Inhoudsopgave
De MINI Countryman is al jaren een succes voor MINI. Deze compacte crossover weet praktische bruikbaarheid te combineren met wendbaarheid in de stad. Zoals we van MINI gewend zijn komt dat kenmerkende speelse karakter telkens weer terug in het ontwerp en rijgevoel van de Countryman.
Maar hoe zit dat met de nieuwste generatie? Is het MINI-DNA nog steeds even sterk aanwezig? Je leest het in onze review.
Deze generatie heet ook wel U25 en is op de markt gekomen in 2024. Hiermee vervangt hij zijn voorganger die de F60 generatie heette. De Countryman is een belangrijk model voor MINI omdat het model populair is en dus veel wordt verkocht.
Opvallend is dat MINI er voor heeft gekozen om een volledig elektrische variant op de markt te brengen genaamd de MINI Countryman E en SE en een aantal benzine uitvoeringen. Hiermee nemen ze voor nu dus afstand van het hybride model die in de voorgaande F60 een van de meest populaire aandrijflijnen was. Wellicht komt MINI nog met een hybride variant in de toekomst, maar die glazen bol hebben we (helaas) op dit moment nog niet. Verder naar beneden is een overzicht gemaakt met de beschikbare motoren.
Verder is de nieuwe Countryman aanzienlijk gegroeid in formaat en dat is ook wel te zien. We pakken er even wat cijfers bij om het overzichtelijk te maken: 14,5 cm langer, 2 cm breder en 8 cm hoger. De laadruimte is met 450L hetzelfde gebleven. Je passagiers hebben meer binnenruimte en omdat deze auto hoger is geworden is ook de instap makkelijker dan bij zijn voorganger.
Ondanks deze groeispurt en een wat serieuzere aanpak van MINI hebben ze er toch nog voor gezorgd dat het speelse karakter wel nog wordt behouden. Dit is terug te zien aan de beschikbare kleurcombinaties en bijvoorbeeld de instelbare lampen waarin je verschillende figuren naar voren kan laten komen. Ook op het gebied van rijden is het nog altijd een speelse auto waar je ook op een dijkweg nog altijd plezier mee kan hebben.
Op de eerste foto zie je het interieur vanaf de bestuurderspositie. Wat direct opvalt is dat je nog wel altijd beschikking hebt tot de legendarische ronde klok in het midden. Hier zit het infotainmentsysteem in verwerkt die werkt op basis van touchscreen. Het werkt snel en intuïtief alleen kan je wel snel verdwalen in de menu's omdat je weinig fysieke knoppen hebt.
Head-up display is een fijne optie. Het is alleen jammer dat MINI nog steeds geen gebruik maakt van projectie hiervan op de voorruit maar er een klein schermpje omhoog komt uit het dashboard. Voor de prijs van deze MINI zou dat wel beter mogen.
De rest van het interieur is hoogwaardig en futuristisch te noemen. Leuke sportieve of meer klassieke details afhankelijk van welke uitvoering je kiest en mooie afwisseling van stof en kunstleder materialen. Je hebt het idee dat je in een moderne en luxe auto onderweg bent dus dat heeft MINI wat ons betreft goed gedaan.
de MINI Countryman komt zoals hierboven al aangegeven met benzine of elektro motoren
Modelvariant | Aandrijving | Vermogen / Koppel | 0‑100 km/h | Brandstof / Actieradius WLTP |
---|---|---|---|---|
Cooper C | Benzine Mild‑Hybrid, FWD | 170 pk / 280 Nm | ~8,3 s | 6,1–6,2 l/100 km |
Cooper S ALL4 | Benzine Mild‑Hybrid, AWD | 218 pk / 360 Nm | ~7,1 s | 6,5–6,9 l/100 km |
JCW ALL4 | Benzine Mild‑Hybrid, AWD | 300 pk / 400 Nm | ~5,4 s | – |
Cooper E | Volledig elektrisch, FWD | ~204 pk / 250 Nm | ~8,6 s | ~400–430 km |
SE ALL4 | Volledig elektrisch, AWD | 313 pk / 494 Nm | ~5,6 s | ~400–430 km |
Wat is goed | Wat had beter gekund |
---|---|
Hoogwaardige materialen | Head up display had luxer gemogen |
Futuristisch uiterlijk | niet echt meer 'MINI' |
Enorm goede rijkwaliteiten | Tot nu toe nog geen hybride variant op de markt |
De BMW X1, omdat het qua formaat en soort auto overeenkomt maar ook omdat ze deels op hetzelfde BMW platform staan. Verder is er nog de Mercedes GLA en de Audi Q3. Allemaal premium crossovers met hun eigen sterke en zwakke punten.
is de nieuwe MINI Countryman geslaagd? Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. De auto is stiller, sneller en groter dan ooit, dus zijn we geneigd om te zeggen dat de auto zeker geslaagd is. Dit gaat helaas op sommige vlakken wel ten koste van het speelse MINI gevoel wat jammer is.
Op het gebied van interieur is de MINI zeker geslaagd, hier komt het speelse karakter juist wel weer naar voren en zijn de materialen die zijn gebruikt ten opzichte van zijn voorganger van hogere kwaliteit.