Recent reed een van onze Qollega's met een BMW iX1 van Zuid-Frankrijk naar Qoets in Utrecht.
Goed om te weten
Het is goed om te vermelden dat wij de apps van Tesla, Fastned en Total Charge Europe hadden geïnstalleerd met hier een creditcard aan gekoppeld.
Liever een laadpas gebruiken?
Kijk dan op tijd bij de aanbieder van jouw laadpas of deze internationaal laden ondersteunt. Mocht dit niet het geval zijn dan kan je nog tijdig een internationale versie aanvragen.
Verbruik, laadtijd, laadkosten en welke laadstops je moet hebben, je leest het in onze blog!
De route in totaal bedraagt 1096 kilometer. Gezien dat één persoon dit rijdt is het opgedeeld in twee etappes. Beide van ongeveer 550 kilometer. De tussenstop is in een klein plaatsje 50 kilometer voor Parijs.
We vertrokken de reis met een accu waar 95% in zat. Dit kwam volgens de boordcomputer neer op 400 kilometer actieradius. Het eerste stuk richting de snelweg leek deze voorspelling van de BMW iX1 xDrive30 aardig te kloppen.
Eenmaal op de snelweg hielden we ons gewoon aan de toegestane snelheid van 130 km/u. Hiermee zakte de actieradius een stukje sneller dan eerst, maar het viel ons niet tegen gezien het glooiende landschap en de continue snelheid van 130 die we reden.
Ongeveer 250 fijne kilometers later kwamen we aan bij de eerste laadstop met nog ongeveer 22% in de accu. Dit was bij een Tesla Supercharger. Hier was het een kwestie van via de app de juiste laadpaal selecteren, de laadkabel in de auto pluggen en laden maar! Dit ging meteen van start met 130kW. Na ongeveer 25 minuten was de accu weer 80% vol en konden we onze weg vervolgen. Laadoverzicht inclusief kosten is te vinden in slide 2.
Over de BMW iX1
Wat opviel was het prettige weggedrag van de iX1, stil, comfortabel en koersvast. We vertellen je verder in dit verhaal meer over de iX1 als reisgenoot.
Met 80% accu (na 80% duurt het laden erg lang dus we houden tot 80% aan) en een podcast door de Harman Kardon Speakers vervolgde we met veel plezier de route. We hadden van tevoren al even gekeken of er wederom een Tesla Supercharger op de route stond. En ja hoor: Tesla Supercharger op een afstand van 181 kilometer en precies op de route. Een makkie dus!
Eenmaal aangekomen met nog ongeveer 22% stroom in de accu, sloten we de BMW iX1 weer aan op een supercharger, activeerde deze met een app en toen was het weer even 25 minuten wachten. Wederom is het laadoverzicht inclusief kosten te zien in slide 3.
Over de BMW iX1
De BMW iX1 is nog steeds een fijne reisgenoot. Als we dan toch iets te klagen moeten hebben is het wel het verdwijnen van de iDrive knop. Hierdoor krijg je snel vette vingers op het scherm en je moet voor alles zoeken in het systeem. Verder zou het laden ook wel wat sneller mogen dan 130kW, sommige concurrenten kunnen sneller laden.
De M-sportstoelen zitten nog altijd enorm prettig en de auto is koersvast. De auto is stil en bij snelheden van +- 130 in combinatie met glooiend landschap is de actieradius oke te noemen.
Vanaf deze laadstop rijden we door naar de overnachting in. Dit is met 160 kilometer een makkie voor de iX1. Bij het hotel zit een laadfaciliteit van 'Powerdot'. Hier hebben we geen app van, maar we laden deze stroompaal kinderlijk eenvoudig op met Apple Pay en geven hierbij aan dat we de factuur graag in de mail willen hebben.
Stroom was hier goedkoop en toen de laadpaal was opgewaardeerd begon ook deze met 130kW te laden. Ik heb de auto de hele nacht aan deze paal gelaten zodat ik met 100% acculading de volgende dag weer kon vertrekken. In slide 3 is een kostenoverzicht te vinden van deze laadstop.
Over de BMW iX1
De xDrive30e is een prettige aandrijflijn, ook met tussenacceleraties van 100 naar 130 is de auto goed bij de les. Verder beschikt deze versie waar we mee op pad zijn over Driving Assistant Professional. Dit is zeker op lange afstanden een enorm prettig systeem die goed met je meedenkt en niet (zoals veel systemen van de concurrentie) abrupt ingrijpt of flink aan het stuur begint te trekken als je iets over de lijnen van de rijbaan gaat.
Vanaf het hotel vertrokken we met 100%. De auto gaf op dit punt een actieradius van 345 km aan. Dit gezien de auto de eerdere snelwegkilometers incalculeert. De eerste stop van de dag was ongeveer na 235 kilometer bij een Fastned direct langs de route. Deze route leidde ons dwars door het drukke Parijs heen, een leuke ervaring! Heel lang de tijd hadden we niet om van Parijs te genieten want er moesten kilometers worden gemaakt.
Wederom met geen centje pijn en iets meer dan 20% in de accu komen we aan bij deze laadstop. Fastned werkt nog net wat prettiger dan een Tesla Supercharger. De app werkt een klein beetje gebruiksvriendelijker en beschikt over een overzichtelijkere indeling. Wel is het zo dat het laadoverzicht minder goed in de app naar voren komt dus zal je voor de volledige info slide 2 en 3 moeten raadplegen!
De volgende stop is Fastned in België net voor de Nederlandse grens. Vanaf het Fastned station van de eerste stop naar de volgende Fastned voorziening is het ongeveer 195 kilometer. We rijden al snel België binnen waar de snelheidslimiet met 120 en 100 lager is dan wat we in Frankrijk gewend zijn. Positief voor de actieradius dus!
Met 80% rijden we weg en met 30% arriveren we weer bij het volgende oplaadpunt. Dit Fastned punt was modern, netjes en er zat een winkel met een sanitaire voorziening bij. Dat was prettig en duidelijk beter voor elkaar dan een aantal oplaadplekken in Frankrijk. Na de paal met de app weer te hebben geactiveerd en kort even 20 minuten dit keer te hebben gewacht, hadden we ruim voldoende voor het laatste stuk naar de Qoets vestiging in Utrecht.
Over de BMW iX1
Buiten het infotainmentsysteem waar je ver in moet graven voor sommige functionaliteiten en de laadsnelheid die sneller zou kunnen weinig te klagen. De actieradius van 80 naar 20% in +- 180 kilometer bij stevig doorrijden vinden wij ook niet gek. Met stevig doorrijden van 100 naar 0% is een krappe 300 kilometer wel te redden in zomerse omstandigheden.
De laatste etappe van Brecht naar Utrecht bedroeg slechts 107 kilometer. Vandaar dat er ook voor gekozen is om de auto maar tot 70% op te laden.
Dit rijden we vlot uit en komen met 40% in Utrecht aan.
Met een elektrische auto op vakantie is goed te doen. Houd wel rekening met een aantal factoren. Zoek van tevoren uit tot hoeveel kw je auto kan snelladen. Alles vanaf 100 KW is prima, maar daar onder gaat het wel langzaam.
Zoek ook van tevoren uit waar je wil gaan opladen en houd rekening met je praktische actieradius. Ga na wat je in Nederland op een volle accu haalt en haal hier nog 15% foutmarge van af voor het vinden van een laadpaal. Dit omdat je meer snelweg rijdt op vakantie en de auto vaak zwaarder beladen is dan doorgaans. Dit heeft allemaal invloed op de actieradius.
Het is de kleinste auto uit de X-reeks, maar zo voelt de auto niet aan. De auto is koersvast, stil en heeft comfortabele stoelen en onderstel. De actieradius op lange afstanden is prima te noemen, zeker met de snelheden die we hebben aangehouden. Wel zou de auto nog wat sneller mogen laden en is het infotainmentsysteem soms lastig te bedienen met zijn vele functies en alleen maar touchscreen.
Hieronder nog een aantal belangrijke waarden!
We reden weg met een volle accu. Deze hebben wij niet meegenomen in de kosten.
Locatie | Geleverde energie (kWh) | Kosten (€) | Opmerkingen |
---|---|---|---|
Limoges – Tesla Supercharger (FR) | 38.903 | 15.95 | 23m 58s |
Vierzon – Tesla Supercharger (FR) | 40.505 | 19.84 | 25m 25s |
Powerdot Boutervilliers (FR) (Stop bij hotel) | 46.343 | 16.22 | x |
Aire Wancourt Est – Fastned (FR) | 42.350 | 24.98 | 27m 51s |
Fastned Brecht (BE/NL-grens) | 29.210 | 21.32 | 18 m 06s |
Totaal | 197,311 | 98,31 |