Waarbij de 4-deurs coupé als een niche begon is deze carrosserievariant bij de grote Duitse merken inmiddels een vaste verschijning binnen de het modellengamma. Zo ook bij BMW, dat in 2021 de tweede generatie van de 4-serie Gran Coupé introduceerde. De combinatie van een sportief lijnenspel en praktisch gebruiksgemak heeft een groot aantal fans aangetrokken. Om deze liefhebbers ook in de (nabije) toekomst te kunnen blijven bedienen heeft BMW doen besluiten om ook dit model te elektrificeren. De elektrische variant van de BMW 4-serie Gran Coupé heet kortweg BMW i4 en is er (vooralsnog) alleen als Gran Coupé leverbaar, zonder dat deze toevoeging als zodanig wordt gebruikt. Over het ontwerp kunnen daarom kort zijn, de BMW 4-Serie Gran Coupé is een zeer fraaie verschijning en de BMW i4 is dat ook. Indien beide modellen van een afstand worden bekeken moet je echt met je ogen knijpen om de een van de ander te onderscheiden. Slechts de gesloten grill (nieren) en de diffuser zonder uitlaten aan de achterzijde verraden dat het om de elektrische variant gaat. En dat is heel verstandige keuze van de Beierse fabrikant want waarom zou je aan een zeer geslaagd design gaan tornen als de aangepaste techniek dit niet vereist. De grote nieren zijn bij de BMW i4 overigens volledig gesloten en fungeren nu echt enkel en alleen als design element.Het interieur van de BMW i4 oogt wel wezenlijk anders dan dat van de van de BMW 4-serie Gran Coupé. Dat komt door een breed gestrekt instrumentarium en infotainment scherm dat een geheel vormt. Of dit een verbetering is lijkt een kwestie van smaak.
Rijbeleving, punt. Bij de BMW i4 draait het ontegenzeggelijk om rijbeleving. De BMW ingenieurs deden alles om van de BMW i4 de meest dynamische (elektrische) auto in zijn segment te maken. Hierbij was de elektrische aandrijflijn wellicht niet eens een belemmering, maar juist een pre. Doordat zelfs de basis uitvoering al beschikt over 286 pk - op de achterwielen - en het zwaartepunt laag is heeft de BMW i4 een sublieme acceleratie en dito wegligging. Bovendien is het vermogen direct beschikbaar waardoor zelfs de basis uitvoering in 6 tellen de 100 kilometer per uur aantikt. Daarnaast onderscheid de BMW i4 zich van de concurrentie op dezelfde wijze als waarop de BMW 4-serie Gran Coupé zich onderscheid. De vormgeving is zowel sportief als elegant en het interieur is opgetrokken uit fraaie materialen. Het dikke stuurwiel sluit vervolgens perfect aan bij de sportieve aspiraties van de BMW i4.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Meest dynamische elektrische auto in zijn klasse | Geen vierwielaandrijving op lichtere motoriseringen |
Ontwerp even fraai als equivalent op fossiele brandstof | Grote, fraaie wielen drukken op de actieradius |
Laadcapaciteit van 200 kW | Brede instrumentarium/ infotainment scherm smaakgevoelig |
Tot op heden is de BMW i4 eDrive35 de instapper. En wie een beetje bekend is met de huidige type aanduidingen van de BMW benzine (plug-in hybride) en dieselmodellen, weet dan ongeveer wat aan vermogen verwacht mag worden. De BMW i4 eDrive35 heeft 285 pk en een praktijk actieradius van ongeveer 400 kilometer. De middelste motorisering betreft de BMW iDrive40 en heeft toevallig (of niet) evenveel vermogen als de benzinemodellen met het getal 40 in de typeaanduiding, te weten 340 pk. De praktijk actieradius van deze variant is ongeveer 470 kilometer. De top of the range heeft zelfs de magische letter ‘M’ van Motorsport in de typeaanduiding: de BMW i4 M50. Deze heeft 544 pk en een praktijk actieradius van 430 kilometer. Laatstgenoemde heeft als enige vierwielaandrijving.
Uitvoering | Vermogen | Motor | Rijbereik (WLTP) |
BMW i4 eDrive35 | 286 pk | Volledig elektrisch | 474 km |
BMW i4 eDrive40 | 340 pk | Volledig elektrisch | 578 km |
BMW i4 M50 | 544 pk | Volledig elektrisch | 508 km |
Opvallend genoeg komt de concurrentie van de BMW i4 niet alleen uit eigen land. Sterker nog, de concurrentie komt voornamelijk uit andere landen. Dit komt doordat de elektrische modellen van zowel Audi als Mercedes-Benz voornamelijk SUV-achtigen betreffen of luxe sedans. De enige 4-deurs coupe van Audi, de Audi (RS) e-tron GT opereert een of twee klassen hoger. De elektrische 4-deurs coupés zijn dus schaars. Eigenlijk zijn er moment van schrijven maar twee direct concurrenten: de Telsa Model 3 en de Polestar 2. De eerstgenoemde is evenals de BMW i4 zowel achterwielaangedreven als vierwielaangedreven verkrijgbaar, maar daar houden de gelijkenissen grotendeels op. De BMW i4 steekt veel degelijker in elkaar en ligt - naar onze bescheiden mening - tevens veel plezieriger op het netvlies. De Polestar 2 ligt qua kwaliteitsbeleving veel dichter bij de BMW i4, maar moet het qua rijbeleving eveneens afleggen. Op dynamisch vlak kan de Polestar de BMW i4 letterlijk niet bijbenen.
De BMW i4 is ongeacht de motorisering een bijzonder fijne rijdersauto. Het bekende fraaie ontwerp van de BMW 4-serie Gran Coupé wordt gecombineerd met een elektrische aandrijflijn die qua vermogens perfect aansluiten bij de rijbeleving die je van een sportieve coupé-achtige van BMW mag verwachten. En dat ondanks het niet geringe gewicht van ruim 2100 kg. Een elektrische auto ontwikkelen die zeer snel in de rechte lijn is lijkt niet zo heel ingewikkeld meer, maar er een op de weg zitten die ook zeer controleerbaar door bochten is te sturen vergt zekere kennis en kunde. BMW is daar met de BMW i4 bijzonder goed in geslaagd. De BMW i4 brengt alles wat je van een 4-deurs coupé mag verwachten en combineert dat met een duurzame elektrische aandrijflijn. Is er dan helemaal niks aan te merken op de BMW i4? Dat wordt inderdaad zoeken, maar als we dan toch een kanttekening zouden moeten plaatsen dan heeft dat betrekking op het brede scherm waarin zowel het instrumentarium als het infotainmentsysteem is ondergebracht. Het brede scherm lijkt ietwat pontificaal in/op het dashboard geplaatst. Die afwijking van het origineel - lees de BMW 4-serie Gran Coupé - had wat ons betreft niet gehoeven. Voor het overige niets dan lof voor de BMW i4. Zelfs de volhardende petrolhead zal met een welgemeende hoedtik de BMW i4 rijder begroeten… en zelfs de overstap durven wagen
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW i4 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Elektrische problemen: problemen met het elektrische systeem van de BMW i4, zoals problemen met de batterij, de oplaadpoort of het infotainmentsysteem. |
Aandrijflijnproblemen: problemen met de aandrijflijn van de BMW i4, zoals problemen met de motor, de transmissie of de differentieel. |
Ophangingsproblemen: problemen met de ophanging van de BMW i4, zoals problemen met de vering, schokdempers of stabilisatorstangen. |