Met een Nederlandse vanafprijs van € 62.122,01 (ten tijde van schrijven) is de 518d het instapmodel in de 5 Serie reeks van BMW. Onder de motorkap ligt een diesel 2.0 liter 4-cilinder in lijn met een zogeheten TwinPower turbo, in deze samenstelling levert de aandrijflijn 150 pk en 350 Nm op de achterwielen. In combinatie met zijn gewicht van ruim 1700 kg sprint de sedan hiermee in 8,8 seconde naar de 100 km/h en loopt hij door tot een topsnelheid van 220 km/h. De prestaties op het gebied van snelheid mogen dan misschien het minst zijn van alle 5 Serie modellen, op het gebied van verbruik is dit zeker niet het geval. Volgens BMW zou de 518d namelijk genoeg hebben aan zo'n 5,5 tot 4,8 liter per 100 kilometer, met deze cijfers komt de aandrijflijn, met uitzondering van de hybride modellen, bovenaan het lijstje te staan qua minste verbruik.
Het gezonde koppel in combinatie met de uitstekende achttrapsautomaat en de Mild-Hyrbid technologie van BMW zorgt ervoor dat de aandrijflijn bij normale rijomstandigheden eigenlijk altijd als voldoende voelt. Met name de laatstgenoemde technologie draagt hier zijn steentje aan bij. De Mild-Hybrid technologie zorgt namelijk voor nog eens 11 pk extra. Dit systeem bestaat uit een 48-volt startdynamo en een extra accu, naast dat hiermee elektrische systemen zoals de stuurbekrachtiging en de airconditioning kunnen worden gevoed fungeert het ook als elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor. Het mooie van dit systeem is echter dat er niet hoeft te worden "gestekkerd". Het opladen van dit systeem gebeurt namelijk via Brake Energy Regeneration, dit betekent dat kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen wordt opgeslagen in de accu. Vooral bij inhaalacties en optrekken vanuit stilstand is het directe koppel van het elektrische systeem goed te merken. Daarnaast kan het systeem ook de motor uitschakelen wanneer het gas los wordt gelaten. Naast betere prestaties zorgt het systeem dus ook voor een verhoogde efficiëntie zonder de lasten van een full-hybrid systeem.
Uitvoering | Aandrijving | Vermogen | Nieuwprijs |
518d Sedan | 4 cilinder diesel motor | 150 pk | € 56.433 |
518d Touring | 4 cilinder diesel motor | 150 pk | € 59.973 |
Maximaal vermogen | 150 pk bij 4000 toeren per minuut |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1750 toeren per minuut |
Cilinders | 4 in lijn |
Cilinderinhoud | 1998 cc. |
Turbo | Enkele twin-scroll turbo met intercooler |
Topsnelheid | 220km/h |
Acceleratie van 0 naar 100 km/h | 8,8 seconden |
Gemiddeld verbruik | 5,5 - 4,8 l/100km (NEDC) (Mild-Hybrid technologie) |
Tankinhoud | 66 liter |
Massa leeg | 1.745 kg. |
Maximaal aanhangermassa geremd | 2.000 kg. |
lengte | 4.963 millimeter |
breedte | 1.868 millimeter |
hoogte | 1.479 millimeter |
wielbasis | 2.126 millimeter |
Zoals we van BMW gewend zijn is de keuze aan optie mogelijkheden bijna onuitputtelijk. Om het overzicht te houden over al deze opties hebben we de mogelijkheden gecategoriseerd in exterieur, interieur, techniek en aandrijving, functioneel, infotainment en communicatie.
In onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de optie mogelijkheden voor het exterieur van de BMW 518d.
In onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de optie mogelijkheden voor het interieur van de BMW 518d.
In de onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de mogelijkheden voor de techniek en aandrijving opties van de BMW 518d.
In de onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de mogelijkheden voor de functionele opties van de BMW 518d.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW 518d . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Elektronische problemen zoals iDrive-interface, verlichting en navigatiesysteem |
Problemen met de ophanging zoals krakende geluiden en stabiliteit |
Brandstofsysteem problemen inclusief brandstofpomp en -leidingen |
Storingen in de software van het Panoramadak |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW 518d te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.
In de onderstaande foto galerij hebben we een selectie gemaakt van de mogelijkheden voor de infotainment en communicatie opties van de BMW 518d.