BMW X3 2017-heden (G01) Qoets Review

26 maart 2020

Verwachtingen overtreffen

De in 2017 geïntroduceerde derde generatie X3 biedt meer dan zijn typeaanduiding doet vermoeden. Deze keer is de X3 niet meer gebaseerd op het platform van de 3 Serie, maar is er een ingekort 5 Serie platform gebruikt. Deze keuze is duidelijk merkbaar in zowel het ruimte aanbod als de rijeigenschappen. Daarnaast profiteert de nieuwe X3 ook van alle technologieën en opties die al bekend zijn in de 5 Serie. Welbeschouwd is de X3 voor velen een serieus alternatief voor de X5, die in zijn nieuwste gedaante ook duidelijk weer een stapje omhoog gemaakt heeft.

BMW X3 M40i in Phytonicblau metallic 😍😍

Waarin onderscheidt de X3 zich?

Comfort, rust en stabiliteit zijn zaken die meteen opvallen, echt een klasse meer auto dan zijn voorganger. Ook de afwerking en het materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau en verregaand vergelijkbaar met de 5 Serie. Aangaande de techniek is elke X3 voorzien van xDrive vierwielaandrijving gekoppeld aan de befaamde 8 traps ZF automaat. De verdeling van de aandrijfkrachten wordt door de elektronica feilloos geregeld afhankelijk van de weg- en weersomstandigheden.

BMW Sportstoelen met Lederen bekleding ‘Vernasca’ uitgevoerd Schwarz met contrasterend stiksel in blau | Schwarz (MANL)

Belangrijkste min en plus punten

Hieronder een overzicht van de belangrijkste min en pluspunten

Wat is top?Wat had beter gekunt?
Rijeigenschappen op topniveauAfwerkingskwaliteit van het interieur is bij Audi een beetje beter
Zitpositie van de bestuurderLuchtvering is helaas geen optie. Dit had nog verder bij kunnen dragen aan het comfort van de auto.
BMW iDrive systeem werkt subliemHoge "vanaf" nieuwprijs en optie prijzen
Veel optie en keuze mogelijkheden

Beschikbare motoren

Hieronder een overzicht van de beschikbare motoren.

UitvoeringVermogenMotor0-100 km/h
Benzine:
BMW X3 xDrive 20i184 pk.2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo8,3 sec.
BMW X3 xDrive 30i252 pk.2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo6,4 sec.
BMW X3 M40i360 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo4,8 sec.
BMW X3 M510 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo4,1 sec.
Plug-in-Hybrid:
BMW X3 xDrive 30e292 pk. (184 pk. + 108 pk.)2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo + Elektromotor
Diesel:
BMW X3 sDrive 18d150 pk.2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo9,5 sec.
BMW X3 xDrive 20d190 pk.2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo7,9 sec.
BMW X3 xDrive 30d265 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo5,8 sec.
BMW X3 M40d326 pk.3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo4,9 sec.

Concurrentie

Bij de introductie van de eerste generatie X3 in 2003 was er niet zoveel concurrentie in dit segment als nu. De voornaamste spelers in dit segment zijn de Audi Q5, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace en Volvo XC60. De Q5, zeker met het optionele luchtgeveerde onderstel, is een serieus alternatief voor de X3. De Q5 is een zeer comfortabele, mooi afgewerkte auto met eveneens heel veel aankledingsmogelijkheden en een sportieve SQ5 als tegenstrever voor de BMW M-uitvoeringen. De Volvo is een zeer modern ogende goed aangeklede auto met een wat minder verfijnd onderstel. De nieuwe Mercedes GLC is ook een serieus alternatief voor de X3 op vergelijkbaar hoog niveau, persoonlijke voorkeur zal de doorslag moeten geven. De Jaguar mist wat verfijning op het gebied van afwerking en de entertainmentsystemen komen wat verouderd over.

Conclusie

De nieuwe X3 is een auto om serieus te overwegen als alternatief voor een BMW X5 en dat is een groot compliment. De X3 is qua maatvoering zelfs groter dan de eerste generatie X5 en dat merk je. Door de ondersteltechniek en vele uitrustings mogelijkheden uit de 5 serie is de X3 in de praktijk een stuk meer auto dan velen vermoeden op grond van de badge.

Heeft u interesse in een jong gebruikte BMW X3?

Vul uw wensen in en ontvang een vrijblijvend voorstel.

Wensen BMW X3