FD Gazellen 2024
273560962_5020527878041502_3701981719713509813_n.jpeg

FD Gazellen 2024

28 oktober 2024

FD Gazellen: Een nieuwe mijlpaal

Dit jaar zijn we opnieuw FD Gazellen geworden, de prijs voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. We geven graag wat meer achtergrond informatie en onze ervaringen over onze onafgebroken groei over de afgelopen 10 jaar, met zowel hoogte- als dieptepunten. Kortom, ons verhaal van de reis met Qoets.nl.

Onze groei in cijfers

In de afgelopen 10 jaar hebben we elk jaar groei doorgemaakt. Sinds 2015, het jaar waarin we voor het eerst FD Gazellen waren, zijn we meer dan 4 keer zo groot (in omzet) geworden.

Daarnaast is het verloop onder collega's altijd erg laag gebleven. Daar zijn we best een beetje trots op!

Strategie en visie: Oorsprong als kracht

Vroeger waren we BMW-dealer in Leeuwarden die bekend stond om de hoogste klanttevredenheid onder de BMW-dealers van Nederland. Onze strategie en visie zijn eenvoudig en geworteld in onze geschiedenis als familiebedrijf; Focus op service, kwaliteit en persoonlijke dienstverlening.

Deze aanpak blijft ongewijzigd, zoals we die al meer dan 100 jaar toepassen. Ook de komende 100 jaar blijven we trouw aan deze waarden. 

Drie pijlers: Discipline, proces en cultuur

Om onze service, kwaliteit, persoonlijke dienstverlening ook op grotere schaal te waarborgen gebruiken we de afgelopen 10 jaar de volgende drie pijlers; discipline, proces en cultuur. Deze pijlers zijn cruciaal voor het handhaven van onze standaard op een grotere schaal en vormen de basis van ons dagelijks werk.

De uitdagingen van groei

Groei komt niet zonder uitdagingen. In periodes van snelle groei kan er veel druk op de organisatie staan. Dit leidt soms tot problemen die we graag als "uitdagingen" beschouwen maar soms gewoon voelen als problemen ;-). Zo hebben we helaas afscheid moeten nemen van mensen die niet meer goed binnen het team pasten of zorgde de toenemende druk er soms voor dat we tijdelijk niet de service konden leveren die onze Qlanten van ons mogen verwachten. Deze periodes gaven ons "buikpijn" maar hebben we ook veel van geleerd.

Qoets aflevercentrum qantoor
Verder ontwikkelen van onze Qlantreis

Lessen geleerd: Kosten versus groei

Het leveren van service, kwaliteit, persoonlijke dienstverlening zonder een gezond rendement is niet duurzaam. We zijn constant op zoek naar de balans tussen groei en winstgevendheid en letten daarom scherp op de kosten. In de periodes waarin we het hardst groeien hebben we moeite de kosten efficiënt "in te zetten" waardoor er verlies aan effectiviteit ontstaat. We hebben dan een periode nodig van wat afgevlakte groei om het overzicht te houden en weer effectiever te worden.

Schaalgrootte als voordeel

Nu we iets groter zijn, is het eenvoudiger geworden om onverwachte situaties, zoals ziekte, op te vangen. Met meer mensen in het bedrijf kunnen we beter omgaan met fluctuaties aan zowel de vraag zijde als de menselijke kant.

Hoogtepunten: Trots op ons team

Een van de grootste hoogtepunten is onze lage uitstroom van medewerkers. Weinig mensen verlaten ons bedrijf uit eigen initiatief, iets waar we erg trots op zijn. Een tevreden team zorgt immers voor een gezonde organisatie.

Klanten blijven centraal

Naast tevreden medewerkers, zijn we trots op onze klanttevredenheid, die ook tijdens de groei van de afgelopen tien jaar op het hoogste niveau van Nederland ligt. We kregen in het begin vragen of we die tevredenheid ook op grotere schaal konden behouden, tot dusver lijkt dat goed te lukken. Natuurlijk gaat er nog steeds dingen mis, en hebben we helaas ook klanten die niet altijd tevreden zijn. Maar wij nemen onze verantwoordelijkheid en blijven onze processen verbeteren om fouten te minimaliseren.

Succes vieren

Een andere belangrijke les die we hebben geleerd, is om onze successen te vieren. Waar we voorheen alleen maar gefocust waren op wat beter kon, staan we nu vaker stil bij wat we goed doen waarbij we scherp blijven op zaken die beter kunnen en moeten. Dit heeft ons geholpen om een positieve bedrijfscultuur te ontwikkelen.

Onze bedrijfscultuur: Aandacht voor mensen

Een belangrijk onderdeel van ons succes is onze bedrijfscultuur, die gericht is op beschouwing en nuance. We geloven dat er altijd meerdere kanten aan een verhaal zijn en dat discussies gebaseerd moeten zijn op inhoud, niet op persoonlijke overtuigingen. Door veel aandacht te besteden aan de "buik" van mensen, zorgen we voor een open en transparante cultuur. 

Schermafbeelding 2024-10-16 113026
Het Qoets karakter

Waarom groei? Persoonlijke ontwikkeling centraal

De persoonlijke ontwikkeling van de Qoets collega's is een belangrijk onderdeel van het Qoets DNA. We geloven dat een bedrijf de grootste impact kan maken op de mensen die in de organisatie werken. Groei van de onderneming stelt collega's in staat zich verder te ontwikkelen, zowel persoonlijk als vakinhoudelijk.

Daar zijn we trots op, en we werken hard om die cultuur vast te houden, ook als nieuwe mensen zich bij ons team voegen.

Op naar de komende 100 jaar!

Abonneer nu op de Qoets.nl nieuwsbrief!

Abonneer nu op de Qoets.nl nieuwsbrief!

Voor de nieuwste voorraad, laatste filmpjes en leuke interviews.

Abonneer!