De BMW M5 is misschien wel de meest beruchte BMW die er bestaat. Al jarenlang brengt BMW deze zakenauto op de markt met genoeg vermogen om menig supercar verlegen te maken.
De nieuwe BMW M5 kwam wel met een aantal ontwikkelingen waar autowereld nogal zijn bedenkingen bij had: Plug-in hybride, 727pk, wel 2500kg+ en hij komt dit keer ook nog als Touring op de markt.
Lees alles over de BMW M5 sedan en touring in deze blog.
Een V8 in combinatie met een Plug-in hybride aandrijflijn, samen goed voor 727 pk. Alleen de aandrijflijn is dus al uniek te noemen. Dit heeft voor- en nadelen, de auto is door de accu wel een stuk zwaarder dan zijn voorganger. Als voordeel heeft het dat deze auto weinig BPM heeft en ook goed dagelijks inzetbaar is voor op de korte afstanden.
Kijken we even naar het interieur heeft BMW ook groots uitgepakt. We kennen ondertussen het doorlopende iDrive scherm wel. Verder zien we de M-sportstoelen met BMW M5 logo in de hoofdsteunen en de sfeerverlichting is afgesteld op de M-sport kleuren. Ook het stuur is niet standaard, hier zien we twee grote knoppen, M1 en M2. Hiermee switch je gemakkelijk naar je gewenste rijmodi.
Verkrijgbaar als Sedan en Touring, ook dat is uniek. De BMW M5 is in het verleden wel eens als Touring geleverd maar niet in zulke grote getalen als deze editie. Hiermee maakt BMW het concurrenten zoals de Audi RS6 en de Mercedes E63 Estate lastig in het station segment.
Model | Vermogen (pk) | Koppel (Nm) | 0–100 km/h | Topsnelheid (standaard) | Topsnelheid (met M Driver’s Package) | WLTP e-actieradius |
---|---|---|---|---|---|---|
M5 Sedan (G90, PHEV) | 727 | 1.000 Nm | 3,5 s | 250 km/h | 305 km/h | 63–69 km |
M5 Touring (G99, PHEV) | 727 | 1.000 Nm | 3,6 s | 250 km/h | 305 km* | 61–67 km |
Wat is goed | Wat had beter gekund |
---|---|
Veelzijdig | Zwaar |
Enorm snel | Minder puristisch dan voorheen |
Lage BPM door hybride systeem | Grootte (minder wendbaar) |
Dit segment wordt gedomineerd door de Duitsers. Mercedes heeft de E53 en E63 AMG, Audi de RS6 en Porsche de Panamera. Dit zijn allemaal zeer krachtige auto's in hetzelfde segment. Alleen de Audi RS6 is niet te verkrijgen als Sedan, alleen als Avant.
De BMW M5 is misschien minder puristisch geworden door het hogere gewicht en de hybride aandrijflijn, maar dat heeft ook een positieve keerzijde: de auto is nu veel breder inzetbaar in het dagelijks gebruik.
En vergis je niet, met 727 pk en wel 1000nm koppel is het zeker geen trage auto ondanks zijn hogere gewicht.
De nieuwe M5 bewijst dat brute kracht en dagelijks comfort elkaar niet hoeven uit te sluiten het is de evolutie van prestaties naar perfectie.