De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark is in volle gang. De ambities van de Nederlandse overheid ten aanzien van CO2 reductie en de huidige economische situatie met flinke prijsstijgingen aan de pomp zullen de ingezette koers naar verwachting onverminderd doorzetten. Nederland is bovendien een uitstekend land om je als automobilist elektrisch te bewegen; de afstanden zijn te overzien, het aanbod van laadpalen is bijzonder goed, er is een stabiel elektriciteitsnetwerk en een gunstig belastingklimaat (lees: geen wegenbelasting en BPM voor elektrische auto’s). Al met al de ideale omstandigheden om zowel over te stappen naar een duurzamere/groenere manier van mobiliteit als fiscaal voordeel te pakken.
Bovenstaande heeft ervoor gezorgd dat er een steeds groter wordende vraag is naar elektrische auto’s. Echter, door de chip tekorten (ja, dit blijft voorlopig nog een actueel dilemma) en de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen in algemene zin staat de productie van nieuwe (elektrische) auto’s onder druk. Naast het feit dat er aanzienlijk minder elektrische auto’s worden gebouwd komt het veelvuldig voor dat bepaalde opties voorlopig niet meer te bestellen zijn. Laatstgenoemde is een direct gevolg van de voornoemde tekorten. Hierbij kan gedacht worden aan onderdelen voor rijassistentie-systemen, (high-end) audio en panoramadaken. En laten dit nu juist de veelgevraagd opties betreffen. Zodoende kan gesteld worden dat de keuze bij het samenstellen van een nieuwe elektrische auto beperkt kan zijn en de levertijden veelal lang en onzeker.
De onzekerheden ten aanzien van de levertijd en de mogelijke beperkingen met betrekking tot beschikbare opties zijn echter te ondervangen indien niet wordt gekozen voor een nieuwe elektrische auto, maar voor een jong gebruikte variant. Jong gebruikte elektrische auto’s zijn veelal op zeer korte termijn beschikbaar en er bestaat geen onzekerheid over de daadwerkelijke uitrusting van de betreffende auto. Bovendien is het kopen en rijden van een jong gebruikte elektrische auto feitelijk nog duurzamer dan het kopen van nieuwe elektrische auto, aangezien je zowel geen beroep doet op reeds schaarse grondstoffen als de productielijn van een fabriek.
Inmiddels is de elektrische auto niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Echter, veelal worden dergelijke auto’s nog nieuw gekocht, terwijl er inmiddels ook een zeer goed vertegenwoordigde markt bestaat van jong gebruikte elektrische auto’s. De aanschaf van een jong gebruikt exemplaar is niet wezenlijk anders dan dat van een jong gebruikte auto met verbrandingsmotor. De basisprincipes zijn hetzelfde; is de auto goed onderhouden, zijn de leveringscondities goed en klopt de aanbieder van de beoogde auto. Voor zover is er niks nieuws onder de zon.
Is er dan geen aandachtspunt dat specifiek van toepassing is op een jong gebruikte elektrische auto? Jawel, net zoals bij een auto met verbrandingsmotor dient de krachtbron - in dit geval het accupakket - van een elektrische auto in goede conditie te zijn. De staat en capaciteit van het accupakket van een elektrische auto is bepalend voor het rijbereik en het algeheel functioneren van een elektrische auto. Gelukkig geven veel producenten, waaronder de grote Duitse merken, langdurig garantie op hun accupakketten. Zo geven zowel Audi, BMW, Mercedes als Porsche 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op hun accupakketten. Een dergelijke garantieperiode krijg je overigens bij geen van de voornoemde automerken op de krachtbronnen die draaien op fossiele brandstoffen.
Veel automerken hebben inmiddels meerdere elektrische modellen binnen hun gamma. Voor de grote Duitse merken is dat niet anders. Audi heeft de Audi Q4 e-tron (Sportback), de Audi e-tron (Sportback) en de Audi e-tron GT (RS). BMW heeft op zijn beurt de BMW i3, i4, iX3 en de iX. Mercedes respectievelijk de EQA, de EGB, EQC, EQE en de EQS en Porsche tenslotte de Taycan, al dan niet als Sport Turismo of Cross Turismo.
Hoeveel bovenstaande lijst suggereert dat er sprake is van de nodige keuze behoeft deze opsomming wel enige nuancering. Een deel van de bovengenoemde modellen zijn dusdanig jong waardoor deze vooralsnog weinig zijn geproduceerd en/of zeer beperkt zijn uitgeleverd. De volledig elektrische modellen die echter wel al goed als jong gebruikt verkrijgbaar zijn betreffen de volgende:
e-tron 50 quattro
e-tron 55 quattro
e-tron 50 Sportback quattro
e-tron 55 Sportback quattro
e-tron GT
e-tron GT RS
Q4 e-tron 35
Q4 e-tron 40
Q4 e-tron 50
Q4 Sportback e-tron 35
Q4 Sportback e-tron 40
Q4 Sportback e-tron 50
i3(s)
iX3
iX 40
iX 50
iX M60
EQA
EQC
EQS
Taycan
Taycan Sport Turismo
Taycan Cross Turismo
De BMW i3 betreft een echt stadsautootje in de klassieke zin des woords. De overige modellen betreffen allemaal SUV-achtigen uit de (hogere) middenklasse met als uitzondering de BMW iX die binnen het luxe segment valt. Zo betreft de BMW iX3 feitelijk de elektrische evenknie van de BMW X3 en is BMW iX qua maatvoering gelijk aan de BMW X5. De Audi e-tron (Sportback) en de Mercedes EQC betreffen zowel qua prijsstelling als maatvoering directe concurrenten van de BMW iX3.
Biedt de elektrische auto dan alleen maar voordelen? Binnen de landsgrenzen lijkt het daar wel steeds meer op. Echter, ga je regelmatig met de auto naar het buitenland dan vergt dat wel enige planning. Eenvoudigweg omdat het aanbod van laadpalen aanzienlijk minder is dan in Nederland en de afstanden veelal groter. In Duitsland en de alpenlanden is het aanbod van laadmogelijkheden nog toereikend, maar binnen de Zuid Europese landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje wordt het een grotere uitdaging.
Indien jouw autogebruik volledig elektrisch rijden nog niet helemaal toe laat, dan is een plug -in hybride een zeer goed alternatief. Zeker indien je in het dagelijks gebruik veelal korte stukken rijdt dan kan dit volledig elektrisch. Voor de langere stukken kan je terugvallen op de verbrandingsmotor, waardoor je niet sec afhankelijk bent van beschikbare laadpalen. Bovendien komen ook deze modellen met een belastingvoordeel; in ieder geval tot en met 2024 profiteren plug-in hybrid auto’s van 50% korting op de wegenbelasting.
Hieronder een overzicht van populaire en goed verkrijgbare premium plug-in hybride auto’s:
A3 Sportback 40 TFSI e
A6 Limousine 50 TFSI e
A6 Avant 55 TFSI e
A7 50 TFSI e
A8 (L) 60 TFSI e
Q3 (Sportback) 45 TFSI e
Q5 (Sportback) 50 TFSI e
Q7 55 TFSI e
Q8 55 TFSI e
320e (Sedan en Touring)
330e (Sedan en Touring)
530e (Sedan en Touring)
545e
745e
X1 xDrive25e
X2 xDrive25e
X3 xDrive30e
X5 xDrive45e
A 250 e (Hatchback en Limousine)
B 250 e Sports Tourer
CLA 250 e (Coupe en Shooting brake)
C 300 e (Limousine en Estate)
E 300 e (Limousine en Estate)
GLA 250 e
GLC 250 e (Coupe)
GLE 350 e
Cayenne E-Hybrid (Coupe)
Cayenne Turbo S E-Hybrid (Coupe)
Panamera 4 E-Hybrid (Sport Turismo)
Panamera 4S E-Hybrid (Sport Turismo)
Panamera Turbo S E-Hybrid (Sport Turismo)
Het aanbod van plug-in hybride modellen is aanzienlijk groter dan het aanbod van volledig elektrische modellen. Dat is ondermeer te verklaren doordat fabrikanten bestaande modellen voorzien van een aanvullend accupakket, waardoor niet een op zichzelf staand model ontwikkeld hoeft te worden. Vervolgens wordt gelijksoortige techniek op concern genoten toegepast waardoor een groot deel van het totale modellengamma als plug-in hybrid kan worden aangeboden.