De huidige generatie van de BMW 7 Serie, de G11 en G12 (verlengde versie), draait alweer mee sinds eind 2015. Begin 2019 heeft de 7 Serie een facelift (LCI) ondergaan. Hiermee was het, na de BMW X5 en BMW X7, het derde model dat werd uitgerust met een uitgesproken aanwezige grill. De ‘nieren’ zijn, naast de ‘hofmeister knik’ het herkenningspunt van iedere BMW. De stevig aangezette variant van op de huidige 7 Serie is door de pers en het publiek met gemengde gevoelens ontvangen. Echter, een van de veel gehoorde kritiekpunten, dat de 7 Serie teveel zou lijken op een 5 Serie, is hiermee wel direct teniet gedaan. Het nu onmiskenbaar een 7 Serie en eigenlijk staat het de auto, na een gewenningsperiode, ontzettend goed.
Dynamiek en souplesse zijn de sleutelwoorden bij de BMW 7 Serie en deze combinatie is vooralsnog ongeëvenaard in het luxe segment. Daarnaast heeft BMW het iDrive systeem verder geperfectioneerd en voldoen zelfs de basis motorisering en uitvoering aan alle verwachtingen die aan dit luxe segment worden toebedeeld.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Auto heeft een dynamisch karakter, maar laat zich even goed ontspannen rijden | De prominent aanwezige nieren zijn smaakgevoelig |
Adaptieve dempers en luchtvering werken subliem | Hoge ‘vanaf’ nieuwprijs en prijzen van opties |
Het BMW iDrive systeem is verder geoptimaliseerd | Hoge afschrijving bij een nieuwe dus zeer aantrekkelijk als jong gebruikte Qoets |
Hoge afschrijving bij een nieuwe dus zeer aantrekkelijk als jong gebruikte Qoets | |
Naast de cosmetische aanpassingen aan de koets van de auto, heeft BMW ook onderhuids de nodige aanpassingen doorgevoerd. Gedurende de levenscyclus van de BMW 7 Serie heeft BMW als gevolg van strengere emissienormen het motorenpalet aangepast en deels noodgedwongen uit moeten kleden. Hierdoor zijn sinds begin 2020 de BMW 750d en de BMW M760Li niet meer leverbaar.
Op benzine gebied is de 750(L)i met de 4.4 liter twinturbo V8 de logische keuze. Na de facelift levert deze motor 530 pk wat spectaculair te noemen is.
De BMW 745e heeft met zijn plug in hybride aandrijving de BMW 740i eigenlijk overbodig gemaakt. Deze BMW 745e beschikt over een 3.0 zes-in-lijn benzinemotor met 286 pk aangevuld met een elektromotor met 113 pk, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van maarliefst 394 pk.
De BMW 7 Serie is ook leverbaar met zeer fijne dieselmotoren. Dit betreffen beide 3.0 liter 6-cilinders met twinturbo techniek. De vermogens lopen uiteen van 265 pk voor de 730d tot 320 pk voor de 740d.
Hieronder het volledige overzicht van de beschikbare motoren in de BMW 7 Serie.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Benzine: | |||
BMW 740i | 340pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,5 sec. |
BMW 740Li | 340pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,6 sec |
BMW 740Li xDrive | 340pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,1 sec. |
BMW 750i xDrive | 530pk. | 4.4 liter 8-cilinder TwinPower Turbo | 4,0 sec. |
BMW 750Li xDrive | 530pk. | 4.4 liter 8-cilinder TwinPower Turbo | 4,1 sec |
BMW M760Li xDrive | 585pk. | 6.6 liter 12-cilinder TwinPower Turbo | 3,8 sec. |
Plug-in-Hybrid: | |||
BMW 745e | 394 pk. (286 pk. + 108 pk.) | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo + Elektromotor | 5,2 sec |
BMW 745Le xDrive | 394 pk. (286 pk. + 108 pk.) | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo + Elektromotor | 5,1 sec |
Diesel: | |||
BMW 730d | 265 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 6,1 sec. |
BMW 730Ld | 265 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 6,2 sec |
BMW 730d xDrive | 265 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,8 sec |
BMW 730Ld xDrive | 265 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,9 sec |
BMW 740d xDrive | 320 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,3 sec. |
BMW 750d xDrive | 400 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 4,6 sec. |
De concurrenten zijn eigenlijk sinds jaar en dag dezelfde: de Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Daarnaast proberen fabrikanten als Jaguar en Lexus met de XJ respectievelijk de LS zich marktaandeel toe te eigenen, maar zijn daar top op heden maar gematigd succesvol in. Voor wat de Duitse concurrentie van de BMW 7 Serie betreft ligt het verschil in nuances. Daar waar de BMW zijn pijlen meer richt op rijbeleving zetten Audi en Mercedes ieder op hun eigen manier meer in op comfort.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW 8 Serie Cabrio. Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Sommige eigenaren hebben geklaagd over technische problemen, zoals storingen in de elektronica en problemen met de motor of transmissie. |
De prominent aanwezige grille van de 7 Serie geeft deze BMW een indrukwekkend voorkomen. De combinatie van dynamiek en souplesse maken van de BMW 7 Serie een echte rijdersauto die tevens - zeker in de verlengde L uitvoering - minstens zo goed dienst kan doen als gedegen chauffeursauto.
Veel van onze qlanten met een BMW 7 Serie kiezen voor deze auto vanwege het enorme comfort wat de auto biedt terwijl de rijdynamiek behouden blijft. Oftewel, een zeer comfortabele reisauto welke ook nog eens leuk is om zelf in te rijden.
In 4 stappen naar jouw ideale auto
1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan
2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto
3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel
4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen