De feitelijke grondlegger van het huidige segment van luxe SUV’s is ontegenzeggelijk de Land Rover Range Rover. Deze nobele Brit - in de volksmond veelal sec met Range Rover aangeduid - was bij zijn eerste verschijnen in 1970 nog zeker niet het chique equivalent van wat men toendertijd aanduidde als ‘terreinwagen’. De Range Rover was weliswaar minder spartaans dan merk genoot de Defender, maar nog steeds bedoeld als praktische alleskunner voor in de rurale gebieden. Bij de volgende generaties werd het gebruiksgemak van vierwielaandrijving gecombineerd met veel bodemruimte en een hoge zit steeds meer gecombineerd met comfortverhogende opties en luxe materialen. Tot op de dag van vandaag is die lijn steeds verder doorgetrokken; het recept gelijk gebleven, maar de ingrediënten steeds verder geperfectioneerd.
De huidige generatie is reeds sinds 2013 leverbaar en heeft in 2018 een bescheiden facelift ondergaan. Een dergelijk lange levenscyclus van een en hetzelfde model komt niet heel vaak voor. Temeer omdat de consument nu eenmaal verwacht dat er na maximaal 6 jaar toch echt een nieuwe generatie van een model wordt geïntroduceerd. Voor de Range Rover geldt dit echter niet. Een belangrijke reden hiervoor is het tijdloze ontwerp van de Range Rover. Zeker in zijn huidige gedaante straalt de Range Rover nog immer klasse uit en heeft de tand des tijd geen enkele grip weten krijgen op het ontwerp. Doordat ‘onderhuids’ de auto wel degelijk verder is doorontwikkeld met moderne aandrijflijnen (inclusief een plug-in hybride variant) en de meest moderne multimedia mogelijkheden is de Range Rover nog steeds up to date.
Het onderscheidend vermogen van de Range Rover is niet zozeer toe te kennen aan een specifieke kenmerk zoals design, weggedrag of materiaalgebruik. Het is de combinatie van luxe, comfort, uitstraling en ruimte die de auto zowel een zeer charismatisch voorkomen geven als een unieke beleving van luxe voor de inzittenden.
Hoewel de Range Rover met bijzonder potente motoren leverbaar is, is het geen SUV waarbij de nadruk ligt op sportiviteit. De Range Rover is echt gemaakt om zijn bestuurder en passagier(s), licht verheven boven de andere weggebruikers, uiterst comfortabel te vervoeren, waarbij waarbij negatieve invloeden van buitenaf tot een minimum worden gereduceerd.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste plus- en minpunten
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
De algehele uitstraling is zowel tijdloos als chique | Kwaliteit van het interieur nog niet niet op het niveau van de Duitse concurrenten |
Verkrijgbaar als exorbitant ruime long wheelbase versie | Niet leverbaar met derde zitrij |
Uitstekende off road capaciteiten | Het multimediasysteem heeft veel tijd nodig om op te starten |
Moderne mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen | Duur tot exorbitant duur |
Tot voor kort was de Range Rover alleen te krijgen met 6- of 8-cilinder motoren. Echter, met het oog op vergroening is sinds een paar jaar de Range Rover ook te verkrijgen als plug-in hybride. De aandrijflijn betreft een met accu ondersteunde 4-cilinder, maar het gecombineerde systeemvermogen is met 404 pk zonder meer Range Rover Waardig.
Het motorenpalet van Range Rover bestaat daarnaast uit 6-cilinder diesels met 300 pk respectievelijk 350 pk, een 6-cilinder benzine motor met 400 pk en twee supercharged V8 varianten met 525 en 566 pk. Dat alle Range Rovers over permanente vierwielaandrijving en een automatische transmissie beschikken mag als vanzelfsprekend worden beschouwd.
Hieronder een volledig overzicht van de beschikbare motoren in de Land Rover Range Rover.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Diesel | |||
D300 | 300 pk. | 3.0 liter 6-cilinder | 7,4 sec. |
D350 | 350 pk. | 3.0 liter 6-cilinder Turbo | 7,1 sec. |
Benzine | |||
P400 | 400 pk. | 3.0 liter 6-cilinder Turbo | 6,3 sec. |
P525 | 525 pk. | 5.0 liter 8-cilinder Turbo | 5,5 sec. |
P565 | 566 pk. | 5.0 liter 8-cilinder Turbo | 5,4 sec. |
Hyrbide | |||
P400e | 404 pk. | 2.0 liter 4-cilinder Turbo + elektromotor | 6,8 sec. |
Per 2017 heeft de Range Rover een facelift gekregen. Hieronder een opsomming van de verschillen:
De Range Rover was lange tijd uniek in zijn soort. Uiteraard zijn er steeds meer op luxe gerichte SUV’s bij gekomen, zoals de BMW X7, Mercedes GLS (laatstgenoemde is ook als super-de-luxe Maybach uitvoering verkrijgbaar) en de Audi Q7. Hoewel deze drie concurrenten wel degelijk in het vaarwater van de Range Rover zitten, blijven zij letterlijk in het kielzog van de nobele Brit. De allure en exclusieve uitstraling die al bijna 50 jaar ontegenzeggelijk wordt toebedeeld aan de Range Rover is op de drie voornoemde modellen aanzienlijk minder van toepassing. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat ook dit erfgoed van toepassing zal zijn op komende generaties van de Range Rover.
Uit Britse hoek - weliswaar met een stevige dosis Duitse genen - komen echter nog twee serieuze concurrenten, de Rolls Royce Cullinan en Bentley Bentayga. Beide auto’s zijn in ‘basis trim’ al substantieel duurder dan de Range Rover, waardoor ze eigenlijk niet als concurrent beschouwd kunnen worden.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Land Rover Range Rover . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Problemen met de elektronica, zoals storingen in het infotainmentsysteem en problemen met de navigatie en de achteruitrijcamera. |
Problemen met de luchtvering, zoals storingen in de compressor en lekkages in de luchtleidingen. |
Problemen met de motor, zoals problemen met de brandstoftoevoer en de turbocompressor. |
Problemen met de ophanging, zoals problemen met de adaptieve demping en de stabilisatorstangen. |
Enkele eigenaren hebben ook geklaagd over problemen met de remmen en de airconditioning. |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een Land Rover Range Rover te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
Ondanks het gegeven dat de huidige Range Rover alweer sinds 2013 op de markt is, heeft het model qua uitstraling nog niks aan glans ingeboet. Het blijft een uitzonderlijk fraaie en tijdloze verschijning die ongeacht uitvoering en/of kleurstelling altijd een - voor SUV begrippen - ongeëvenaarde luxe uitstraalt.
Is de Range Rover dan ook de beste auto in zijn segment? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. De afwerking is (nog) niet van het niveau van bijvoorbeeld de Audi Q7 en qua agiliteit moet de Range Rover zijn meerdere erkennen in de eveneens enorme BMW X7. De grote kracht van Range Rover zit echter in het totaalpakket waar deze SUV voor staat en de algehele uitstraling en beleving die deze auto met zich meebrengt.
Op welke plek je ook plaats neemt, als bestuurder of als passagier, je hebt altijd het gevoel met een heel bijzondere auto onderweg te zijn die. De BMW X7 rijdt wellicht sportiever, het interieur van de Mercedes GLS oogt moderner en de motoren van de Audi zijn net een stukje efficiënter. Echter, alledrie ontberen ze opgelegde Range Rover-letters op de motorkap en achterklep en laat nu juist dat beeldmerk deze kleine ‘tekortkomingen’ volledig teniet doen.
In 4 stappen naar jouw ideale auto
1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan
2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto
3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel
4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen