Inhoudsopgave
De Porsche 911 is een alles in één pakket. Comfortabel genoeg om mee op vakantie te gaan, van degelijke bouwkwaliteit, genoeg plek voor de boodschappen, net zo snel als een supercar en het lijnenspel van een echte sportwagen.
Als je al deze pluspunten zo bij elkaar opsomt is het dus niet gek dat de Porsche 911 een populaire auto in zijn klasse is. Het sportieve model van het Duitse merk uit Stutgard wordt inmiddels al 60 jaar geproduceerd waarbij elke nieuwe generatie weer beter is geworden.
De huidige generatie, ook wel generatie 992 genoemd, vormt daarop geen uitzondering. Porsche weet opnieuw een verbeteringsslag te maken, zonder het kenmerkende 911-DNA uit het oog te verliezen. In 2024 werd een facelift doorgevoerd, deze vernieuwde versie staat bekend als de 992.1.
De Porsche 911 is verkrijgbaar in Coupé, Cabrio of Targa variant.
Het interieur van de Porsche 911 heeft ook niet met de tijd stilgestaan. De kenmerkende grote toerenteller in het midden komt wel nog altijd mooi naar voren in het interieur. Verder beschikt de Duitse sportbolide over een kleine achterbank die bij nood ingezet kan worden voor passagiers.
Waar vroeger de Porsche 911 gebruik maakte van atmosferische 6-cilinder boxermotoren is dat niet meer het geval.
Model | Motor | Vermogen | Aandrijving | 0–100 km/u | Topsnelheid |
---|---|---|---|---|---|
911 Carrera | 3.0L twin-turbo boxermotor | 385 pk | Achterwielaandrijving | 4,2 s | ± 293 km/u |
911 Carrera 4 | 3.0L twin-turbo boxermotor | 385 pk | Vierwielaandrijving | 4,0 s | ± 291 km/u |
911 Carrera S | 3.0L twin-turbo boxermotor | 450 pk | Achterwielaandrijving | 3,7 s | ± 308 km/u |
911 Carrera 4S | 3.0L twin-turbo boxermotor | 450 pk | Vierwielaandrijving | 3,6 s | ± 306 km/u |
911 Carrera GTS | 3.0L twin-turbo boxermotor | 480 pk | Achterwielaandrijving | 3,4 s | ± 311 km/u |
911 Carrera 4 GTS | 3.0L twin-turbo boxermotor | 480 pk | Vierwielaandrijving | 3,3 s | ± 309 km/u |
911 Turbo | 3.8L twin-turbo boxermotor | 580 pk | Vierwielaandrijving | 2,8 s | ± 320 km/u |
911 Turbo S | 3.8L twin-turbo boxermotor | 650 pk | Vierwielaandrijving | 2,7 s | ± 330 km/u |
911 GT3 | 4.0L atmosferische boxermotor | 510 pk | Achterwielaandrijving | 3,4 s | ± 318 km/u |
911 GT3 RS | 4.0L atmosferische boxermotor | 525 pk | Achterwielaandrijving | 3,2 s | ± 296 km/u* |
911 GTS T-Hybrid (2025) | 3.6L turbo boxermotor + elektromotoren | 541 pk | Vierwielaandrijving | 3,0 s | ± 312 km/u |
We hebben al veel Porsche 911's mogen leveren en hebben de veelvoorkomende problemen voor jou op een rij gezet.
Trillingen in het interieur (niet vreselijk, wel irritant) |
Snelle slijtage van bobines |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een Porsche 911 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.
De Porsche 911 heeft vooral rivalen uit de Duitse hoek met de Audi R8 en de Mercedes AMG GT. Dit zijn beide sportauto's die ook goed inzetbaar zijn voor alledaags gebruik, net zoals de Porsche. Ze hebben dan weer niet de legendarische status en de flaire die een 911 wel heeft.
Vanaf de Engelse kant is er nog de Jaguar F-type en Aston Martin Vantage. Beide ook prachtige auto's maar minder verfijnd en minder goed dagelijks inzetbaar dan de Porsche 911.
De Porsche 911 is wat ons betreft de ultieme sportauto voor wie van rijden houdt, maar ook waarde hecht aan comfort en gebruiksgemak. Met zijn elegante exterieur en up-to-date interieur in de 992-variant is het niet alleen een feest om in te rijden, maar ook om naar te kijken, elke dag opnieuw.