Porsche Cayenne 2018-2019-2020 Review

Review, Porsche - 1 juni 2021

SUV in hart en nieren

"Een kruk staat stabieler op drie poten dan op slechts twee", dit was de gedachte achter de introductie van de Porsche Cayenne. Mede dankzij een fluctuerende dollarkoers, het feit dat ze destijds maar één model verkochten en hoge productiekosten verkeerde Porsche sinds 1986 in ruig vaarwater. Om hieruit te komen introduceerde Porsche in 1993 de Boxster, dit model vormde de ´tweede poot´ van de kruk en zorgde voor een verdubbeling van de verkoopcijfers. Het was dus een groot succes en bleek een stap in de goede richting. Maar Porsche wilde niet op hun lauweren rusten en aan het einde van dat decennium werd dan ook de Cayenne concept geïntroduceerd. Toen Porsche in 2002 de Cayenne officieel presenteerde aan het wereldpubliek werd deze niet met open armen ontvangen. Voor de Porsche puristen was het als vloeken in de kerk om een grote logge SUV aan het gamma toe te voegen, toch bleek de auto (zeker in Amerika) een groot succes. Nu achttien jaar later rolde in het Slowaakse Bratislava de miljoenste Cayenne van de band: een GTS in Carmine Red die werd afgeleverd aan een Duitse klant.

Deze miljoenste Cayenne was er eentje van de derde en huidige generatie, deze generatie werd in 2017 geïntroduceerd en staat op het door Audi ontwikkelde MLB EVO platform. Andere auto's binnen het VAG-concern die ook gebruik maken van dit platform zijn de Audi Q7, Audi Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en de Volkswagen Touareg. In het geval van de Cayenne is de wielbasis echter 10 centimeter korter, deze compactere versie van het MLB EVO platform wordt ook gebruikt voor de Urus en de Touareg. Als we onderhuids verder kijken naar de Cayenne komen we nog enkele onderdelen tegen die worden gedeeld met Audi, waaronder de verschillende aandrijflijnen. Qua aandrijflijnen is er keuze uit drie verschillende motoren en twee plug-in hybride varianten. In alle gevallen zijn deze motoren gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak van ZF en worden uiteraard alle vier de wielen aangedreven

Onderstaand is een overzicht van de verschillende motoriseringen.

UitvoeringVermogenKoppelMotor0-100 km/hTopsnelheidGewicht onbeladen
Benzine:
Cayenne (Coupé)340 pk450 Nm3.0 liter twin-turbo V66,0 s (6,2 s)245 km/h (243 km/h)2.060 kg (2.105 kg)
Cayenne S (Coupé)440 pk550 Nm2.9 liter twin-turbo V65,2 s (5,0 s)265 km/h (263 km/h)2.095 kg (2.125 kg)
Cayenne GTS (Coupé)460 pk620 Nm4.0 liter twin-turbo V84,8 s (4,5 s)270 km/h2.220 kg (2.250 kg)
Cayenne Turbo (Coupé)550 pk770 Nm4.0 liter twin-turbo V84,1 s (3,9 s)286 km/h2.250 kg (2.275 kg)
Plug-in-Hybrid:
Cayenne E-Hybrid (Coupé)462 pk (340 pk + 136 pk)700 Nm3.0 liter twin-turbo V6 + elektromotor5,0 s (5,1 s)253 km/h2.370 kg (2.435 kg)
Cayenne Turbo S E-Hybrid (Coupé)700 pk (571 pk + 136 pk)870 Nm4.0 liter twin-turbo V8 + elektromotor3,8 s295 km/h2.565 kg (2.610 kg)

Zoals in het overzicht te zien is bestaat een 'slome' Cayenne eigenlijk niet, zelfs met de lichtste motorisering ben je sneller dan bijvoorbeeld een Golf GTI. Iets wat hieraan bijdraagt is het gewicht van de auto, mede dankzij een chassis dat voor 47% uit aluminium bestaat ligt dit namelijk lager dan zijn voorganger ondanks dat de auto is gegroeid. Dit lagere gewicht, in combinatie met de kortere wielbasis, betekent dat de Cayenne 'uit de doos' al beter rijdt dan de Audi's waarmee hij zijn onderdelen deelt. Om de Cayenne qua rijeigenschappen echt tot zijn recht te laten komen dienen echter wel wat (prijzige) opties te worden aangevinkt. Denk hierbij aan een meesturende achteras en een driekamer luchtveringsysteem. Met name de meesturende achteras kan in het begin even wennen zijn en als nerveus worden ervaren, als je echter eenmaalt gewend bent dan doet deze je vergeten dat je met zo'n grote auto onderweg bent.

de 3.0 liter V6 uit de E-hybrid variant

Qua exterieurstyling zijn de verschillen met de vorige generatie niet gigantisch en zeker van de zijkant zijn ze lastig te onderscheiden. Als je echter goed gaat kijken zie je strakkere lijnen en de voor Porsche bekende doorlopende LED balk aan de achterzijde. Om klanten een extra optie te bieden qua design heeft Porsche met deze generatie Cayenne ook een Coupe variant geïntroduceerd. In de basis zijn het dezelfde auto's echter heeft de Coupe in dit geval een aflopende daklijn. Deze aflopende daklijn kost je meer geld, maakt je auto zwaarder (en dus minder snel) en snoept wat van je interieurruimte af. De keuze moet dus puur gebaseerd zijn op de looks van de Coupe. Om de achterpassagiers niet te veel in de weg te zitten met de aflopende daklijn heeft Porsche de achterbank van de Coupe 30mm verlaagd, de daklijn is echter maar 20mm verlaagd, dat is dan weer een plus.

Ook het interieur van de nieuwe Cayenne is uitgerust met het zogeheten Porsche Advanced Cockpit concept. Een onderdeel hiervan is het nieuwe instrumentenpaneel, niet meer de bekende vijf klokjes maar ditmaal één grote analoge toerenteller met aan weerszijden twee 7-inch digitale displays. Een ander onderdeel is de vernieuwde middenconsole waarbij de fysieke knoppen grotendeels zijn vervangen door 'touch panels'. In tegenstelling tot andere merken werkt dit bij Porsche verassend goed en intuïtief. In het begin is het even zoeken maar de panelen zijn groot genoeg en hebben een duidelijke feedback bij het drukken. Als laatste is ook het Porsche Communication Management systeem, kortweg PCM, aangepakt. Het scherm ging van 7-inch naar een grootte van 12.3-inch en wordt nu aangestuurd door de nieuwste software. Vanuit het systeem kan nagenoeg de hele auto worden bediend, zelfs het ventilatierooster in de middenconsole dient te worden bediend vanaf het scherm. Dit betekent dus een gigantische hoeveelheid aan menu's en functies wat in onze ogen nog wel eens verwarrend en enigszins 'too much' kan zijn.

Qua 'fit and finish' is het interieur van Cayenne uitstekend, het is misschien niet het meest spectaculaire design uit zijn klasse maar de gebruikte materialen zijn hoogwaardig en nergens is een kier, piepje of kraakje te bekennen.

Belangrijkste plus- en min punten Porsche Cayenne

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min en pluspunten

Wat is top?Wat had beter gekund?
Beste rijeigenschappen in zijn klasseGeen derde zitrij mogelijk
Zitpositie van de bestuurderOpties zijn prijzig en de lijst is oneindig
Van alle gemakken te voorzienMultimediasysteem is te uitgebreid
Aanbod aan plug-in hybridesGeen dieselmotoren beschikbaar

Welke concurrenten heeft de Porsche Cayenne?

De meest voor de hand liggende concurrent van de Cayenne is eigenlijk altijd al de BMW X5 geweest. Deze twee auto's weten als geen ander sportieve rijeigenschappen te combineren met de voordelen van een grote SUV. Andere concurrenten zijn de Range Rover Sport, Audi Q7 en Mercedes GLE, deze modellen zijn echter wat meer op comfort gericht. Het voordeel wat de Cayenne heeft ten opzichte van zijn concurrenten is het feit dat het een Porsche is. Kleine dingen als het perfect gevormde stuurwiel en het feit dat je aan de linkerzijde van de stuurkolom de auto moet starten geven toch een speciaal gevoel, een stukje exclusiviteit en sportiviteit wat de concurrenten missen.

Wat is onze conclusie over de Porsche Cayenne?

Als je op zoek bent naar een grote, luxe SUV welke ook nog eens lekker de bocht door gaat dan moet de Cayenne zeker bovenaan je lijstje staan. Hij biedt een gevoel van exclusiviteit wat maar weinig SUV's hebben, hier zit echter ook een prijskaartje aan. Andere zaken die toch jammer zijn, zeker ten opzichte van de concurrenten, betreffen het gebrek aan dieselmotoren en een derde zitrij. Mochten dit dus vereisten zijn dan kan je misschien beter even doorzoeken.

Car SVG colorFamiliebedrijf sinds 1923
Awards SVG colorPersoonlijk en klantvriendelijk
Taxi SVG colorHaal- en brengservice voor Verkoop en Service
Reviews color9,2 uit 808 beoordelingen

Bent u ook op zoek naar een jong gebruikte Porsche Cayenne?

Vul uw Porsche Cayenne wensen in en ontvang binnen 1 werkdag een vrijblijvend voorstel.

Welke uitvoering zoekt u?

Welke leeftijd mag de auto hebben? (Wij leveren auto's tot maximaal 2,5 jaar oud.)

Maximale leeftijd

Hoeveel kilometers mag de auto gereden hebben? (Wij leveren auto's met maximaal 75.000 kilometer.)

Maximaal aantal kilometers

Kleuren en optie's

Welke exterieur kleuren hebben uw voorkeur?

Welke interieur kleuren hebben uw voorkeur?

Met welke opties moet de auto in ieder geval zijn uitgevoerd?

Zijn er nog andere wensen waar wij rekening mee moeten houden?

Hoe kunnen wij contact met u opnemen?

U kunt uw wensen ook via Whats app doorgeven.

Klik op de groene knop en geef uw wensen geheel vrijblijvend door.

Geef uw wensen door via Whats app