BMW Alpina B3 Touring review
BMW Alpina Grun metallic

BMW Alpina B3 Touring review

25 maart 2024

De B(este)3 Touring

BMW heeft verscheidene potente 3-series in haar gamma. Zo is de BMW M340i (Touring) zonder meer ‘vlot’ te noemen en de BMW M3 ronduit snel. Laatstgenoemde is helaas niet verkrijgbaar als Touring en de uitgesproken ‘nieren’ waarmee de BMW M3 is uitgevoerd is niet ieders smaak. Anderzijds is het onderscheidend vermogen de BMW M340i Touring ten opzichte van zijn minder vermogende stalgenoten vrij beperkt. De bumper-partijen wijken op details af en de uitlaateindstukken zijn ietwat prominenter aanwezig, maar voor het overige is het - zonder de auto an sich tekort te doen - gewoon een BMW 3-serie Touring. Echter, voor diegene die net even wat meer exclusiviteit wensen biedt Alpina uitkomst in de vorm van de BMW Alpina B3 Touring Allrad. Alpina weet met de juiste retouches de BMW 3-serie Touring precies de perfecte uitstraling en dito karakter te geven. Door middel van een fraaie spoilerlip aan de voorzijde, 4 ovale uitlaatpijpen aan de achterzijde en 20 inch multispaak lichtmetalen velgen, wordt ‘presence’ van de BMW 3-serie naar een wezenlijk hoger niveau getild. Daarnaast behoeft het geen toelichting dat de 462 beschikbare paarden de BMW Alpina B3 Touring Allrad uitzinnig snel maken. Met als spreekwoordelijke kers op de taart een topsnelheid van 300 (!) kilometer per uur. Alpina tilt de BMW 3-serie Touring niet alleen qua vermogen, maar feitelijk als geheel naar een hoger segment. Uiteraard verandert er niks aan de maatvoering van de auto, maar zowel cosmetisch als qua beleving is de BMW Alpina B3 Touring Allrad een stuk exclusiever dan de BMW M340i xDrive Touring waarop de auto gebaseerd is. Hierbij dient overigens vermeldt te worden, dat Alpina voor de krachtbron is uitgegaan van 3.0 6-cilinder uit de BMW M3. Exclusiviteit is bij Alpina sowieso gegarandeerd, aangezien ieder model van Alpina gelimiteerd en genummerd is en daar is de B3 Touring geen uitzondering op.

BMW Alpina Grun metallic
Indrukwekkend als het opduikt in je binnenspiegel..

Waarin onderscheidt de BMW Alpina B3 Touring zich?

Bij het tunen van auto en dan met name bij het optisch aanpassen, ligt het gevaar van overdaad veelal op de loer, waarbij de functie regelmatig in twijfel kan worden getrokken. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan luchtinlaten/-uitlaten en spoilers die meer bepalend zijn voor de uitstraling dan dat ze daadwerkelijk noodzakelijk zijn om de betreffende auto beter te laten functioneren. Alpina weet echter als geen ander waar ze moeten beginnen en bovenal ook waar ze moeten stoppen. Geen een product van Alpina heeft een spoiler te veel of gevoelsmatig een te grote velgmaat. Alles klopt en over ieder detail is nagedacht. Een tekenend voorbeeld hiervan is het subtiele spoilertje vlak boven de vooruit. Indien de BMW Alpina B3 Touring Allrad is uitgevoerd met een panoramadak, dan zorgt het betreffende opstaande randje ervoor dat het geopende glazen panoramadak te allen tijde op zijn plek blijft, zelfs indien in open toestand de topsnelheid van 300 kilometer per uur wordt bereikt. Daarnaast is het bewonderenswaardig te noemen dat een tuner - of eigenlijk een automerk, want iedere Alpina krijgt een eigen/nieuw chassisnummer - er anno 2022 in weet te slagen om striping over de gehele lengte van de auto nog steeds fraai te laten uitpakken. Temeer omdat de striping in de afgelopen 50 jaar niet wezenlijk is veranderd. Uiteraard betreft dit een optie waarvan af kan worden gezien of in een kleur kan worden uitgevoerd die minder contrasteert met de lak. Subtieler vormgegeven dan de verwachte BMW M3 touring Door gelimiteerde oplage exclusiviteit gegarandeerd Sportief en tegelijkertijd uiterst comfortabel Veel kostbaarder in aanschaf en gebruik dan een BMW

De belangrijkste plus- en minpunten van de BMW Alpina B3 Touring

Wat is top?Wat had beter gekund?
Exclusiviteit gegarandeerdSignificant duurder dan gelijk gemotoriseerde BMW’s
Geen snelheidsbegrenzing, topsnelheid van 300 km/uAlpina striping is niet ieders smaak (gelukkig optioneel)
Nog verfijnder materiaalgebruik in het interieurVerbruik en onderhoud significant duurder dan BMW
Alpina B3 Touring 2020-2021-2022
Alpina B3 Touring - Motor aangepast door Alpina

Welke motoren zijn leverbaar in de BMW Alpina B3 Touring

De BMW Alpina B3 Touring Allrad is altijd uitgerust met 3.0 liter 6-cilinder die 462 pk weet te realiseren. Hiermee raffelt de auto de sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,9 seconde af en staat er na 13,9 seconde 200 kilometer per uur op de snelheidsmeter. Hoewel de BMW M3 meer vermogen heeft ( 510 pk in Competition-trim), beschikt de BMW Alpina B3 Touring Allrad wel over meer koppel, te weten 700 in plaats van 650 newtonmeter. Bovendien is dit maximum koppel tussen 2500 en 4500 continue beschikbaar. Hieronder de specificaties van de motor van de BMW Alpina B3 Touring Allrad.

UitvoeringBMW Alpina B3 Touring Allrad
Motor3.0 liter 6-cilinder
Vermogen462 pok.
Koppel700 nM.
0-100 km/h3,9 seconden

Welke bekende problemen heeft de Alpina B3 Touring?

Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Alpina B3 Touring. Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.

Bekende problemen Alpina B3 Touring

Problemen met het motormanagementsysteem wat leid tot verlies van vermogen of haperingen tijdens het rijden.
Elektrische problemen zoals centrale vergrendeling en elektrische ramen.
Mogelijke problemen met de ophanging en remmen.

De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een Alpina B3 Touring te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.

Welke concurrenten heeft de BMW Alpina B3 Touring

De concurrentie van de BMW Alpina B3 Touring Allrad komt uit dezelfde hoek als de concurrentie voor de reguliere modellen van de BMW 3-serie (Touring). De Mercedes C63 AMG Estate en de Audi (R)S4 Avant al dan niet onder handen genomen door tuners als Brabus respectievelijk Abt komen het meest in de buurt van de BMW Alpina B3 Touring Allrad. Al dient wel nadrukkelijk gesteld te worden dat de twee tuning-bedrijven die zich bezighouden met Mercedes en Audi veel meer tuners zijn in de ‘klassieke zin des woords’. Flinke spoilers, uitgebouwde en opengewerkte spatborden en zeer uitgesproken interieur- bekleding, zijn zaken waar je de BMW Alpina B3 Touring Allrad niet op zal betrappen.

Wat is onze conclusie over de BMW Alpina B3 Touring

De BMW Alpina B3 Touring is het summum van wat mogelijk is met de BMW 3-serie Touring. De combinatie van sportiviteit, exclusiviteit en luxe overstijgt het segment waarin de BMW 3-serie (Touring) normaliter opereert. De BMW 3-serie Touring is (vooralsnog) de ‘kleinste’ Touring die door de Beierse autofabrikant wordt aangeboden. Echter de verschijning en de totale beleving van de BMW Alpina B3 Touring Allrad wekt de indruk dat met een veel exclusievere auto onderweg bent en dat is feitelijk ook het geval. De BMW 3-serie heeft van Alpina niet alleen een krachtkuur gekregen, maar heeft het totale concept van de BMW 3-serie Touring een makeover gegeven. Door exact de juiste aanpassingen aan zowel het exterieur als het interieur, maar ook ten aanzien van de aandrijflijn en het onderstel is de BMW Alpina B3 Touring de fraaiste, snelste en tevens best gemanierde BMW 3-serie Touring die verkrijgbaar is. Het is Alpina gelukt om van iets heel goeds (de BMW 3-serie) iets uitstekends te maken: Beter, Beste, B3.

Ben je ook op zoek naar een jong gebruikte BMW Alpina B3?

Wij leveren jong gebruikte BMW's inclusief:

✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie