Inhoudsopgave
Maar liefst 1/3e van het modellengamma van BMW bestaat uit SUV’s. De BMW X1 is de kleinste telg, maar aangezien bij opvolgende generaties auto’s veelal groeien (en BMW daar geen uitzondering in is) maakt dat de nieuwe BMW X1 eigenlijk niet meer als compact of klein te bestempelen valt. Dat is enerzijds feitelijk vast te stellen door eenvoudigweg de buitenmaten van de BMW X1 erop na te slaan. Anderzijds is de groei ook met het blote oog waar te nemen. Daar waar de vorige generatie BMW X1 nog een vrij ingetogen lijnvoering had, heeft de huidige BMW X1 zeer strakke lijnen en een dik aangezet carrosserie.
Uiteraard zijn ook bij dit model de nieren (grille) weer in omvang gegroeid, maar minder extreem dan bij de overige modellen. Wat dat laatste betreft kan het natuurlijk ook zijn dat we inmiddels gewend zijn aan de imposante grille, waardoor we er bij de nieuwe BMW X1 niet meer van opkijken. Hoe dan ook, de nieuwe BMW X1 heeft een veel volwassener voorkomen dan het uitzwaaiende model.
De nieuwe generatie BMW X1 weet het ‘compacte imago’ goed van zich af te schudden. Eigenlijk alleen de naamgeving verklapt nog dat het om de kleinste BMW SUV gaat, maar de auto als geheel is een stuk volwassener geworden. Zowel vanbuiten als vanbinnen lijkt de BMW X1 een klasse hoger/groter dan zijn directe concurrenten. Dat zit niet alleen in de maatvoering en de ruimte in het interieur, maar ook in de toegepaste materialen, de fraaie vormgeving en de opties waarmee de nieuwe BMW X1 is uit te voeren.
De BMW X1 heeft zo mogelijk nog minder fysieke knoppen dan de BMW iX. Het interieur wordt gedomineerd door een licht gebogen scherm dat zowel kilometerteller en aanverwante meters omvat als het navigatie- en infotainmentscherm. Het geheel oogt zonder meer fraai en creëert tevens een mooi opgeruimd interieur.
Ook voor wat betreft het meubilair heeft BMW met de nieuwe X1 flinke stappen gezet. Opvallend daarbij is dat de BMW voor de X1 naast stof, alcantara en leer tevens diverse kleuren Sensatec als interieurbekleding aanbiedt. Deze bekleding oogt als leer, maar betreft kunstvezel. Het heeft een luxueuze uitstraling, is duurzamer dan echt leer en bovendien eenvoudig schoon te houden omdat je het gemakkelijk kunt afnemen. Bovendien is het substantieel goedkoper dan echt leer.
De BMW X1 is ten tijde van dit schrijven leverbaar met vier verschillende typen aandrijflijnen: benzine, diesel, plug-in hybride en volledig elektrisch. Alle varianten beschikken over een automatische versnellingsbak, al dan niet voorzien van schakelpaddels aan het stuurwiel.
Hieronder een overzicht met de motor-specificaties van de BMW X1
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
BMW X1 sDrive18i | 136 pk | 3 cilinder benzine motor | 9,2 sec. |
BMW X1 sDrive20i | 170 pk | 4 cilinder benzine motor | 8,3 sec. |
BMW X1 xDrive23i | 218 pk | 4 cilinder benzine motor | 7,1 sec. |
BMW X1 sDrive18d | 150 pk | 4 cilinder diesel motor | 8,9 sec. |
BMW X1 sDrive20d | 163 pk | 4 cilinder diesel motor | 8,6 sec. |
BMW X1 sDrive23d | 211 pk | 4 cilinder diesel motor | 7,4 sec. |
BMW X1 xDrive25e | 245 pk (gecombineerd) | 3 cilinder benzine motor + elektromotor | 6,8 sec. |
BMW X1 xDrive30e | 326pk (gecombineerd) | 4 cilinder benzine motor + elektromotor | 5,6 sec. |
BMW iX1 | 313 pk | Elektromotor | 5,6 sec. |
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Weer een stuk volwassener dan zijn voorganger | Geen vierwielaandrijving op lichtere motoriseringen |
Fraai strak en robuust ontwerp | BMW-prijskaartje |
Divers aanbod van aandrijflijnen | Minder rijdynamiek dan verwacht |
De concurrentie van de nieuwe BMW X1 komt voornamelijk uit dezelfde hoek(en) als bij de voorgaande generatie. Zo heeft Audi de Q3 (Q4), Mercedes de GLA (EQA) en Volvo de XC40 (Electric). Daarnaast levert Alfa Romeo de Tonale en Volkswagen de Tiguan. De twee laatstgenoemde zijn wellicht wel minder als premium te bestempelen.
Waar de concurrentie voorheen met name spannender was vormgegeven dan de BMW X1, heeft de nieuwe generatie BMW X1 weer orde op zaken gezet. Over smaak valt niet te twisten, maar naar onze bescheiden mening heeft de BMW X1 qua lijnvoering binnen het segment op dit moment de beste papieren. De auto oogt strak, robuust en dynamisch. Bovendien zijn de nieren (grille) van de nieuwe BMW X1 wel gegroeid, maar keurig in verhouding met de rest van de auto.
Auto Type | Hoogte | Breedte | Lengte | Wielbasis | Bodemvrijheid | Bagage Inhoud | Massa |
---|---|---|---|---|---|---|---|
X1 sDrive18i | 1642 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 205 mm | 540 L | 1.475 kg |
X1 sDrive20i | 1642 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 205 mm | 500 L | 1.525 kg |
X1 xDrive23i | 1642 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 205 mm | 500 L | 1.630kg |
X1 xDrive25e | 1630 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 179 mm | 500 L | 1.830 kg |
X1 xDrive30e | 1630 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 179 mm | 500 L | 1.835 kg |
X1 M35i | 1622 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 189 mm | 500 L | 1.640 kg |
X1 sDrive18d | 1642 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 205 mm | 540 L | 1.550 kg |
X1 sDrive20d | 1642 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 205 mm | 540 L | 1.665 kg |
X1 xDrive23d | 1642 mm | 1.845 mm | 4.500 mm | 2.692 mm | 205 mm | 500 L | 1.665 kg |
De nieuwe BMW X1 is wederom een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. De BMW X1 is zowel qua design als beleving weer een stuk meer premium. Door de strakke lijnen oogt de auto een klasse groter dan hij werkelijk is. Pas als er een BMW X3 of BMW X5 naast staat is duidelijk te zien dat het de kleinste telg uit de ‘X-reihe’ betreft.
Ook in het interieur waan je je in een klasse hoger. De stoelen hebben een royalere zit dan die van zijn voorganger en de vormgeving en materiaalgebruik in het interieur doet niet (meer) onder voor de grotere modellen van BMW. Tel daarbij het almaar groeiende segment van de (compacte) SUV bij op en het kan eigenlijk niet anders dan dat de nieuwe BMW X1 een succesverhaal zal worden.
Wij leveren jong gebruikte BMW's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
BMW X1 wensen doorgeven