Porsche Macan 2014-heden Review

17 mei 2021

Cayenne Junior

In 2010 kwam Porsche met het idee om een kleinere versie van de zeer succesvolle Cayenne te gaan bouwen. In eerste instantie zou dit model ook de Cajun gaan heten, wat een geinige samentrekking is van Cayenne en Junior. Toch werd uiteindelijk gekozen voor de naam Macan wat het Javaanse woord is voor tijger. De Macan werd officieel geïntroduceerd in 2013 en in 2014 vonden de eerste leveringen plaats. De eerste van velen moet worden gezegd, sinds 2016 is de Macan namelijk ieder jaar het best verkopende model geweest van Porsche.

In 2018 werd de eerste officiële facelift geïntroduceerd van de Porsche Macan. Het chassis werd onder handen genomen en (helaas) kreeg elk model een OPF filter ingebouwd. Uiterlijke verschillen waren er ook in de vorm van nieuwe LED lichtunits, zowel voor als achter, met aan de achterzijde de bekende doorlopende lichtbalk.

Pre-facelift VS facelift

De Macan wordt wel eens gekscherend een dure Audi Q5 genoemd, iets waar wij het absoluut niet mee eens zijn. Toegegeven, het platform, de wielbasis en de instapmotor zijn gelijk aan die van de Q5. Verder is de Macan echter zover doorontwikkeld dat er geen Q5 meer in te herkennen valt. Om te beginnen met de motoren, zoals gezegd is de snelste 4-cilinder uit de Q5 in de instapversie van de Macan gelepeld. In dit geval levert de motor echter geen 225 pk maar 245 pk. De eerste motor na de instapper betreft gelijk een dikke 3.0 liter V6 met een enkele turbo. De 2.9 liter motor uit de GTS en de Turbo is in de basis gelijk aan de 3.0 liter motor. Wegens de extra turbo die op deze motor is geschroefd moest er echter 0.1 liter cilinderinhoud plaats maken voor grotere koelkanalen. Waar de Cayenne het moet doen met een automaat met koppelomvormer zijn alle varianten van de Macan standaard gekoppeld aan de 7-traps PDK versnellingsbak van Porsche.

Onderstaand is een overzicht van de verschillende motoriseringen.

UitvoeringVermogenKoppelMotor0-100 km/hTopsnelheidGewicht onbeladen
Benzine:
Macan245 pk370 Nm2.0 liter turbo 4-cilinder in lijn6,7 s225 km/h1.870 kg
Macan S354 pk480 Nm3.0 liter turbo V65.1 s254 km/h1.940 kg
Macan GTS380 pk520 Nm2.9 liter twin-turbo V64,8 s (4,5 s)261 km/h1.985 kg
Macan Turbo440 pk550 Nm2.9 liter twin-turbo V64,5 s270 km/h2.020 kg

Rijeigenschappen van de Macan

Porsche zelf beweert dat de Macan 'de eerste sportwagen onder de compacte SUV's' betreft, en eigenlijk kunnen we ze hier geen ongelijk in geven. Het typische, scherpe Porsche stuurgevoel in combinatie met de vierwielaandrijving en een set krachtige remmen geeft je een gevoel van vertrouwen achter het stuur wat maar weinig auto's bieden. De vlotte PDK versnellingsbak draagt hier ook zeker zijn steentje aan bij, al moet hier wel bij gezegd worden dat deze niet zo verfijnd is al de 8-traps PDK. Het sportwagen gevoel is wel iets waar je aan moet wennen. We zeggen het wel vaker bij Porsche modellen dat het rijden enigszins als nerveus kan worden ervaren en in onze ogen is de Macan hiervan het perfecte voorbeeld. Zeker met het standaard (niet-lucht geveerde) onderstel is de auto vrij stug, dit komt de sportwagen rijeigenschappen zeker ten goede maar is misschien niet helemaal wat je verwacht van een SUV. De optionele luchtvering pakt dit al een stuk beter op maar mist dan weer net dat stukje connectie met het asfalt wat het standaard onderstel biedt.

de 2.9 liter V6

Qua motoren is de 4-cilinder instapmotor op zich voldoende voor de Macan maar je voelt wel dat het onderstel prima kan dealen met een stuk meer vermogen. Hierdoor voelt het blok een beetje tam en wil je soms net even wat meer power. De Macan S daarentegen is eigenlijk precies wat je wilt. Een stuk meer vermogen en de sensatie van een V6, tegen een prijs die dichter bij die van de normale Macan ligt dan van de GTS. De (bijna) 20 mille die je bespaart ten opzichte van een GTS biedt dan wat meer keuzevrijheid bij het aanvinken van opties.

Interieur van de Macan

Hoewel de rijeigenschappen anders doen vermoeden blijft de Macan gewoon een SUV, dit bekent dat de auto ook nog praktisch bruikbaar is. Er is voldoende ruimte voor 4 volwassenen om comfortabel te zitten en met een 500 liter grote bagageruimte kan je er ook nog prima mee op vakantie. Verder zijn de gebruikte materialen in de Macan van hoogwaardige kwaliteit en vormt het interieur een mooi geheel. Waar de nieuwe Cayenne en Panamera zijn uitgerust met het zogeheten Porsche Advanced Cockpit concept, wat bestaat uit een nieuwe tellerunit, middenconsole en PCM multimediaysteem, is de gefacelifte Macan enkel uitgerust met het laatstgenoemde PCM. Dit betekent een 12.3-inch groot scherm aangestuurd door de nieuwste software. Vanuit het systeem kan nagenoeg de hele auto worden bediend, dit betekent dus een gigantische hoeveelheid aan menu's en functies wat in onze ogen nog wel eens verwarrend en enigszins 'too much' kan zijn. De middenconsole is nog 'ouderwets' Porsche en heeft dus nog lekker veel knoppen. Het ziet er misschien wat minder strak uit maar het werkt in onze ogen wel fijner dan in de Cayenne en Panamera.

De vernieuwde...

Belangrijkste plus- en min punten Porsche Macan

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min en pluspunten

Wat is top?Wat had beter gekund?
Sportauto waardige rijeigenschappenGeen dieselmotoren beschikbaar
Zitpositie van de bestuurderOpties zijn prijzig en de lijst is oneindig
Van alle gemakken te voorzienMultimediasysteem is te uitgebreid
Uitstekende V6 motorenVoor het geld zijn er ruimere (premium) SUV's beschikbaar

Welke concurrenten heeft de Porsche Macan?

Elk premium merk heeft tegenwoordig een compacte SUV in hun gamma, dit betekent dat de Macan een hoop concurrentie heeft. De meest voor de hand liggende zijn natuurlijk de Audi Q5, waar de Macan op gebaseerd is, en de BMW X3. Maar ook de Mercedes GLC, Jaguar F-Pace en Alfa Romeo Stelvio kunnen tot de competitie worden gerekend. Zeker laatstgenoemde is op het gebied van rijdynamiek een waardige tegenstander echter is deze overall wat minder verfijnd.

Wat is onze conclusie over de Porsche Macan?

Met de Macan heeft Porsche wederom een uitstekende allrounder op de markt gebracht. Het kan met recht de eerste sportwagen onder de compacte SUV's worden genoemd. De rijeigenschappen in combinatie met de afwerking die we van Porsche gewend zijn is haast een perfect recept. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het sportieve randje moet je liggen en als je echt op zoek bent naar ruimte is de Macan niet de auto om te kiezen. Daarbij komt Porsche kwaliteit tegen een Porsche prijs, iets waar je zeker bij het aanvinken van opties rekening moet houden.

Car SVG colorFamiliebedrijf sinds 1923
Awards SVG colorPersoonlijk en klantvriendelijk
Taxi SVG colorHaal- en brengservice voor Verkoop en Service
Reviews color9,2 uit 808 beoordelingen

Bent u ook op zoek naar een jong gebruikte Porsche Macan?

Vul uw Porsche Macan wensen in en ontvang binnen 1 werkdag een vrijblijvend voorstel.

Welke uitvoering zoekt u?

Welke leeftijd mag de auto hebben? (Wij leveren auto's tot maximaal 2,5 jaar oud.)

Maximale leeftijd

Hoeveel kilometers mag de auto gereden hebben? (Wij leveren auto's met maximaal 75.000 kilometer.)

Maximaal aantal kilometers

Kleuren en optie's

Welke exterieur kleuren hebben uw voorkeur?

Welke interieur kleuren hebben uw voorkeur?

Met welke opties moet de auto in ieder geval zijn uitgevoerd?

Zijn er nog andere wensen waar wij rekening mee moeten houden?

Hoe kunnen wij contact met u opnemen?

U kunt uw wensen ook via Whats app doorgeven.

Klik op de groene knop en geef uw wensen geheel vrijblijvend door.

Geef uw wensen door via Whats app