BMW i4 2021-2022-2023 Review
bmw i4 (11).jpg

BMW i4 2021-2022-2023 Review

1 maart 2023

Beter dan een Tesla Model 3?

Waarbij de 4-deurs coupé als een niche begon is deze carrosserievariant bij de grote Duitse merken inmiddels een vaste verschijning binnen de het modellengamma. Zo ook bij BMW, dat in 2021 de tweede generatie van de 4-serie Gran Coupé introduceerde. De combinatie van een sportief lijnenspel en praktisch gebruiksgemak heeft een groot aantal fans aangetrokken. Om deze liefhebbers ook in de (nabije) toekomst te kunnen blijven bedienen heeft BMW doen besluiten om ook dit model te elektrificeren. De elektrische variant van de BMW 4-serie Gran Coupé heet kortweg BMW i4 en is er (vooralsnog) alleen als Gran Coupé leverbaar, zonder dat deze toevoeging als zodanig wordt gebruikt. Over het ontwerp kunnen daarom kort zijn, de BMW 4-Serie Gran Coupé is een zeer fraaie verschijning en de BMW i4 is dat ook. Indien beide modellen van een afstand worden bekeken moet je echt met je ogen knijpen om de een van de ander te onderscheiden. Slechts de gesloten grill (nieren) en de diffuser zonder uitlaten aan de achterzijde verraden dat het om de elektrische variant gaat. En dat is heel verstandige keuze van de Beierse fabrikant want waarom zou je aan een zeer geslaagd design gaan tornen als de aangepaste techniek dit niet vereist. De grote nieren zijn bij de BMW i4 overigens volledig gesloten en fungeren nu echt enkel en alleen als design element.Het interieur van de BMW i4 oogt wel wezenlijk anders dan dat van de van de BMW 4-serie Gran Coupé. Dat komt door een breed gestrekt instrumentarium en infotainment scherm dat een geheel vormt. Of dit een verbetering is lijkt een kwestie van smaak.

bmw i4 (11).jpg
Een BMW i4 in Dravit Grau metallic

Waar onderscheidt de BMW i4 zich in?

Rijbeleving, punt. Bij de BMW i4 draait het ontegenzeggelijk om rijbeleving. De BMW ingenieurs deden alles om van de BMW i4 de meest dynamische (elektrische) auto in zijn segment te maken. Hierbij was de elektrische aandrijflijn wellicht niet eens een belemmering, maar juist een pre. Doordat zelfs de basis uitvoering al beschikt over 286 pk - op de achterwielen - en het zwaartepunt laag is heeft de BMW i4 een sublieme acceleratie en dito wegligging. Bovendien is het vermogen direct beschikbaar waardoor zelfs de basis uitvoering in 6 tellen de 100 kilometer per uur aantikt. Daarnaast onderscheid de BMW i4 zich van de concurrentie op dezelfde wijze als waarop de BMW 4-serie Gran Coupé zich onderscheid. De vormgeving is zowel sportief als elegant en het interieur is opgetrokken uit fraaie materialen. Het dikke stuurwiel sluit vervolgens perfect aan bij de sportieve aspiraties van de BMW i4.

Wat zijn de plus en minpunten van de BMW i4?

Wat is top?Wat had beter gekund?
Meest dynamische elektrische auto in zijn klasseGeen vierwielaandrijving op lichtere motoriseringen
Ontwerp even fraai als equivalent op fossiele brandstofGrote, fraaie wielen drukken op de actieradius
Laadcapaciteit van 200 kWBrede instrumentarium/ infotainment scherm smaakgevoelig

Welke motorkeuzes heb je bij de BMW i4?

Tot op heden is de BMW i4 eDrive35 de instapper. En wie een beetje bekend is met de huidige type aanduidingen van de BMW benzine (plug-in hybride) en dieselmodellen, weet dan ongeveer wat aan vermogen verwacht mag worden. De BMW i4 eDrive35 heeft 285 pk en een praktijk actieradius van ongeveer 400 kilometer. De middelste motorisering betreft de BMW iDrive40 en heeft toevallig (of niet) evenveel vermogen als de benzinemodellen met het getal 40 in de typeaanduiding, te weten 340 pk. De praktijk actieradius van deze variant is ongeveer 470 kilometer. De top of the range heeft zelfs de magische letter ‘M’ van Motorsport in de typeaanduiding: de BMW i4 M50. Deze heeft 544 pk en een praktijk actieradius van 430 kilometer. Laatstgenoemde heeft als enige vierwielaandrijving.

UitvoeringVermogenMotorRijbereik (WLTP)
BMW i4 eDrive35286 pkVolledig elektrisch474 km
BMW i4 eDrive40340 pkVolledig elektrisch578 km
BMW i4 M50544 pkVolledig elektrisch508 km

Is de BMW i4 de beste in zijn klasse?

Opvallend genoeg komt de concurrentie van de BMW i4 niet alleen uit eigen land. Sterker nog, de concurrentie komt voornamelijk uit andere landen. Dit komt doordat de elektrische modellen van zowel Audi als Mercedes-Benz voornamelijk SUV-achtigen betreffen of luxe sedans. De enige 4-deurs coupe van Audi, de Audi (RS) e-tron GT opereert een of twee klassen hoger. De elektrische 4-deurs coupés zijn dus schaars. Eigenlijk zijn er moment van schrijven maar twee direct concurrenten: de Telsa Model 3 en de Polestar 2. De eerstgenoemde is evenals de BMW i4 zowel achterwielaangedreven als vierwielaangedreven verkrijgbaar, maar daar houden de gelijkenissen grotendeels op. De BMW i4 steekt veel degelijker in elkaar en ligt - naar onze bescheiden mening - tevens veel plezieriger op het netvlies. De Polestar 2 ligt qua kwaliteitsbeleving veel dichter bij de BMW i4, maar moet het qua rijbeleving eveneens afleggen. Op dynamisch vlak kan de Polestar de BMW i4 letterlijk niet bijbenen.

Wat is ons oordeel over de BMW i4?

De BMW i4 is ongeacht de motorisering een bijzonder fijne rijdersauto. Het bekende fraaie ontwerp van de BMW 4-serie Gran Coupé wordt gecombineerd met een elektrische aandrijflijn die qua vermogens perfect aansluiten bij de rijbeleving die je van een sportieve coupé-achtige van BMW mag verwachten. En dat ondanks het niet geringe gewicht van ruim 2100 kg. Een elektrische auto ontwikkelen die zeer snel in de rechte lijn is lijkt niet zo heel ingewikkeld meer, maar er een op de weg zitten die ook zeer controleerbaar door bochten is te sturen vergt zekere kennis en kunde. BMW is daar met de BMW i4 bijzonder goed in geslaagd. De BMW i4 brengt alles wat je van een 4-deurs coupé mag verwachten en combineert dat met een duurzame elektrische aandrijflijn. Is er dan helemaal niks aan te merken op de BMW i4? Dat wordt inderdaad zoeken, maar als we dan toch een kanttekening zouden moeten plaatsen dan heeft dat betrekking op het brede scherm waarin zowel het instrumentarium als het infotainmentsysteem is ondergebracht. Het brede scherm lijkt ietwat pontificaal in/op het dashboard geplaatst. Die afwijking van het origineel - lees de BMW 4-serie Gran Coupé - had wat ons betreft niet gehoeven. Voor het overige niets dan lof voor de BMW i4. Zelfs de volhardende petrolhead zal met een welgemeende hoedtik de BMW i4 rijder begroeten… en zelfs de overstap durven wagen

Welke bekende problemen heeft de BMW i4 ?

Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW i4 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.

Bekende problemen BMW i4

Elektrische problemen: problemen met het elektrische systeem van de BMW i4, zoals problemen met de batterij, de oplaadpoort of het infotainmentsysteem.
Aandrijflijnproblemen: problemen met de aandrijflijn van de BMW i4, zoals problemen met de motor, de transmissie of de differentieel.
Ophangingsproblemen: problemen met de ophanging van de BMW i4, zoals problemen met de vering, schokdempers of stabilisatorstangen.

De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW i4 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie

Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte BMW i4?

In 4 stappen naar jouw ideale auto

1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan

2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto

3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel

4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen

🔽Vul hieronder jouw persoonlijke auto wensen in

Maximale leeftijd

Maximaal aantal kilometers

Lees de ervaring met Qoets van een andere klant

15349aceb6f443f08a21b370e564d9fb

BMW X5 M50d

Zó wil je zaken doen

Prettig contact. Zeer bereikbaar (waar kun je nu op 2e kerstdag ‘s avonds om 22.00 uur terecht om mogelijk zaken te doen??). Super snel geschakeld (binnen 30 uur van opdracht tot sleuteloverdracht en dan óók nog een set winterbanden inc velgen geregeld). Opgehaald worden door een Qoetsier (leuke vondst!) en dan instappen in een Beiersch beest met 400pk.
Alles strak geregeld en gewoon helemaal voor mekaar. Perfect.

Klant bij Qoets.nl

Trustpilot16/02/2024 19:44 - Muiden

Nog een paar vragen

Bijvoorbeeld: Panorama dak, trekhaak, sportstoelen, etc.

Bijvoorbeeld: budget, levertijd, etc.

Jouw persoonlijke gegevens

111.JPG

Emil Frey Group heeft een belang van 50% in Qoets.nl

3. logo BOVAG rgb.jpg

Qoets.nl is aangesloten bij de BOVAG

logo-feedbackcompany.png

9,3 uit +/- 1044+ reviews

1080x1920_instagram_stories

FD Gazellen 2024