BMW X1 2017-2018-2019-2020-2021 Review
33ff1cbcd59b40fe89487279eea7b909 (1).jpg

BMW X1 2017-2018-2019-2020-2021 Review

BMW, Review, Test - 9 oktober 2023

Is de BMW X1 nog altijd de trendsetter?

Het segment ‘compacte crossover’ bestaat al langere tijd, denk hierbij aan auto’s als de Nissan Juke, de Dacia Duster en de Volkswagen T-Cross. Het zijn modellen die de praktische voordelen bieden van een SUV, met de “running costs” van een gezinshatchback. Een ideale combinatie dus, maar echt spannend zijn ze vaak niet. Hier zag BMW kansen en in 2009 kwamen zij met de X1, hiermee creëerde ze een niche in het segment; de “premium compacte crossover”. Ondanks dat het design van de eerste generatie X1 niet bij iedereen in de smaak viel, werd dit goedgemaakt door zijn sportieve rijgeigenschappen. Het Freude am Fahren was ook bij de kleinste telg uit de X-reeks van toepassing.

Inmiddels zijn we alweer bij de tweede generatie van de X1 welke op een heleboel vlakken wezenlijk verschilt ten opzichte van zijn voorganger. De auto is niet meer gebaseerd op een achterwiel aangedreven platform, maar op hetzelfde voor/vierwiel aangedreven platform als de 2-serie, de Mini Countryman enzovoorts. De motor ligt hierbij dwars voorin de auto in plaats van in de lengte en dit betekent dat er dus meer ruimte is in het interieur. Om dit in perspectief te zetten, ondanks dat de auto 4 cm in lengte is afgenomen, hebben de achter passagiers 3-7 cm extra beenruimte (verstelbare achterbank) en is de bagageruimte met maar liefst 85 liter toegenomen tot 505 liter. Door het nieuwe platform is de X1 op technisch vlak wat minder onderscheidend geworden, maar wel een stuk gebruiksvriendelijker.

EXTR_CAR-22504-73C1D2BA-277C-4582-913487776BD78EAE.jpeg
Herkenbare BMW lijnen

Befaamde BMW rijeigenschappen, ook voor de X1

Je zou zeggen dat het vorige platform een beter recept is als het gaat om rijeigenschappen, en als we eerlijk zijn is dat ook het geval. Maar dat wil zeker niet zeggen dat de nieuwe generatie teleurstelt, allesbehalve zelfs. Het stuurgevoel is nog steeds vertrouwd BMW en de nieuwe modellen met voorwielaandrijving bieden een voorspelbaarder rijgedrag dan de vorige achterwiel aangedreven modellen. Ook heb je door de kortere neus in combinatie met de grote voorruit een erg goed overzicht van de weg. In het interieur zijn de zaken die bijdragen aan de rijervaring nog steeds uitstekend. De stoelen zijn in vele richtingen verstelbaar en het stuurwiel houdt prettig vast. Alles bij elkaar genomen zal de nieuwe generatie X1, voor de mensen die niet per se opzoek zijn naar het “pure rijden”, simpelweg een fijnere auto zijn.

De belangrijkste plus- en min punten BMW X1

Wat is top?Wat had beter gekund?
Leuke en prettige rijeigenschappenDe auto is enigszins gehorig op hogere snelheden
Zitpositie van de bestuurderNiet de ruimste kofferbak in zijn klasse
BMW iDrive systeem werkt subliemOpties zijn prijzig
Afwerking en ruimte in het interieur

Welke motoren zijn er leverbaar in de BMW X1?

Op het gebied van motorisering is er bij de X1 genoeg keuze, van 3-cilinder diesel tot aan een 4-cilinder hybride. Ook heb je bij verschillende motoren de keuze uit sDrive (voorwielaandrijving) en xDrive (vierwielaandrijving), voor ieder wat wils dus. Door de uitstekende automatische versnellingsbak voelen zelfs de lichtste 3-cilinder motoren op lagere snelheden lekker vlot en is het op de snelweg prettig laagtoerig en zuinig rijden.

Bij de facelift heeft BMW ook een plug-in hybride geïntroduceerd, de xDrive 25e. De hybride combineert een 4 cilinder, 125pk sterke benzinemotor met een 95pk elektromotor wat een gezamenlijk vermogen geeft van 220pk. Ook is het mogelijk om tot ongeveer 50km puur elektrisch te rijden, wat voor veel mensen voldoende zal zijn voor de dagelijkse kilometers. Mocht de accu leeg zijn dan kan deze al rijdend worden opgeladen of natuurlijk door te "stekkeren".

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/h
Benzine:
BMW X1sDrive 18i136 pk.1.5 liter 3-cilinder Turbo9.7 sec.
BMW X1 sDrive 20i178 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo7.7 sec.
BMW X1 xDrive 20i178 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo7.4 sec.
BMW X1 xDrive 25i231 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo6.5 sec.
Plug-in-Hybrid:
BMW X1 xDrive 25e220 pk. (125 pk. + 95 pk.)1.5 liter 3-cilinder Turbo + elektromotor6.9 sec.
Diesel:
BMW X1 sDrive 16d116 pk.1.5 liter 3-cilinder Turbo11.5 sec.
BMW X1 sDrive 18d150 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo9.3 sec.
BMW X1 xDrive 18d150 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo9.3 sec.
BMW X1 sDrive 20d190 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo7.9 sec.
BMW X1 xDrive 20d190 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo7.8 sec.
BMW X1 xDrive 25d231 pk.2.0 liter 4-cilinder Turbo6.6 sec.

Welke bekende problemen heeft de BMW X1 ?

Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW X1 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.

Bekende problemen BMW X1

Problemen met de remmen - Sommige X1-eigenaren hebben gerapporteerd dat hun remmen harder slijten.
De X1 kan problemen hebben met elektrische componenten, zoals de verlichting en het infotainmentsysteem, die storingen kunnen veroorzaken.

De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW X1 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie

Welke concurrenten heeft de BMW X1?

Het zijn van een trendsetter in de markt betekent ook dat velen zullen volgen, de X1 raakte zijn monopolie positie dan ook snel kwijt. In het premium segment bracht Audi twee jaar later al de Q3 uit en eind 2017 introduceerde Volvo de XC40. Ook merken als Mercedes-Benz (GLA) en Range Rover (Evogue) kwamen met concurrerende modellen.

In vergelijking met de concurrentie kunnen we een aantal conclusies trekken. Niets is zo subjectief als design, maar de Evoque en de XC40 zijn op dit vlak wel wat spannender. Dit geldt ook voor het interieur, dit neemt echter niet weg dat de afwerking van de X1 gelijk staat aan (zo niet beter is dan) de concurrentie. Qua rijervaring staat de X1 zeker bovenaan, helaas gaat dit ook hand in hand met een wat straffer geveerd onderstel en wat meer rijgeluid, een afweging die we vaker zien bij BMW. Een laatste punt wat belangrijk is in dit segment is de interieurruimte. Op dit vlak scoort de X1 erg goed, het interieur heeft een ruimtelijk gevoel en zowel voorin als achterin hebben de passagiers voldoende ruimte. De achterbak is misschien niet de allergrootste in zijn klasse maar met zijn lage laaddrempel is deze wel prettig te gebruiken.

7bb1462aeaa24211a7c1ea669bbfe59c.jpg
Een echte Qoets

Wat is onze conclusie over de BMW X1?

De X1 is een auto die praktische bruikbaarheid uitstekend combineert met sportieve rijeigenschappen. Qua design is de auto wat minder uitgesproken dan bijvoorbeeld de Volvo XC40 en qua comfort loopt hij wat achter op de Range Rover, maar overall is het een uitstekende auto met een typisch BMW karakter.

Geef eenvoudig jouw X1 wensen aan

Geef eenvoudig jouw X1 wensen aan

Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.

BMW X1 wensen doorgeven