BMW iX3 2020 - 2021 - 2022 review

BMW iX3 2020 - 2021 - 2022 review

21 september 2022

‘Gewoon’ een BMW X3

Wie op dit moment in de markt is voor een BMW X3 heeft alle keus als het gaat om de krachtbron. Van diesel tot benzine en van plug-in hybride tot 100% elektrisch, voor ieder wat wils. Gezien de steeds verdergaande elektrificatie van het Nederlands wagenpark enerzijds en toch wel de smet die de dieselmotor de afgelopen jaren heeft opgelopen anderzijds winnen de BMW X3 xDrive30e (plug-in hybride) en de BMW iX3 (volledig elektrisch) aan populariteit.

De grote kracht van de BMW iX3 zit hem in het feit dat de auto er nog steeds uitziet als een BMW X3. Hier en daar beschikt de auto over een aantal ‘EV’-accenten, zoals een gesloten grille, aerodynamische velgen, een flinke diffusior (zonder uitlaten) en BMW-i blauwe accenten, maar daarnaast is de auto onmiskenbaar een BMW X3. En laat dat nu juist zijn wat veel (potentiële) BMW X3-rijders wensen;’een BMW X3 maar dan duurzaam en financieel aantrekkelijk.

Begin 2022 is de BMW iX3 een facelift ondergaan, de zogenaamde Life Cycle Impulse (LCI). Hierdoor loopt het design van de BMW iX3 weer helemaal in de pas met andere (jongere) telgen uit de BMW stal.

Waarin onderscheidt de BMW iX3 zich?

Het onderscheidende vermogen van de BMW iX3 is eigenlijk enigszins tegenstrijdig. Het onderscheidende vermogen zit hem namelijk vooral in het hierboven genoemde gegeven dat de BMW iX3 zich nauwelijks onderscheid van de andere BMW X3 derivaten. Dit in tegenstelling tot de bijvoorbeeld de BMW i3(s) en de BMW iX die juist over een sterk afwijkend design beschikken en daarmee veel smaak gevoeliger zijn. BMW iX3 betreft zowel van binnen als van buiten nog steeds een BMW X3 met navenante dynamische rijeigenschappen, het zeer goed werkende i-drive systeem en dezelfde bouwkwaliteit.

-Maximum laadvermogen van 150 kW

-Onmiskenbaar een BMW (X3)

-Alleen in de luxe Executive en High Executive uitvoeringen verkrijgbaar

-Door middel van snelladen in 7 minuten naar 100 kilometers actieradius

De belangrijkste plus- en minpunten van de BMW iX3

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.

Wat is top?Wat had beter gekund?
Volledig elektrisch verpakt in de fraaie/vertrouwde koets van de BMW X3Aerodynamische velgen zijn smaakgevoelig
Altijd Executive of High Executive uitgevoerdVooralsnog niet met xDrive vierwielaandrijving beschikbaar
Dezelfde aangename en dynamische rijeigenschappen als de reguliere BMW X3.Geen extra bagageruimte onder de 'motorkap'

Welke motoren zijn leverbaar in de BMW iX3?

De BMW iX3 is met maar 1 motor beschikbaar die (vooralsnog) alleen de achterwielen aandrijft. De elektromotor beschikt over 286 pk en hiermee snelt de BMW iX3 in 6,8 seconde naar de 100 kilometer per uur tot aan een (begrensde) topsnelheid van 180 kilometer per uur. De WLTP-actieradius bedraagt 460 kilometer, wat in de praktijk ongeveer uitkomt op 350 kilometer.

Hieronder een overzicht met de motor-specificaties van de BMW iX3.

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/hRijbereik (WLTP)
iX3286 pkVolledig elektrisch6,8 sec.361 km

Welke concurrenten heeft de BMW iX3

De directe concurrenten van de BMW iX3 komen uit eigen land. Audi biedt in hetzelfde segment de Audi Q4 e-tron (sportback) aan en Mercedes de EQC 400. Hierbij is de Audi Q4 e-tron (sportback) een echt op zichzelf staand model, waarbij de Mercedes EQC 400 meer de lijk van de BMW iX3 volgt en technisch en optisch de nodige raakvlakken heeft met de Mercedes GLC. De Mercedes EQC 400 is net als de BMW iX3 met maar een elektromotor verkrijgbaar en heeft in de praktijk een actieradius van 350 kilometer. De Audi Q4 e-tron is met maar liefst vier motoren leverbaar, waarbij de versie met de hoogste actieradius in de praktijk 390 kilometer kan halen. Hierbij lever je dan wel flink in op vermogen; 204 pk versus de 286 pk van de BMW iX3.

Wat is onze conclusie over de BMW iX3

De BMW iX3 is wat ons betreft een bijzonder goed geslaagde toevoeging aan de BMW X3 model-lijn. De BMW iX3 combineert de vertrouwde ‘look & feel’ van de BMW X3 met een gedegen elektrische aandrijflijn. Het feit dat de BMW iX3 vooralsnog alleen als achterwielaandrijver leverbaar is kan ook als voordeel worden gezien. De BMW iX3 rijdt daardoor juist precies zoals BMW initieel voor ogen had met haar modellen; aandrijving op de achteras en besturing op de vooras.

Mocht je de overstap willen (of moeten) maken naar een elektrische auto, maar wil je zo min mogelijk inleveren op de rijbeleving van een BMW met verbrandingsmotor dan is de BMW iX3 een zeer goede keuze. Zowel vanbinnen als vanbuiten is de BMW iX3 ‘gewoon’ een BMW X3 en onderhuidse techniek is dusdanig afgesteld waardoor de rijbeleving nog steeds BMW-waardig is.

Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte BMW iX3?

Vul je wensen in en ontvang vrijblijvend een voorstel voor jouw BMW iX3.

Vanaf

Maximaal

Nog een paar vragen...

Contactgegevens

Liever je wensen bij een kop koffie bespreken?

Liever je wensen bij een kop koffie bespreken?

Maak nu een afspraak in ons aflevercentrum in Utrecht.

Bel voor een afspraak.