Inhoudsopgave
Toen BMW in 2023 de BMW i5 introduceerde kon Audi niet lang achter blijven. Het antwoord van Audi? De Audi A6 e-tron. Verkrijgbaar als Avant en Sportback met een zeer bruikbare actieradius en een volledig nieuw design voor zowel het exterieur als het interieur.
In deze blog lees je alles over de nieuwe Audi A6 e-tron.
Het exterieur van dit model is al uniek te noemen. De auto is onmiskenbaar een Audi maar ziet er futuristischer uit dan ooit. De doorlopende ledbar met het verlichte Audi logo achter en de ronde 'neus' geven de auto karakter.
Het interieur beschikt over nieuwe schermen welke snel en intuïtief werken. Optioneel is ook nog het passagiersdisplay leverbaar. Wat wel jammer is dat door al deze schermen je soms moet zoeken in de menu's naar bepaalde functies waardoor je focus van de weg is.
Een van de grootste sellingpoints van dit model is zijn actieradius. De 'performance' variant met grote accu en achterwielaandrijving heeft een WLTP-actieradius van wel 720km. Daarbij kan de auto snelladen tot en met 270kw. Dit is sneller dan bijvoorbeeld een BMW i5 die het met 205kw moet doen. Hiermee laad je de Audi dus op van 10 tot 80% in 21 minuten.
Met een trekgewicht van 2100 kg mag de auto ook nog eens veel trekken. Dit komt de veelzijdigheid van het model ten goede. Om weer even zijn directe concurrent, de BMW i5 te pakken, deze mag in de meeste uitvoeringen 1500 kg trekken.
Uitvoering | Vermogen | Aandrijving | WLTP-actieradius |
---|---|---|---|
Advanced edition | 210 kW (286 pk) | Achterwielaandrijving | 598 km |
Performance edition | 270 kW (367 pk) | Achterwielaandrijving | 720 km |
Quattro edition | 315 kW (428 pk) | Vierwielaandrijving | 685 km |
S6 e-tron | 370 kW (503 pk) | Vierwielaandrijving | 640 km |
Wat is goed | Wat had beter gekund |
---|---|
Bruikbare actieradius | Veel schermen en daardoor soms ingewikkeld |
2100kg trekgewicht | Flinke dode hoek bij de A-stijl door het design van de auto |
270kw snellaadmogelijkheid | Door de optiepakketten loopt prijs snel op |
De concurrentie van dit model ligt vooral in de Duitse hoek. Denk hierbij aan de BMW i5, die meer is ingesteld als rijdersauto maar wel minder ver komt op een accu en de Mercedes EQE. De laatsgenoemde is niet beschikbaar als Estate variant.
Verder is er nog de Porsche Taycan Sport Turismo. Dit is ook een goed doorontwikkelde auto die zowel comfortabel als snel is. Wel is de Taycan nieuw een stuk duurder dan de Audi A6 e-tron en zit daarom in een andere prijsklasse.
Wil je meer lezen over zijn meest geduchte concurrent de BMW i5? Klik dan hier: BMW i5 review
Na zelf de Audi A6 e-tron Avant te hebben getest (video volgt binnenkort) kunnen we stellen dat de auto enorm bruikbaar is en aan alles voldoet waaraan een Audi A6 Avant moet voldoen. De aandrijflijn past goed bij het type auto, de kofferbakruimte is goed (570 liter en met banken plat 1700 liter). En de actieradius is in de praktijk enorm bruikbaar.
Kostbaar is de A6 wel omdat de optiepakketten duur zijn en hier zitten opties in die je eigenlijk wel wil hebben. Gelukkig kunnen we bij Qoets voor je op zoek naar een jong gebruikte zodat de eerste afschrijving al niet meer van toepassing is.
Vul de zoekopdracht in en wij vinden jouw perfecte uitvoering
Zoekopdracht