Mocht je in de markt zijn voor een 5 Serie en het liefst zo’n lekkere 6-cilinder diesel onder de kap willen hebben dan zijn er bij BMW twee keuzes. De eerste betreft de 530d, dit type beschikt over de B57 motor van BMW met een enkele TwinPower turbo. In deze samenstelling levert de motor 286 pk en maar liefst 650 Nm koppel, dit zorgt ervoor dat de 530d Sedan in 5,6 seconde (5,7 voor de Touring) naar de 100 km/h sprint en ze de topsnelheid hebben moeten begrenzen op 250 km/h. Ondanks deze cijfers ligt het verbruik toch nog rond de 5,8 tot 5,2 liter per 100 kilometer, dit is slechts 0,2 tot 0,4 liter boven dat van zijn kleinere broertje, de 520d.
Ook de 530d is uitgerust met de Mild-Hybrid technologie van BMW wat zorgt voor nog eens 11 pk extra. Dit systeem bestaat uit een 48-volt startdynamo en een extra accu, naast dat hiermee elektrische systemen zoals de stuurbekrachtiging en de airconditioning kunnen worden gevoed fungeert het ook als elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor. Het mooie van dit systeem is echter dat er niet hoeft te worden "gestekkerd". Het opladen van dit systeem gebeurt namelijk via Brake Energy Regeneration, dit betekent dat kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen wordt opgeslagen in de accu. Vooral bij inhaalacties en optrekken vanuit stilstand is het directe koppel van het elektrische systeem goed te merken. Daarnaast kan het systeem ook de motor uitschakelen wanneer het gas los wordt gelaten. Naast betere prestaties zorgt het systeem dus ook voor een verhoogde efficiëntie zonder de lasten van een full-hybrid systeem.
Uitvoering | Aandrijving | Vermogen | Nieuwprijs |
530d Sedan | 6 cilinder diesel motor | 285 pk | € 75.314 |
530d Touring | 6 cilinder diesel motor | 286 pk | € 78.853 |
530d xDrive Touring | 6 cilinder diesel motor | 286 pk | € 84.034 |
Maximaal vermogen | 286 pk bij 4000 toeren per minuut |
Maximaal koppel | 650 Nm bij 1500 toeren per minuut |
Cilinders | 6 in lijn |
Cilinderinhoud | 2998 cc. |
Turbo | Enkele TwinPower turbo met intercooler |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) |
Acceleratie van 0 naar 100 km/h | 5,6 seconden (Sedan/Touring) |
Gemiddeld verbruik | 5,8 - 5,2 / 6 - 5,5 l/100km (NEDC) (Sedan/Touring) |
Tankinhoud | 66 liter |
Massa leeg | 1.835 / 1940 kg (Sedan/Touring) |
Maximaal aanhangermassa geremd | 2.000 kg |
lengte | 4.963 millimeter |
breedte | 1.868 millimeter |
hoogte | 1.479 millimeter |
wielbasis | 2.126 millimeter |
Zoals we van BMW gewend zijn is de keuze aan optie mogelijkheden bijna onuitputtelijk. Om het overzicht te houden over al deze opties hebben we de mogelijkheden gecategoriseerd in exterieur, interieur, techniek en aandrijving, functioneel, infotainment en communicatie.
In onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de optie mogelijkheden voor het exterieur van de BMW 530d.
In onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de optie mogelijkheden voor het interieur van de BMW 530d.
In de onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de mogelijkheden voor de techniek en aandrijving opties van de BMW 530d.
In de onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de mogelijkheden voor de functionele opties van de BMW 530d.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW 530d . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Elektronische problemen zoals iDrive-interface, verlichting en navigatiesysteem |
Problemen met de ophanging zoals krakende geluiden en stabiliteit |
Brandstofsysteem problemen inclusief brandstofpomp en -leidingen |
Storingen in de software van het Panoramadak |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW 530d te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.
In de onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de mogelijkheden voor de infotainment en communicatie opties van de BMW 530d.