
De pseudo-eindheffing is een extra werkgeversheffing van 12% die wordt geheven via de loonbelasting.
Deze belasting geldt voor auto’s van de zaak die:
Het gaat dus niet alleen om leaseauto’s. Ook gekochte auto’s van de zaak of auto’s via financial lease vallen hieronder.
Deze heffing komt bovenop bestaande kosten zoals lease, afschrijving en bijtelling.
De pseudo-eindheffing geldt niet alleen voor werknemers in loondienst, maar ook voor de directeur-grootaandeelhouder (DGA). Een DGA wordt voor de loonbelasting namelijk aangemerkt als werknemer van zijn eigen holding of werkmaatschappij.
Heeft een DGA een niet-elektrische (of waterstof) auto van de zaak die op naam staat van de holding of werkmaatschappij en wordt deze auto ook privé of voor woon-werkverkeer gebruikt, dan is de pseudo-eindheffing vanaf 1 januari 2027 ook gewoon van toepassing. Het maakt daarbij geen verschil of de auto is geleased, gekocht of via financial lease op de balans staat.
De maatregel is opgenomen in het Belastingplan en treedt in werking vanaf 1 Januari 2027.
De nieuwe maatregel heeft geen invloed op het gebruik van een privéauto. Werknemers mogen ook na 2027 gewoon een privéauto met verbrandingsmotor blijven gebruiken voor zakelijke ritten.
Deze zakelijke kilometers kunnen belastingvrij worden vergoed door de werkgever tegen het geldende tarief van €0,23 per kilometer. Omdat de auto niet door de zaak ter beschikking wordt gesteld, is er geen sprake van bijtelling en geldt de pseudo-eindheffing niet. Voor veel ondernemers en werknemers blijft dit daardoor een flexibel en fiscaal toegestaan alternatief voor een auto van de zaak.
Met de komst van de pseudo-eindheffing in 2027 wordt het verschil tussen elektrisch en niet-elektrisch rijden zakelijk groter dan ooit.
Voor werkgevers is het daarom belangrijk om nu al na te denken over de samenstelling van het wagenpark en de looptijd van bestaande contracten. Of de keuze nu valt op elektrisch leasen, het afbouwen van niet-elektrische auto’s van de zaak of het inzetten van kilometervergoedingen: wie zich goed voorbereidt, houdt grip op de kosten én op de fiscale gevolgen.

Wil je weten welke auto of constructie het beste past bij de nieuwe regels? Wij helpen je graag met een toekomstbestendig mobiliteitsadvies.
Neem contact op!