BMW heeft enigszins een track record als het gaat om gewaagde ontwerpen waarbij de designafdeling zo nu en dan bewust reacties lijkt te willen uitlokken. Ongeacht of deze nu positief of negatief zijn. De eerste design uitspattingen waren het resultaat van een veelvuldig geuite kritiek op de ietwat behouden en uitwisselbare vormgeving van de destijds zo kenmerkende de sedans van de Beierse autofabrikant. Lang verhaal kort: de BMW 5-serie en 7-serie van de e34/e39 respectievelijk e32/e38 generatie betroffen op het eerste gezicht dezelfde auto, maar dan in een andere lengte. Bij de introductie van de e60/61 en e65 werd dat roer radicaal omgegooid en ook bij de introductie van de eerste elektrische modellen, de BMW i3 en BMW i8 werd een wezenlijk andere designtaal toegepast. De meest recente ontwerp uitspattingen betreffen de grote nieren op onder meer de BMW 7-serie, de BMW X7 en de BMW 4-serie/M3.
De BMW iX, het tot op heden grootste elektrische model van BMW, heeft ook een vrij uitgesproken vormgeving meegekregen. Naast de grote nieren (die in dit geval volledig gesloten zijn en niet als grille functioneren) zijn ook de lichtunits en raampartijen van een wezenlijk andere vormgeving dan bij de overige modellen van BMW. En dan hebben we het bijzondere interieur nog niet besproken. Al met al is de BMW iX een auto die de tongen los (heeft ge)maakt. Aangezien de geschiedenis zich met enige regelmaat lijkt te herhalen rijst het vermoeden dat het BMW bij de iX daar juist (weer) ook om te doen is.
Naast de uitgesproken vormgeving onderscheidt de BMW iX zich van de concurrentie op het gebied van ruimte. De BMW iX is met zijn lengte van van bijna 5 meter flink aan de maat en zelfs nipt langer dan de huidige BMW X5. De BMW iX is geen uitgesproken SUV, maar hikt ook een beetje tegen het MPV concept aan. Het gevoel van ruimte wordt voor de inzittenden voorin dan ook versterkt doordat zij net wat hoger ‘op de bok’ zitten. Daarnaast geeft het brede en licht gebogen scherm het interieur een wijds aanzicht. Op de achterbank van de BMW iX is het bijzonder aangenaam verblijven. Dat komt onder meer door het ontbreken van een middentunnel, waardoor ook de middelste inzittende zijn voeten vrijelijk kan neerzetten. Daarnaast is de binnenzijde van de wielkasten als het ware bij de achterbank getrokken. Hierdoor krijgen de achter passagiers de zitbeleving van een royale chesterfield bank.
Ondanks dat de BMW iX op het eerste gezicht niet perse gestroomlijnd lijkt, is de BMW iX dat wel degelijk. Het feit wil dat de BMW iX een betere CW waarde heeft dan de BMW i8 en dat is - met de dimensies van de BMW iX in gedachte - op zijn zachts gezegd een bijzonder nette prestatie. Efficiëntie en duurzaamheid in het verlengde daarvan, zijn sowieso termen die in zeer hoge mate van van toepassing zijn op de BMW iX. Zo wordt de BMW iX gebouwd in een energie neutrale fabriek in het Zuid Duitse Dingolfing en wordt geen dierlijk leder toegepast in het interieur. Ook de accu is dusdanig geconstrueerd waardoor deze minder grondstoffen behoeft om te produceren.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Zeer comfortabele en luxe rijbeleving | Vormgeving smaak gevoelig |
Zeer duurzaam geproduceerd | 200 KW snelladen niet baanbrekend |
Het iDrive systeem blinkt nog steeds uit in bedieningsgemak | Weerspiegeling van kristallen elementen kan hinderlijk zijn |
De BMW iX is leverbaar met drie motoren, te weten de 40, de 50 en de M60. Alle drie de varianten beschikken over xDrive vierwielaandrijving. Daarbij staat het hoogste getal voor het grootste vermogen, maar niet perse voor de grootste actieradius. Voor wat dat laatste betreft heeft de BMW xDrive50 vooralsnog de beste papieren, met een praktische actieradius van een zeer nette 590 kilometer.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h | Rijbereik (WLTP) |
BMW iX xDrive40 | 326 pk | Volledig elektrisch | 6,1 sec. | 413 km |
BMW iX xDrive50 | 523 pk | Volledig elektrisch | 4,6 sec. | 590 km |
BMW iX M60 | 619 pk | Volledig elektrisch | 3,8 sec. | 565 km |
De BMW iX begeeft zich in het segment waar een aantal merken zich al enige tijd zich tot de gevestigde orde mogen rekenen. Voorbeelden hiervan zijn de Audi e-tron en de Tesla Model S en X. Daarnaast is de eveneens recent verschenen Mercedes EQS als concurrent van de BMW iX te bestempelen. De Audi e-tron draait alweer sinds 2018 mee en moet met name qua actieradius zijn meerdere erkennen in de concurrentie. De Tesla Model S en X zijn nog steeds de benchmark qua actieradius, maar qua rij- en kwaliteitsbeleving eigenlijk niet te vergelijken met de BMW iX (en de andere Duitse concurrenten). Doordat de de Mercedes EQS een ‘lange’ hatchback betreft met aflopende daklijn is met name de hoofdruimte voor de achter passagiers minder riant dan bij de BMW iX.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW iX . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
De actieradius kan voor sommige gebruikers onvoldoende zijn en kan verminderen bij koud weer of bij gebruik van verwarming of airconditioning. |
De oplaadtijd is relatief lang in vergelijking met andere elektrische auto's op de markt. |
Er kunnen batterijproblemen optreden, zoals verminderde prestaties of storingen. |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW iX te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
De BMW iX heeft zonder meer een uitgesproken ontwerp. Zowel het exterieur als het interieur zijn van een ander kaliber dan de meeste andere modellen van BMW. Hoewel wij initieel ook erg moesten wennen aan het ontwerp zijn wij inmiddels positief gestemd over de BMW iX. Enerzijds komt dat doordat de BMW iX (blijkbaar) niet erg fotogeniek is, maar in het echt wel degelijk prettig op netvlies ligt. De BMW iX komt in werkelijkheid minder imposant over dan op foto en film. Dat wil niet zeggen dat de BMW iX geen indrukwekkend voorkomen heeft, maar de ietwat plompe en onbegrepen belijning komt in de realiteit veel eleganter over. Als je vervolgens aan boord bent gestapt en onderweg bent begin je de BMW iX pas echt te waarderen. Het is een bijzonder fijne reisgenoot die zowel extreem comfortabel en stil als bijzonder rijk voorzien van allerhande luxigheden zoals high end audio van Harman/Kardon of Bowers & Wilkins, kristallen elementen in de stoelbediening en een panoramadak waarbij geen luifel voor de verduistering zorgt maar het glas zelf.
Gevoelsmatig gaat de BMW iX dezelfde route bewandelen als de BMW i3 ongeveer 10 jaar geleden. Deze kleine elektrische BMW werd initieel ook niet begrepen en met argusogen aangekeken, terwijl deze na verloop van tijd steeds meer aan populariteit won. De BMW iX is niet zo dynamisch als de meeste overige modellen van BMW, maar daar is het BMW ook niet om te doen. De BMW iX is vooral een vervoersmiddel voor hen die in alle rust en comfort bij hun bestemming willen aankomen en daarbij een minimale belasting van het milieu op hun geweten willen hebben. Daarmee zou de BMW iX de eerste XXXXL BMW kunnen zijn die ook maatschappelijk de juiste associaties op weet te roepen.
Wij leveren jong gebruikte BMW's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
BMW iX wensen doorgeven