Met de XC90 is Volvo al bijna 20 jaar deelnemer in de markt van Premium SUV's. Ondanks dat de auto al een langere tijd op de markt is zijn we pas bij de tweede generatie van de XC90, deze is onlangs echter wel gefacelift. Bij de verschillen tussen de twee generaties is goed te zien dat de wereld daadwerkelijk aan het veranderen is. Waar je bij de eerste generatie namelijk nog kon kiezen tussen 5-, 6- of zelfs een 8-cilinder, is er bij de tweede generatie enkel keuze uit 4-cilinders. De XC90 T8 Plug-in Hybrid, die na de facelift is omgedoopt tot XC90 Recharge, laat echter zien dat deze verandering helemaal zo slecht nog niet is. De 2.0 liter 4-cilinder is uitgerust met zowel een turbocharger als een mechanische compressor, in deze samenstelling levert enkel de verbrandingsmotor al 303 pk en maar liefst 400 Nm koppel. Om dit in perspectief te zetten, deze waardes zijn nagenoeg gelijk aan die van de 4.4 liter V8 uit de vorige generatie.
Daarnaast wordt de verbrandingsmotor ook nog ondersteund door een 87 pk en 240 Nm sterke elektromotor. Gezamenlijk levert dit systeem een vermogen van 390 pk en 640 Nm, waarbij de verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft, en de elektromotor de achterwielen. Mede door deze vierwielaandrijving en de standaard achttraps Geartronic-automaat sprint de 2320 kilogram wegende XC90 in 5,8 seconden naar de 100 km/h, de topsnelheid heeft Volvo in het kader van de verkeersveiligheid (op alle modellen) elektronisch begrensd op 180 km/h.Naast ondersteuning van de verbrandingsmotor biedt de elektromotor ook de mogelijkheid om tot 51 kilometer puur elektrisch te rijden. Daarnaast draagt de elektromotor bij aan een lager gemiddeld verbruik van rond de 2,5 tot 3,4 liter per 100 kilometer en een fiscaal interessante CO2-uitstoot van rond de 57 tot 76 gram per kilometer. Deze waardes zijn mede mogelijk gemaakt door het grotere accupakket waar de gefacelifte XC90 mee is uitgerust, deze heeft nu een capaciteit van 11,8 kWh. Het opladen van het accupakket geschiedt door te 'stekkeren'.
De XC90 heeft dus onlangs een facelift gehad, maar wat is er naast de naam nog meer aan veranderd? Zoals eerder gezegd beschikt de Recharge nu onderhuids over een groter accupakket en ook zijn de veiligheidssystemen aangescherpt. Qua optische verschillen zien we aan de buitenkant een nieuwe grille, voorbumper, velgen en dak rails en ook is het kleurenpallet zowel voor het interieur als het exterieur uitgebreid. Niet onbelangrijk is het feit dat elke uitvoering van de XC90 vanaf nu standaard rijker is uitgerust.
Eigenlijk zoals een facelift betaamt, geen mega verschillen maar gewoon een fijne algehele opfrisser.
Zoals we gewend zijn van Volvo is ook de XC90 Recharge standaard volgeladen met tal van veiligheid ondersteunende features. Om te beginnen detecteert de auto andere voertuigen, voetgangers, fietsers en grotere dieren. Wanneer botsingsgevaar dreigt kan de auto, zowel ‘s nachts als overdag, de bestuurder waarschuwen of indien nodig de auto automatisch afremmen om botsingen te voorkomen. Een ander systeem betreft het Blind Spot Information System, kortweg BLIS. Volvo introduceerde dit systeem in 2007 om de bestuurder ondersteuning te bieden bij het wisselen van rijbaan. Als het risico bestaat op een botsing met andere voertuigen naast of achter de auto, dan houdt het systeem de bestuurder door middel van waarschuwingen en actieve stuurondersteuning op het juiste spoor.
Verder beschikt de auto ook over het zogeheten Run-Off Road Mitigation systeem. Wanneer de auto over de buitenste rijbaanmarkering rijdt, helpt dit systeem te voorkomen dat de auto van het wegdek raakt door bij te sturen en indien nodig af te remmen. Een ander uniek systeem is het zogeheten Cross Trafic Alert. Dit systeem helpt de bestuurder met achteruitrijden bij beperkt zicht, bijvoorbeeld uit een parkeervak. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor voertuigen achter de auto en remt automatisch indien nodig.
Zoals gezegd is er sinds de facelift extra keuze op het gebied van interieurkleuren en sierlijsten, ook ondersteunt het infotainmentsysteem nu naast Apple CarPlay ook Android Auto. Geen ingrijpende veranderingen dus, wat in onze ogen helemaal niet erg is. Het interieur van de Volvo XC90 ziet er namelijk nog steeds uitstekend uit en is van alle gemakken te voorzien. Denk aan een head-up display, massagefunctie, panoramadak, ambianceverlichting en een 1400 Watt Bowers & Wilkins audiosysteem. Ook heeft de auto een speciaal vakje in de middenconsole om draadloos een telefoon op te laden, zoeken naar je laadkabeltje is dus verleden tijd. Een andere unieke feature betreft het Air Quality System, dit systeem houdt tot 95% van alle schadelijke fijnstofdeeltjes (PM 2.5) tegen en zorgt dus voor een schonere lucht in de auto. Ook handig, de XC90 is standaard uitgerust met 7-zitplaatsen.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Volvo XC90 Recharge . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Problemen met de hybride aandrijflijn, zoals laadtijden en storingen in het elektrische systeem kan wel eens voorkomen. |
Sommige eigenaren hebben gerapporteerd over problemen met de remmen en de transmissie. |
Enkele klachten over de kwaliteit van het interieur en de elektronica van de auto. |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een Volvo XC90 Recharge te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
Wij leveren jong gebruikte Volvo's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
Volvo XC90 Recharge wensen doorgeven