Porsche Taycan (Cross Turismo/Sport Turismo) 2019 - 2020 - 2021 - 2022 review

Porsche Taycan (Cross Turismo/Sport Turismo) 2019 - 2020 - 2021 - 2022 review

Porsche - 5 september 2022

Elektrisch zonder concessies

Sinds introductie van de Porsche Cayenne in 2002 is gebleken dat Porsche niet alleen heel bekwaam is in het bouwen van rasechte sportwagens. Hoewel met enig scepsis ontvangen bleek de Porsche Cayenne een groot succes, zoniet de redding voor Porsche als (sport)autobouwer. Na de Cayenne volgde in 2009 opnieuw een model dat niet als sportwagen puur sang te bestempelen was; de Panamera. Zeer recent werd met de Taycan wederom een voor Porsche nieuwe weg ingeslagen; die van de volledig elektrische auto.

De Porsche Taycan en de van extra bagageruimte - al dan niet in combinatie met robuuste kunststof accenten - voorziene Porsche Taycan Sport Turismo en Cross Turismo zijn de eerste volledig elektrische modellen van Porsche. En gelijk aan de Porsche Cayenne en Panamera is de Porsche Taycan een regelrecht schot in de roos. De auto is onmiskenbaar een Porsche met de juiste ontwerp-frivoliteiten om de auto toch een eigen voorkomen te geven. Het is dan ook zeker niet eenvoudigweg een geëlektrificeerde Porsche Panamera. De Porsche Taycan is namelijk zo’n 8 centimeter korter dan de Porsche Panamera, maar wel 3 centimeter breder. De Porsche Taycan heeft zodoende een sportief en een ietwat gedrongen voorkomen en wordt dan ook tussen de Porsche Panamera en Porsche 911 in gepositioneerd. De rij- en kwaliteitsbeleving in de Porsche Taycan zijn volledig des Porsche. Bovendien zijn de geijkte opties als Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vectoring (PTS) en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) ook gewoon op de Porsche Taycan verkrijgbaar.

Waarin onderscheidt de Porsche (Sport Turismo/Cross Turismo) zich?

De Porsche Taycan onderscheidt zich van de concurrentie zoals iedere andere Porsche zich van zijn (haar?) concurrenten onderscheid: kwaliteit en rijbeleving. Hoewel de elektrische krachtbron van de Porsche Taycan afwijkt van de fossiele krachtbronnen waarmee de andere Porsches tot op heden zijn uitgerust, is de zitpositie, het stuurgevoel, de snelheidsbeleving en de exclusiviteit onverminderd Porsche.

Daarnaast is de Porsche Taycan met een verscheidenheid aan motoren leverbaar, variërend van 408 pk (met alleen achterwielaandrijving) tot maar liefst 761 pk (en vierwielaandrijving) en heeft een maximum laadvermogen tot maar liefst 270 kW. De Porsche Taycan is tevens als praktische stationwagons in de vorm van de Sport Turismo en Cross Turismo verkrijgbaar. Hierbij is de Sport Turismo meer de conventionele stationwagon en de Cross Turismo de robuuste stationwagon a la de Allroad modellen van Audi. Zo heeft Porsche met de Taycan line-up feitelijk in een keer drie elektrische auto’s aan haar modellengamma toegevoegd.

-Volledig elektrisch, maar onmiskenbaar een Porsche

-Zelfs de ‘basis’ Taycan is Porsche waardig snel

-Zowel als sedan als stationwagon(s) verkrijgbaar

-Door slimme positionering accu meer dan voldoende beenruimte voor achterpassagiers

De belangrijkste plus- en minpunten van de Porsche Taycan (Sport Turismo/Cross Turismo)

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.

Wat is top?Wat had beter gekund?
Volledig elektrisch maar onmiskenbaar een PorscheErgonomie voor verbetering vatbaar
Laadcapaciteit tot wel 270 kWAdaptieve rij-systemen nog niet op niveau van Tesla
Zelfs de ‘basis’ Taycan is Porsche-waardig snelDe prijzen zijn ook Porsche-waardig...

Welke motoren zijn leverbaar in de Porsche Taycan (Sport Turismo/Cross Turismo)?

De Porsche Taycan is verscheidene elektromotoren verkrijgbaar waarbij de ‘lichtste’ variant - de Porsche Taycan zonder toevoeging - dus al over ruim 400 pk beschikt en de sprint van 0 naar 100 kilometer per uur klaart in 5,4 seconde. Top of the range is Porsche Taycan Turbo S. Deze variant rijdt binnen een onwaarschijnlijke 2,8 seconde naar de 100 kilometer per uur om pas bij 260 kilometer per uur de versnelling te staken.

Hieronder een overzicht met de motor-specificaties van de Porsche Taycan.

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/hRijbereik (WLTP)
Taycan (Sport/4 Cross Turismo)408 pkVolledig elektrisch5,4 sec.371 km (358/416 km)
Taycan 4S (Sport/Cross Turismo)530 pk (530/571 pk)Volledig elektrisch4,0 sec. (4,0/4,1 sec.)370 km (358/415 km)
Taycan GTS (Sport Turismo)598 pkVolledig elektrisch3,7 sec.439 km (424 km)
Taycan Turbo (Sport/Cross Turismo)680 pkVolledig elektrisch3,2 sec. (3,2/3,3 sec.)435 km (424/423 km)
Taycan Turbo S (Sport/Cross Turismo)761 pkVolledig elektrisch2,8 sec. (2,8/2,9 sec.)440 km (430/428 km)

Welke concurrenten heeft de Porsche Taycan (Sport Turismo/Cross Turismo)

De directe concurrentie van de Porsche Taycan komen uit eigen land, sterker nog uit het eigen concern. De Audi e-tron GT deelt veel techniek met de Porsche Taycan en zelfs in de contouren van het carrosserie kan je de verwantschap zien. Echter biedt Porsche de Taycan aan met meer en meer vermogende motoren. Bovendien beschikt Audi’s Taycan equivalent (nog) niet over een station (Avant/Sportback) variant. De twee andere grote Duitse merken hebben eigenlijk nog geen concreet antwoord op de Porsche Taycan of gooien het in ieder geval over een andere boeg als het gaat om de elektrificatie van hun modellengamma. BMW zet meer in de op SUV achtige modellen zoals de BMW iX3 en de BMW iX. De elektrische vierdeurs coupé van BMW, de i4, wordt duidelijk een segment lager gepositioneerd dan de Porsche Taycan. Mercedes heeft met de elektrische EQC en EQB eveneens twee SUV- achtige in het gamma. De bijna klassieke sedans EQE en EQS zetten voornamelijk in op luxe en hebben vooral een vrij statig in plaats van een sportief voorkomen.

Een andere concurrent betreft de Tesla Model S. De concurrentie van laatstgenoemde ziet dan vooral op rijbereik en snelheidspotentiaal, want als het om bouwkwaliteit, merkbeleving en Wow-factor gaat kan de elektrische Amerikaan absoluut niet tippen aan de Porsche Taycan.

Wat is onze conclusie over de Porsche Taycan (Sport Turismo/Cross Turismo)

De Porsche Taycan is onmiskenbaar een Porsche. Over de prestaties van iedere variant kunnen we kort zijn; het varieert van ‘heel snel’ tot ‘uitzinnig snel’. De looks van de Taycan zijn onmiskenbaar Porsche. Hoewel de Porsche Taycan eerder over rechthoekige dan ovale/ronde koplampen beschikt draagt het silhouet van Porsche Taycan overduidelijk de Porsche signatuur. Zo zit in de kromming van de achterste zijruit nagenoeg dezelfde vorm als in de achterste zijruit van de Porsche 911.

Porsche had het zichzelf makkelijk kunnen maken door de Porsche Panamera volledig te elektrificeren, maar heeft bewust gekozen voor een op zichzelf staand model. De Porsche Taycan is vanaf meet af aan ontwikkeld als elektrische (sport)auto en dat vertaalt zich in een volwaardige Porsche beleving, maar dan geëlektrificeerd. Daarnaast zijn de Sport Turismo en Cross Turismo zo mogelijk nog fraaier dan de reguliere Taycan. Wat ons betreft heeft Porsche het weer voor elkaar: het doeltreffend betreden van een voorheen onbekend segment. De Cayenne was geen toevalstreffer en de Panamera was nauwlettend getimed en ontwikkeld. Met de Taycan levert Porsche opnieuw het bewijs van een autoproducent die zich moeiteloos weet aan te passen aan de veranderende wereld. De Porsche Taycan is op ergonomisch vlak wellicht nog voor verbetering vatbaar. Echter als Porsche is de Taycan zonder meer overtuigend.

Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte Porsche Taycan?

Vul je wensen in en ontvang vrijblijvend een voorstel voor jouw Porsche Taycan.

Vanaf

Maximaal

Nog een paar vragen...

Contactgegevens