De BMW X6 werd in 2008 een beetje sceptisch ontvangen. Een Coupé SUV was nog niet zo bekend in de wereld en al helemaal niet in Europa. BMW noemde het een 'SAV' oftewel een 'Sports Activity Vehicle'. Toch is de BMW X6 een echte trendsetter in zijn segment. Na de BMW X6 zijn veel Duitse merken ook Coupé SUV's gaan produceren.
Ondertussen is BMW al bezig met de vierde generatie BMW X6 en is er nog geen reden voor het bedrijf uit Beieren om de productie te stoppen. In 2023 kreeg de BMW X6 een zogeheten 'LCI', oftewel facelift, waarmee de coupé SUV weer een frisse look kreeg.
Omdat we deze stijlvolle reus in de afgelopen jaren een aantal keer verkocht hebben en ervaring hebben met deze auto's nemen we je graag mee in een review.
Om te beginnen het design. Een BMW X6 is (zeker in de meest recente variant) een imposante auto om te zien. Dit komt door de grote nierengrille en brede uitstraling van de auto in combinatie met de aflopende daklijn. Hierdoor valt de auto direct meer op dan zijn 'SUV broer' de BMW X5.
Het interieur van de BMW X6, deze komt sterk overeen met die van de meest recente BMW X5 en BMW 5 serie. Toch is dit geen negatief punt. Het is een hoogwaardig interieur met prettige materialen en het vernieuwde infotainmentsysteem werkt snel en prettig.
Geen hybride varianten, wat opvallend is omdat BMW in zijn line-up wel veel hybride aandrijflijnen beschikbaar heeft. Dat is ook een van de redenen waarom we de BMW X6 weinig op de Nederlandse wegen tegenkomen.
De BMW X6 komt met Benzine mild-hyrbide varianten en in Diesel mild-hybride versies. Het is niet mogelijk om een hybride aandrijflijn in de BMW X6 te verkrijgen.
Uitvoering | Motor | Vermogen | Aandrijving | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|
xDrive40i | 3.0 l inline‑6 TwinPower turbo | 380 pk | xDrive (AWD) | Sportieve balans, mild‑hybrid (48V) |
M60i | 4.4 l V8 twin-turbo | 523 pk | xDrive (AWD) | Nieuwe V8 met mild-hybrid, sterke prestaties voor 2023+ uitvoeringen |
X6 M Competition | 4.4 l V8 twin-turbo | 617 pk | xDrive (AWD) | Topprestatie-M-model |
xDrive30d | 3.0 l inline-6 diesel | 298 pk | xDrive (AWD) | Diesel-variant met mild-hybrid |
xDrive40d | 3.0 l inline-6 twin-turbo diesel | 340 pk | xDrive (AWD) | Krachtigere diesel met nog hoger koppel |
Wat is goed | Wat kan beter |
---|---|
Exclusieve uitstraling | Geen hybride aandrijflijn |
BMW-rijbeleving | Prijzig |
Uniek op de Nederlandse wegen | V8 hoog verbruik |
Zoals al eerder aangegeven is de BMW X6 een trendsetter en was hij de eerste in zijn soort. Ondertussen hebben een aantal fabrikanten dit model afgekeken. De concurrentie voor dit model komt vooral uit Duitsland.
Audi heeft de Q8, welke een enorm populair model is, Mercedes heeft de GLE Coupé en Porsche de Cayenne coupé. Allemaal premium coupé SUV's die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.
De BMW X6 is samen met de Cayenne het meeste gericht op rijplezier, terwijl de Audi Q8 en Mercedes GLE meer op comfort zijn ingesteld.
Zoek jij een stijlvolle krachtpatser met prettige rijeigenschappen? Dan is de BMW X6 zeker het overwegen waard. Het design moet je wel liggen want deze is nogal smaakgevoelig.
Binnen dit segment weet de BMW X6 prima zijn mannetje te staan met genoeg voordelen om de voorsprong op zijn concurrentie te nemen. Voor wie het liever wat ingetogener houdt, is de BMW X5 de betere keuze. De BMW X6 is namelijk een echte 'koppendraaier'.