer comfort? Dan is de Mercedes GLC of Volvo XC60 wellicht meer iets voor jou. In dit segment zijn er geen 'slechte' auto's. Het is dus echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.