De BMW 5-serie Sedan en Touring worden al een aantal generaties door zowel vriend als vijand bestempeld als de benchmark binnen hun segment. De BMW 5-serie heeft zowel de uitstraling als de rijdynamiek die veelvuldig als uitgangspunten worden genomen door andere fabrikanten indien zij een luxe en op sportiviteit gerichte sedan of stationwagon op de markt willen brengen.
Naast de geijkte benzine en dieselmotoren zijn de BMW 5-serie Sedan en Touring ook verkrijgbaar als plug-in hybrid modellen. Deze varianten zijn voorzien van een 4 of 6 cilinder benzinemotor gecombineerd met een elektromotor. Hierbij is (vooralsnog) de met 6 cilinder benzine motor uitgeruste plug-in hybride alleen verkrijgbaar als Sedan. In de praktijk hebben deze plug-in hybride modellen een elektrisch bereik van ongeveer 40 kilometer, waardoor veel korte stukken rondom de woonomgeving volledig elektrisch gereden kunnen worden.
Daarnaast geeft de elektromotor de plug-in hybride BMW 5-serie een flinke snelheid impuls, waardoor deze versies bijzonder goed van hun plek komen. Zo wordt de sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur door de BMW 530e en BMW 545e in 6,1 respectievelijk 4,6 seconde volbracht.
De BMW 530e en BMW 545e onderscheiden zich op dezelfde wijze als waarop de regulier gemotoriseerde varianten van de BMW 5-serie zich onderscheiden. Op het gebied van rijdynamiek zijn ook deze plug-in hybride varianten de maatstaf binnen hun segment. Uiteraard kunnen ze niet helemaal verbloemen dat beide auto’s flink zwaarder zijn door te toevoeging van een accupakket, desalniettemin is de rijbeleving nog steeds onmiskenbaar BMW.
De hybride aandrijflijn blinkt bovendien uit in een feilloze samenwerking. De overschakeling van elektrisch naar brandstof en andersom gaat zonder waarneembare overgang. Voor de beginnende plug-in hybride rijder zal het even wennen zijn om bij het starten in elektrische of hybride rijmodus er geen verbrandingsmotor aanslaat, maar dat zal al snel als plezierig worden ervaren. Er is keuze uit drie rijmodi: volledig elektrisch, volledig op de benzine motor of de modus waarbij sprake is van optimale samenwerking tussen beide krachtbronnen.
De BMW 530e is indien gewenst verkrijgbaar met xDrive vierwielaandrijving. De BMW 545e beschikt standaard over xDrive.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Dezelfde rijbeleving als bij de reguliere uitvoeringen van de BMW 5-serie | 6 cilinder hybride vooralsnog alleen beschikbaar in de Sedan |
Een zeer bruikbaar elektrisch praktijkverbruik van 40 kilometer | De bodem (en tildrempel) van de laadruimte is een kleine 10 cm hoger door de accu die zich onder de laadvloer bevindt |
Samenwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor bijzonder verfijnd |
De BMW 5-serie is verkrijgbaar met twee hybride aandrijflijnen, te weten een 4 cilinder benzinemotor gecombineerd met een elektromotor en een 6 cilinder benzinemotor met dezelfde elektromotor. Vooralsnog is de met 6 cilinders uitgevoerde plug-in hybride aandrijflijn voorbehouden aan de Sedan en vooralsnog niet verkrijgbaar als Touring. De actieradius van van de BMW 530e en BMW 545e modellen is gemiddeld zo’n 40 kilometer. Deze actieradius is uiteraard afhankelijk van de weers- en verkeersomstandigheden en uiteraard ook van de wijze waarop met het gaspedaal wordt omgegaan.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h | Rijbereik (WLTP) |
BMW 530e Sedan/Touring | 292 pk | 4-cilinder benzine motor + elektromotor | 5,9 sec. | 40 km |
BMW 530e xDrive Sedan/Touring | 292 pk | 4-cilinder benzine motor + elektromotor | 5,9 sec. | 40 km |
BMW 545e xDrive Sedan | 394 pk | 6-cilinder benzine motor + elektromotor | 4,6 sec. | 40 km |
Evenals voor de sec op fossiele brandstof rijdende varianten van de BMW’s 5-serie komen de concurrenten van de plug-in hybrides voornamelijk uit eigen land. Zo heeft Audi de A6 (Avant) 55 TFSI e en Mercedes de E 300 e (Estate). Ook hierbij zitten de verschillen voornamelijk in de rijbeleving, waarbij BMW voor de sportieve rijbeleving gaat en de twee Duitse opponenten meer voor de comfortabele. Daarnaast heeft Volvo de S90/V90 T8 in haar gamma. Ook deze Zweed is meer geënt op comfort dan rijdynamiek. Qua elektrisch bereik in de praktijk zijn er (momenteel) slechts kleine verschillen. De Audi heeft een gemiddeld volledig elektrisch bereik van 40 kilometer en de Mercedes en Volvo zitten daar net weer iets onder met beide ongeveer 35 kilometer.
De energietransitie binnen de autobranche van fossiele brandstof motoren naar volledige elektrische krachtbronnen is in volle gang. Voor wie de stap in één keer (nog) te groot is, is de plug-in hybride variant de oplossing. Hoewel een compromis nooit ideaal is vormen de BMW 530e en BMW 545e hier wellicht wel een uitzondering op. Door de elektromotor kunnen veel stadsritten volledig elektrisch worden afgelegd. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om terug te vallen op benzinemotor, waardoor geen sprake hoeft te zijn van ‘Range anxiety’. Bovendien geven deze plug-in hybride varianten van de BMW 5-serie nog steeds de rijbeleving waarvoor veel BMW-adepten voor het merk met de blauw-witte propellor zijn gevallen. Nachhaltige Freude am Fahren!