Op enig moment zagen de product marketeers van BMW ruimte voor een model tussen de 5 Serie en 7 Serie, want in 2009 was daar ineens de BMW 5 Serie Gran Turismo (in het kort 5 Serie GT). Het niche-segment van de 4-deurs coupé bestond al sinds 2005, toen Mercedes op basis van de E-klasse de CLS introduceerde, maar BMW gooide het over een wezenlijk andere boeg. Daar waar Mercedes de daklijn van de sedan waar hij op gebaseerd was verlaagde en er dus aan binnenruimte werd ingeboet, koos BMW juist voor een verhoogde daklijn die vanaf de B-stijl vloeiend afliep. Daarnaast werd de auto voorzien van een vijfde deur in plaats van een conventionele achterklep. Hierdoor ontstond een hatchback variant die - zeker binnen het segment - geen gelijke kende. Aangezien de 5 Serie GT bovendien werd gebouwd op het onderstel van de 7 Serie, was sprake van een uitzonderlijk ruime auto met dito bagageruimte zonder een conventionele stationwagon te zijn. Een niche binnen een niche was hiermee geboren.
In 2017 volgde de tweede generatie, die logischerwijs niet meer als 5 Serie maar als 6 Serie GT door het leven gaat. Daarmee valt de auto nu ook qua naamgeving precies tussen de 5 Serie en 7 Serie in. Met de recent doorgevoerde facelift (LCI) is ook de 6 Serie GT qua voorkomen weer helemaal in lijn met de andere series uit de Beierse stal.
De 6 Serie GT onderscheidt zich op meerdere vlakken. Doordat de auto op het onderstel van de 7 Serie staat is het een buitengewoon comfortabele auto. Daarnaast zorgt de vorm van de carrosserie niet alleen voor heel veel ruimte voor de inzittenden, maar ook voor een riante en goed toegankelijke bagageruimte. Naast de afwijkende daklijn en het langere onderstel wijkt de 6 Serie GT na de LCI ook aan de voorzijde meer af van de BMW 5 Serie waar de auto van is afgeleid. De ‘nieren’, koplampen en uitsparingen in de voorbumper van de 6 Serie GT hebben nu een meer eigenzinnige vormgeving.
Op motorisch vlak zijn de veranderingen minder groots dan bij de LCI van de 5 Serie. Zo is de 6 Serie GT vooralsnog niet verkrijgbaar als plug in hybride. De 4- en 6-cilinder benzinemotoren zijn echter wel voorzien van het mild-hybride systeem dat ook in de 5 Serie wordt gebruikt. Het systeem genereert maximaal 11 pk extra, waarbij de accu wordt opgeladen door middel van geregenereerde remenergie. Op diesel-vlak zijn geen wijzigingen doorgevoerd in het motorenpalet.
Hieronder een volledig overzicht van de beschikbare motoren in de BMW 6 Serie GT.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Benzine: | |||
BMW 630i Gran Turismo | 252pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower | 6,5 sec. |
BMW 640i Gran Turismo | 333 pk. | 3,0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,5 sec. |
BMW 640i xDrive Gran Turismo | 333 pk. | 3,0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,4 sec. |
Diesel: | |||
BMW 620d Gran Turismo | 190 pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 7,9 sec. |
BMW 620d xDrive Gran Turismo | 190 pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 8,0 sec |
BMW 630d Gran Turismo | 286 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 6,1 sec. |
BMW 630d xDrive Gran Turismo | 286 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 5,9 sec. |
BMW 640d xDrive Gran Turismo | 340 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 5,3 sec. |
Ondanks zijn onconventionele carrosserievorm komt ook voor de BMW 6 Serie GT de concurrentie uit de verwachte hoek. De Shooting Brake van de Mercedes CLS (die van de huidige generatie CLS overigens niet leverbaar is) en de Audi A7 komen het dichts in de buurt van het concept van 6 Serie GT. De Audi A7 heeft eveneens een aflopende daklijn met een vijfde deur, maar biedt beduidend minder ruimte aan zowel passagiers en bagage. Door de afwezigheid van andere concurrenten zou je bijna kunnen stellen dat BMW met de 6 Serie GT een monopoliepositie heeft binnen het segment. Waarbij je je ook kan afvragen of er daadwerkelijk sprake is van een segment indien het aanbod dusdanig beperkt is.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Ontwerp wezenlijke eleganter dan dat van voorgaande generatie | Door aflopende daklijn is het zicht rondom beperkt |
Zelfs de basis-motoriseringen presteren ruim voldoende | Vooralsnog geen plug-in hybride aandrijflijn(en) |
Een nog hoogwaardigere uitstraling van het interieur | Ontwerp is nog steeds ietwat smaakgevoelig |
Door unieke carrosserievorm, nagenoeg geen concurrentie | Hoge ‘vanaf’ nieuwprijs en prijzen van opties |
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW 6 Serie GranTurismo . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Airco systeem voor interieur en voor koeling van het accupakket. |
Remproblemen zoals trillingen, piepende geluiden en verminderd remvermogen |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW 6 Serie Gran Turismo te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.
De BMW 6 Serie GT is een bijzondere auto, zowel qua concept - een hatchback in het E-segment - als qua rijbeleving. Het betreft een uiterst comfortabele reiswagen die ook nog eens praktisch inzetbaar is. Doordat veel andere fabrikanten het niet aan durven om een dergelijke auto te ontwikkelen, zal de 6 Serie GT een bijzondere verschijning blijven. Hoewel het ontwerp ietwat smaakgevoelig is, is het zeker een karaktervolle en elegante verschijning. De keuze voor een 5 Serie Touring zal je zelden hoeven uitleggen. De keuze voor een 6 Serie GT zal vaker vragen oproepen. Totdat diegenen de auto zelf hebben ervaren, want de BMW 6 Serie GT is onmiskenbaar een bijzonder fijne reisgenoot onder alle rij-omstandigheden.
In 4 stappen naar jouw ideale auto
1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan
2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto
3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel
4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen