BMW i3(s) 2013 - 2022 review

BMW i3(s) 2013 - 2022 review

BMW, Review - 13 september 2022

Kleine pionier

Inmiddels hebben veel fabrikanten een of meerdere elektrische modellen in hun gamma, veelal ook in verschillende segmenten/maatvoeringen. Dat was 10 jaar geleden nog zeker niet het geval. Het aanbod van elektrische auto’s stond letterlijk nog in de kinderschoenen. Daarbij was het rijbereik - of eigenlijk het gebrek eraan - de grootste achilleshiel van vrijwel alle elektrische auto’s.

Een pionier uit die tijd betreft de BMW i3. De in november 2013 gepresenteerde elektrische stadsauto was het eerste model uit de toen nieuwe i-lijn van BMW. Wie bij de naam i3 een elektrische BMW 3-serie voor ogen had kwam bedrogen uit. De BMW i3 leek zowel qua aandrijving als qua maatvoering en vormgeving op niets wat eerder door de Beierse autofabrikant was geproduceerd.

De BMW i3 was bijzonder compact (al bood de auto wel voldoende ruimte voor vier volwassenen), had een futuristisch ontwerp en was voorzien van een aluminum chassis en een uit koolstofvezel versterkt plastic opgetrokken chassis. Het interieur was minimalistisch, maar wel weer optioneel uit te rusten met typische BMW opties zoals het Navigatiesysteem Professional en Harman/Kardon audio. Hoewel de BMW i3 initieel niet leek te worden begrepen door de consument vond het model in de loop van zijn productieperiode steeds meer aftrek. Zelfs nu de auto bijna uit productie is blijft er een gezonde vraag naar (met name) de jonge modellen met het meeste bereik.

Waarin onderscheidt de BMW i3(S) zich?

De BMW i3 onderscheid(de) zich op diverse vlakken. Zowel ten aanzien van zijn concurrenten (voor zover die er bij zijn introductie er überhaupt waren) als voor zijn concern genoten. De auto was de uiting van een volledig nieuw mobiliteitsconcept: Elektrisch, compact, exclusief en vernieuwend qua design. BMW leek daarbij een zeker risico te nemen, want als je bestaande klanten in een elektrische BMW wil krijgen, dan moet de auto op zijn minst eruit zien als een BMW. Echter, de BMW i3 begaf zich qua maatvoering in een segment waar BMW toch nog toe niet in was vertegenwoordigd. Met andere woorden, klant verliezen in een segment waarin je überhaupt nog geen klanten hebt is onmogelijk. Hiermee was het risico eigenlijk nihil en wel gecalculeerd.

-Ondanks afmetingen toch ruim genoeg voor vier volwassenen

-Nog steeds actueel qua techniek en design

-BMW kwaliteit en rijbeleving

De belangrijkste plus- en minpunten van de BMW i3s

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.

Wat is top?Wat had beter gekund?
Compact maar ruim genoeg voor vier volwassenenVormgeving smaak gevoelig
Ondanks leeftijd nog steeds niet door de tijd ingehaaldIetwat vormeloze stoelen en beperkte keuze qua bekleding
BMW kwaliteit en rijbelevingNiet iedere BMW i3 beschikt over snellaad mogelijkheid

Welke motoren zijn leverbaar in de BMW i3(s)

De BMW i3 was bij de introductie in 2013 leverbaar als 60 Ah (Ampere/uur) en 94 Ah waarbij de betreffende uitvoeringen in de praktijk een maximale actieradius hadden van 115 respectievelijk 255 kilometer. In 2017 wordt een facelift (LCI) doorgevoerd en de BMW i3s aan het gamma toegevoegd. Deze variant heeft meer vermogen (plus 14 pk), een 10 millimeter verlaagd onderstel, 40 millimeter meer spoorbreedte en 20 inch wielen. Het hogere vermogen en de ‘dikkere looks’ hebben wel hun weerslag op de actieradius, want voor de s-variant komt die in de praktijk uit op 245 kilometer. De BMW i3(s) 94 Ah was tot 2018 ook verkrijgbaar met een Range Extender in de vorm van een tweecilinder benzinemotor met 34-38 pk. Deze motor dreef niet direct de wielen aan, maar voorzag de accu van extra stroom. Aangezien deze variant de minst fiscale voordelen genoot en het duurst was in het gebruik vond deze - in ieder geval in Nederland - maar zeer beperkt aftrek.

In 2018 verschijnt de BMW i3 120 Ah en komt de 60 Ah variant te vervallen. De BMW i3 120 Ah heeft een maximale actieradius van 310 kilometer. Ook van deze variant komt een ‘s’ versie met 184 pk en een ietwat beperkter rijbereik van ongeveer 285 kilometer.

Hieronder een overzicht met de motor-specificaties van de BMW i3(s)

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/hRijbereik (WLTP)
BMW i3 94 Ah170 pkVolledig elektrisch7,3 sec.255 km
BMW i3s 94 Ah184 pkVolledig elektrisch6,9 sec.245 km
BMW i3 120 Ah170 pkVolledig elektrisch7,3 sec.310 km
BMW i3s 120 Ah184 pkVolledig elektrisch6,9 sec.285 km

Welke concurrenten heeft de BMW i3(s)

De BMW i3 was bij zijn introductie vrij uniek in zijn soort. Niet alleen door zijn aandrijving, maar ook door zijn maatvoering en vormgeving. Inmiddels zijn er meer concurrenten, maar niet sec )of juist niet) van de geijkte merken waar BMW normaliter concurrentie van heeft te duchten. Zo hebben Audi en Mercedes vooralsnog geen modellen in het segment van de BMW i3. Een concurrent uit eigen huis betreft de Mini Electric. Van deze elektrische Mini- BMW is echter maar een uitvoering met een in praktijk bescheiden actieradius van 175 kilometer.

Aangezien de BMW i3 de bouwkwaliteit en uitstraling van BMW geniet, zijn niet zomaar alle compacte elektrische auto’s als concurrent van de BMW i3 te bestempelen. Naast de Mini Electric zijn onder meer de Renault Zoe, de Peugeot e-208, de Opel Corsa-e en de Fiat 500e als concurrenten te beschouwen. De Renault ZOE draait net als de BMW i3 ook al sinds 2013 mee en is in de tussenliggende periode eveneens technisch als optisch geüpdatete. De actieradius is ook of meer gelijk aan die van de BMW i3. De drie andere concurrenten zijn pas sinds 2020 op de markt en alle drie ietwat betaalbaarder dan de BMW i3. Daarbij is de Fiat 500e beduidend kleiner.

Wat is onze conclusie over de BMW i3(S)

Bij zijn introductie werd de BMW i3 nog niet helemaal begrepen. Zeker niet door de door de wol geverfde BMW-rijders/-liefhebbers. De auto had los van de afwijkende aandrijflijn ook een afwijkende maatvoering en vormgeving. In de loop van zijn levenscyclus - die aan het einde van 2022 zal eindigen - wordt de BMW i3(s) steeds meer begrepen en daarmee ook steeds vaker gekocht. Zeker de jongere modellen van na de facelift hebben een heel behoorlijke actieradius, waardoor de BMW i3 niet alleen als stadsauto inzetbaar is, maar ook als forenzen vervoer tussen steden. Daarbij komt dat de BMW i3(s) ook wel degelijk rijdt als een BMW. In tegenstelling tot wat de vrij smalle banden doen vermoeden is de BMW i3 zeer koersvast en stabiel en leuk om te rijden.

De BMW i3(s) loopt inmiddels op zijn achterste benen, maar de tand des tijds heeft eigenlijk geen vat gekregen op de het concept van de auto. De techniek is nog steeds actueel, zo niet actueler dan ooit tevoren en het design oogt nog steeds hedendaags. Ten opzichte van de veelal veel jongere concurrentie kan de BMW i3 nog steeds bijzonder goed meekomen. Het is dan ook opvallend dat BMW vooralsnog geen directe opvolger van de BMW i3(s) in de coulissen heeft klaar staan. De in beginsel niet zo goed begrepen elektrische pionier is aan het einde van zijn productieperiode nog in de kracht van zijn leven.

Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte BMW i3?

Vul je wensen in en ontvang vrijblijvend een voorstel voor jouw BMW i3.

Vanaf

Maximaal

Nog een paar vragen...

Contactgegevens