Porsche Panamera 2016-2017-2018-2019-2020 Review
#12 Porsche Panamera GTS Sport Turismo23.jpg

Porsche Panamera 2016-2017-2018-2019-2020 Review

1 maart 2023

Porsche Panamera

Porsche - Panamera 4S - L121396 - Exterieur - Teaser (15).JPG

Limousine rijden, maar dan anders

Toen Porsche in 2009 met de eerste generatie Panamera op de markt kwam werd deze door de Porsche puristen niet met open armen ontvangen. Vergelijkbaar met de in 2002 geïntroduceerde Cayenne was de Panamera eigenlijk volledig in strijd met waar Porsche als merk voor stond. De puristen zaten niet te wachten op een 1800 kilogram wegende 'full-size' limousine met de motor op de verkeerde plek. Ook was de eerste generatie nou niet zozeer een schoonheid te noemen, het was zeker een indrukwekkende verschijning maar tegenover de in datzelfde jaar gelanceerde Aston Martin Rapide kon de Panamera qua looks niet opboksen. Desondanks was de combinatie van 911 eigenschappen met praktische bruikbaarheid een schot in de roos voor Porsche en verkochten ze in alleen het eerste jaar al meer dan 20.000 exemplaren.

In 2014 kwam Porsche met de eerste facelift van de Panamera, het uiterlijk werd strak getrokken en onder de kap waren nieuwe motoriseringen te vinden. Met name de vernieuwde Hybrid versie werd een groot succes, mede dankzij de fiscale voordelen. Zeker in Nederland was deze versie zeer gewild en werden er in het eerste kwartaal van productie al 60 exemplaren afgeleverd, 5(!) keer zoveel als in Duitsland. Ook was het facelift model enkel leverbaar met een 7-traps PDK automaat want, geloof het of niet, bij de pre-facelift kon je gewoon nog een handgeschakelde versnellingsbak in je Panamera krijgen. Jammer dus, maar begrijpelijk gezien het feit dat er in 4 jaar tijd maar 146 mensen voor deze optie kozen.

Porsche - Panamera 4.0 Turbo S E-Hybrid - L144638 - Exterieur - Teaser (3).JPG

Op 28 juni 2016 werd de tweede en huidige generatie van de Panamera gelanceerd, codenaam 971. Voor de ontwikkeling werd een bedrag van 550 miljoen dollar geïnvesteerd, een van deze investeringen betrof een volledig nieuwe faciliteit voor de productie van de vernieuwde carrosserie. Deze carrosserie was in alle richtingen een klein beetje gegroeid en had niet meer die controversiële 'bolle kont' die we kennen van de eerste generatie. Waar het bij de vorige generatie in onze ogen niet helemaal gelukt was om een 4-deurs 911 te creëren, is dit bij deze nieuwe generatie zeker wel het geval. Om het design verder herkenbaar te maken aan Porsche werd goed gebruik gemaakt van de lichtunits, de auto kreeg de bekende koplampen mee met 4 LED-puntjes en er werd een LED balk over de gehele breedte van de kont geplaatst.

Dan heeft Porsche dus zo zijn best gedaan om een 4-deurs 911 te creëren, en dan introduceren ze in 2017 ineens een station variant waarbij er niks meer over is van die 911-achtige daklijn. Klinkt gek, totdat je de auto ziet. De Panamera Sport Turismo, zoals het model officieel heet, is een soort shooting-brake versie van de Panamera. De auto combineert eigenlijk alle goede eigenschappen van de normale versie, met nóg meer ruimte en (in onze ogen) nóg betere looks. Onderhuids verandert er niks, het verschil in gewicht is dan ook maar 40 kilogram en de rijgeigenschappen zijn identiek.

Porsche - Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - L198741 - Teaser - Exterieur (22).JPG

De rijeigenschappen van de Panamera

Voor de tweede generatie Panamera werd binnen de Volkswagen Group een volledig nieuw platform ontwikkeld, het MSB platform. De M staat in dit geval voor 'Modularer', dit houdt in dat het platform niet alleen voor de Panamera wordt gebruikt. Andere auto's binnen de Volkswagen Group die van hetzelfde platform gebruik maken zijn de Porsche Taycan, Bentley Continental GT, Bentley Flying Spur en Audi e-tron GT. Stuk voor stuk zware auto's dus, maar ook bij dit platform heeft Porsche zijn trukendoos weer opengetrokken en wordt dit gewicht goed gemaskeerd. Iets wat hier sterk aan bijdraagt is de afstelling van het stuurhuis, deze is nu gelijk aan dat van de 911 en stuurt niet alleen de voorwielen maar (optioneel) ook de achterwielen aan. Dit in combinatie met de optionele luchtvering, wat zorgt voor minimale body roll, geeft de Panamera een typisch Porsche gevoel en geeft je nooit het idee dat je met een auto van ruim 2 ton (gewicht in dit geval) onderweg bent. Dit Porsche gevoel is wel iets wat in het begin even wennen kan zijn en als nerveus kan worden ervaren, als je echter eenmaal een uurtje aan het sturen bent begin je te begrijpen wat Porsche zo goed maakt. De Panamera is dus zeker sportief afgesteld, dit merk je niet alleen in het rijgedrag maar ook aan de zitpositie. Desgewenst kan je laag in de auto gaan zitten en het stuur helemaal naar je borst toehalen. Het blijft echter wel een limousine en zelfs met de luchtvering in de strafste stand is het rijgedrag beheerst en wordt het niet te stug.

Porsche - Panamera Sport Turismo E-Hybrid - L147710 - Exterieur - Teaser (1).JPG

Motoropties Panamera

De Panamera mag dan lichtvoetig aanvoelen, toch is de lichtste versie al een kleine 2 ton en loopt dit gewicht zelfs op tot om en nabij de 2.5 ton voor de hybride versies. Om toch de prestaties te kunnen leveren die bij een sportieve limousine horen moeten de motoren dus ook navenant zijn. Om dit te verzorgen is er bij de Panamera keuze uit twee verschillende motoren met per motor twee verschillende aandrijflijnen. De motoren betreffen de 2.9 liter twin-turbo V6 die we ook kennen uit bijvoorbeeld de Audi RS4 en RS5. De andere motor betreft de 4.0 liter twin-turbo V8 die we onder andere kennen uit de Audi RS6 en de Bentley Continental GT V8. Qua aandrijflijnen is er de keuze uit zowel normale als plug-in hybride varianten waarbij bovenstaande motoren worden ondersteund door een elektromotor, deze elektromotor kan worden opgeladen door te 'stekkeren'.

Per model leveren de motoren verschillende vermogens, in onderstaande tabel is dit overzichtelijk te zien.

UitvoeringVermogenKoppelMotor0-100 km/hTopsnelheidGewicht onbeladen
Benzine:
Panamera330 PK450 Nm2.9 liter twin-turbo V65,6 s270 km/h1.935 kg
Panamera 4 (Sport Turismo)330 PK450 Nm2.9 liter twin-turbo V65,3 s268 km/h1.975 kg (2.000 kg)
Panamera 4S (Sport Turismo)440 PK550 Nm2.9 liter twin-turbo V64,3 s295 km/h1.990 kg (2.015 kg)
Panamera GTS (Sport Turismo)480 PK620 Nm4.0 liter twin-turbo V83,9 s300 km/h2.095 kg (2.115 kg)
Panamera Turbo S (Sport Turismo)630 PK820 Nm4.0 liter twin-turbo V83,1 s315 km/h2.155 kg (2.210 kg)
Plug-in-Hybrid:
Panamera 4 E-Hybrid (Sport Turismo)462 PK (330 PK + 136 PK)700 Nm2.9 liter twin-turbo V6 + elektromotor4,4 s280 km/h2.210 kg (2.225 kg)
Panamera 4S E-Hybrid (Sport Turismo)560 PK (440 PK + 136 PK)750 Nm2.9 liter twin-turbo V6 + elektromotor3,7 s298 km/h2.225 kg (2.315 kg)
Panamera Turbo S E-Hybrid (Sport Turismo)700 PK (571 PK + 136 PK)870 Nm4.0 liter twin-turbo V8 + elektromotor3,2 s315 km/h2.425 kg (2.440 kg)

Het interieur van de tweede generatie Panamera is uitgerust met het zogeheten Porsche Advanced Cockpit concept. Een onderdeel hiervan is het nieuwe instrumentenpaneel, niet meer de bekende vijf klokjes maar ditmaal één grote analoge toerenteller met aan weerszijden twee 7-inch digitale displays. Een ander onderdeel is de vernieuwde middenconsole, waar de middenconsole van de eerste generatie Panamera met zijn reeks aan knoppen nog deed denken aan de cockpit van een vliegtuig, is dit bij de nieuwe generatie juist het tegenovergestelde. De fysieke knoppen zijn grotendeels vervangen door 'touch panels' wat, in tegenstelling tot andere merken, bij de Panamera verassend goed werkt. In het begin is het even zoeken maar de panelen zijn groot genoeg en hebben een duidelijke feedback bij het drukken. Als laatste is ook het Porsche Communication Management systeem, kortweg PCM, aangepakt. Het scherm ging van 7-inch naar een grootte van 12.3-inch en wordt nu aangestuurd door de nieuwste software. Vanuit het systeem kan nagenoeg de hele auto worden bediend, zelfs het ventilatierooster in de middenconsole dient te worden bediend vanaf het scherm. Dit betekent dus een gigantische hoeveelheid aan menu's en functies wat in onze ogen nog wel eens verwarrend en enigszins 'too much' kan zijn.

Qua 'fit and finish' is het interieur van Panamera simpelweg een van de beste op de markt. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en nergens is een kier, piepje of kraakje te bekennen. Ook het design en de lay-out is wat ons betreft net even wat specialer dan de concurrentie. De binnenruimte is wat je een auto uit dit segment mag verwachten, ruim voldoende.

Belangrijkste plus- en min punten Porsche Panamera

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min en pluspunten

Wat is top?Wat had beter gekund?
Qua rijeigenschappen een echte alleskunnerStandaard niet heel rijk uitgerust
Zitpositie van de bestuurderOpties zijn prijzig en de lijst is oneindig
Interieur is 'top of the bill'Multimediasysteem is te uitgebreid
Aanbod aan plug-in hybridesGeen dieselmotoren beschikbaar

Welke concurrenten heeft de Porsche Panamera?

De Porsche Panamera is in onze ogen een beetje de tussenweg tussen limousines als de Mercedes-Benz S-Klasse en sportsedans en tourings als de BMW M5 en Audi RS6. Het platform waar de auto op gebouwd is neigt meer naar de eerstgenoemde modellen, maar met de 'touch' die Porsche eraan heeft gegeven valt de auto weer meer onder de laatstgenoemde categorie. De concurrenten hangen daarbij ook sterk af van het model dat wordt gekozen, de verlengde 'Executive' uitvoeringen concurreren meer met de traditionele limousines terwijl de normale variant meer een sportsedan tegenhanger is. Met de introductie van de Sport Turismo heeft Porsche dit bereik nog verder uitgebreid.

Porsche - Panamera 4.0 Turbo S E-Hybrid - L144638 - Exterieur - Teaser (24).JPG
Met recht een strijkplank

Welke bekende problemen heeft de Porsche Panamera ?

Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Porsche Panamera . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.

Bekende problemen Porsche Panamera

Problemen met de elektronica, zoals storingen in het infotainmentsysteem, het navigatiesysteem en het instrumentenpaneel.
Problemen met de motor en de aandrijflijn, zoals motorstoringen, problemen met de transmissie en problemen met de koppeling.
Problemen met de ophanging, zoals problemen met de luchtvering en het adaptieve dempingssysteem.
Enkele eigenaren hebben ook geklaagd over problemen met de airconditioning, de stoelen en de ramen.

Wat is onze conclusie over de Porsche Panamera?

Waar de eerste generatie Panamera nog een beetje zoekende was naar wat hij nou moest doen, is de nieuwe Panamera een auto die als geen ander de eigenschappen van een ruime limousine combineert met sportauto waardige rijeigenschappen. Toch moet hier wel bijgezegd worden dat de Panamara uitblinkt in het combineren van deze eigenschappen. Mocht je dus meer op zoek zijn naar één van deze eigenschappen, ga dan zeker eerst even testrijden om te kijken of het de Panamera bij jou past.

Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte Porsche Panamera?

In 4 stappen naar jouw ideale auto

1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan

2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto

3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel

4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen

🔽Vul hieronder jouw persoonlijke auto wensen in

Maximale leeftijd

Maximaal aantal kilometers

Lees de ervaring met Qoets van een andere klant

EXTR_CAR-18828-542E434D-D4C8-419D-B5EEAE19F960E130.jpg

Porsche Macan S

nvt

Klant bij Qoets.nl

tevreden.nl27/12/2021 19:17 - Winterswijk

Nog een paar vragen

Bijvoorbeeld: Panorama dak, trekhaak, sportstoelen, etc.

Bijvoorbeeld: budget, levertijd, etc.

Jouw persoonlijke gegevens

111.JPG

Emil Frey Group heeft een belang van 50% in Qoets.nl

3. logo BOVAG rgb.jpg

Qoets.nl is aangesloten bij de BOVAG

Award Tevreden.nl

9,2 uit 700+ reviews

logo-feedbackcompany.png

9,3 uit +/- 1044+ reviews