BMW iX - 2021 - 2022 review
f9d39f5a800c486689191e54d8c4ec78.jpg

BMW iX - 2021 - 2022 review

16 november 2022

iXXXXL

BMW heeft enigszins een track record als het gaat om gewaagde ontwerpen waarbij de designafdeling zo nu en dan bewust reacties lijkt te willen uitlokken. Ongeacht of deze nu positief of negatief zijn. De eerste design uitspattingen waren het resultaat van een veelvuldig geuite kritiek op de ietwat behouden en uitwisselbare vormgeving van de destijds zo kenmerkende de sedans van de Beierse autofabrikant. Lang verhaal kort: de BMW 5-serie en 7-serie van de e34/e39 respectievelijk e32/e38 generatie betroffen op het eerste gezicht dezelfde auto, maar dan in een andere lengte. Bij de introductie van de e60/61 en e65 werd dat roer radicaal omgegooid en ook bij de introductie van de eerste elektrische modellen, de BMW i3 en BMW i8 werd een wezenlijk andere designtaal toegepast. De meest recente ontwerp uitspattingen betreffen de grote nieren op onder meer de BMW 7-serie, de BMW X7 en de BMW 4-serie/M3.

De BMW iX, het tot op heden grootste elektrische model van BMW, heeft ook een vrij uitgesproken vormgeving meegekregen. Naast de grote nieren (die in dit geval volledig gesloten zijn en niet als grille functioneren) zijn ook de lichtunits en raampartijen van een wezenlijk andere vormgeving dan bij de overige modellen van BMW. En dan hebben we het bijzondere interieur nog niet besproken. Al met al is de BMW iX een auto die de tongen los (heeft ge)maakt. Aangezien de geschiedenis zich met enige regelmaat lijkt te herhalen rijst het vermoeden dat het BMW bij de iX daar juist (weer) ook om te doen is.

Waarin onderscheidt de BMW iX zich?

Naast de uitgesproken vormgeving onderscheidt de BMW iX zich van de concurrentie op het gebied van ruimte. De BMW iX is met zijn lengte van van bijna 5 meter flink aan de maat en zelfs nipt langer dan de huidige BMW X5. De BMW iX is geen uitgesproken SUV, maar hikt ook een beetje tegen het MPV concept aan. Het gevoel van ruimte wordt voor de inzittenden voorin dan ook versterkt doordat zij net wat hoger ‘op de bok’ zitten. Daarnaast geeft het brede en licht gebogen scherm het interieur een wijds aanzicht. Op de achterbank van de BMW iX is het bijzonder aangenaam verblijven. Dat komt onder meer door het ontbreken van een middentunnel, waardoor ook de middelste inzittende zijn voeten vrijelijk kan neerzetten. Daarnaast is de binnenzijde van de wielkasten als het ware bij de achterbank getrokken. Hierdoor krijgen de achter passagiers de zitbeleving van een royale chesterfield bank.

Ondanks dat de BMW iX op het eerste gezicht niet perse gestroomlijnd lijkt, is de BMW iX dat wel degelijk. Het feit wil dat de BMW iX een betere CW waarde heeft dan de BMW i8 en dat is - met de dimensies van de BMW iX in gedachte - op zijn zachts gezegd een bijzonder nette prestatie. Efficiëntie en duurzaamheid in het verlengde daarvan, zijn sowieso termen die in zeer hoge mate van van toepassing zijn op de BMW iX. Zo wordt de BMW iX gebouwd in een energie neutrale fabriek in het Zuid Duitse Dingolfing en wordt geen dierlijk leder toegepast in het interieur. Ook de accu is dusdanig geconstrueerd waardoor deze minder grondstoffen behoeft om te produceren.

De belangrijkste plus- en minpunten van de BMW iX

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.

Wat is top?Wat had beter gekund?
Zeer comfortabele en luxe rijbelevingVormgeving smaak gevoelig
Zeer duurzaam geproduceerd200 KW snelladen niet baanbrekend
Het iDrive systeem blinkt nog steeds uit in bedieningsgemakWeerspiegeling van kristallen elementen kan hinderlijk zijn

Welke motoren zijn leverbaar in de BMW iX

De BMW iX is leverbaar met drie motoren, te weten de 40, de 50 en de M60. Alle drie de varianten beschikken over xDrive vierwielaandrijving. Daarbij staat het hoogste getal voor het grootste vermogen, maar niet perse voor de grootste actieradius. Voor wat dat laatste betreft heeft de BMW xDrive50 vooralsnog de beste papieren, met een praktische actieradius van een zeer nette 590 kilometer.

Hieronder een overzicht met de motor-specificaties van de BMW iX

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/hRijbereik (WLTP)
BMW iX xDrive40326 pkVolledig elektrisch6,1 sec.413 km
BMW iX xDrive50523 pkVolledig elektrisch4,6 sec.590 km
BMW iX M60619 pkVolledig elektrisch3,8 sec.565 km

Welke concurrenten heeft de BMW iX

De BMW iX begeeft zich in het segment waar een aantal merken zich al enige tijd zich tot de gevestigde orde mogen rekenen. Voorbeelden hiervan zijn de Audi e-tron en de Tesla Model S en X. Daarnaast is de eveneens recent verschenen Mercedes EQS als concurrent van de BMW iX te bestempelen. De Audi e-tron draait alweer sinds 2018 mee en moet met name qua actieradius zijn meerdere erkennen in de concurrentie. De Tesla Model S en X zijn nog steeds de benchmark qua actieradius, maar qua rij- en kwaliteitsbeleving eigenlijk niet te vergelijken met de BMW iX (en de andere Duitse concurrenten). Doordat de de Mercedes EQS een ‘lange’ hatchback betreft met aflopende daklijn is met name de hoofdruimte voor de achter passagiers minder riant dan bij de BMW iX.

Wat is onze conclusie over de BMW iX

De BMW iX heeft zonder meer een uitgesproken ontwerp. Zowel het exterieur als het interieur zijn van een ander kaliber dan de meeste andere modellen van BMW. Hoewel wij initieel ook erg moesten wennen aan het ontwerp zijn wij inmiddels positief gestemd over de BMW iX. Enerzijds komt dat doordat de BMW iX (blijkbaar) niet erg fotogeniek is, maar in het echt wel degelijk prettig op netvlies ligt. De BMW iX komt in werkelijkheid minder imposant over dan op foto en film. Dat wil niet zeggen dat de BMW iX geen indrukwekkend voorkomen heeft, maar de ietwat plompe en onbegrepen belijning komt in de realiteit veel eleganter over. Als je vervolgens aan boord bent gestapt en onderweg bent begin je de BMW iX pas echt te waarderen. Het is een bijzonder fijne reisgenoot die zowel extreem comfortabel en stil als bijzonder rijk voorzien van allerhande luxigheden zoals high end audio van Harman/Kardon of Bowers & Wilkins, kristallen elementen in de stoelbediening en een panoramadak waarbij geen luifel voor de verduistering zorgt maar het glas zelf.

Gevoelsmatig gaat de BMW iX dezelfde route bewandelen als de BMW i3 ongeveer 10 jaar geleden. Deze kleine elektrische BMW werd initieel ook niet begrepen en met argusogen aangekeken, terwijl deze na verloop van tijd steeds meer aan populariteit won. De BMW iX is niet zo dynamisch als de meeste overige modellen van BMW, maar daar is het BMW ook niet om te doen. De BMW iX is vooral een vervoersmiddel voor hen die in alle rust en comfort bij hun bestemming willen aankomen en daarbij een minimale belasting van het milieu op hun geweten willen hebben. Daarmee zou de BMW iX de eerste XXXXL BMW kunnen zijn die ook maatschappelijk de juiste associaties op weet te roepen.

Vul hieronder jouw BMW iX wensen in

Denk hierbij aan de gewenste motor of accu capaciteit

Maximaal

Maximaal

Lees de ervaring met Qoets van een andere klant

EXTR_CAR-15672-CFFBD182-ABB4-4CB8-A76C5700528B430D.jpg
BMW X5 xDrive45e

Mooie volle X5 geleverd

Je geeft je wensen door en ze gaan op zoek tot ze de auto hebben gevonden die jij graag wilt, het is ook alweer mijn derde auto die ik bij Qoets heb aangeschaft. Er wordt veel aandacht besteed bij de aflevering. Ik ben een zeer tevreden over Qoets het is een mooi bedrijf.

Klant bij Qoets.nl03/01/2023 13:58 - Leeuwardenklantenvertellen.nl

Nog een paar vragen

De laatste vragen

111.JPG

Emil Frey Group heeft een belang van 50% in Qoets.nl

3. logo BOVAG rgb.jpg

Qoets.nl is aangesloten bij de BOVAG

logo-feedbackcompany.png

9,6 uit +/- 600+ reviews

Award Tevreden.nl

9,2 uit 700+ reviews